مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون عمران مجلس :

تولید مسکن باید افزایش یابد

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید براینکه ۲.۵ میلیون مسکن در کشور کمبود داریم اما دوستان وزارت راه و شهرسازی بر این اعتقاد هستند که مسکن کمبود ندارد، گفت: اگر این رویکرد باقی بماند افزایش جهشی قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود پس تنها نباید امید خود را به بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ببندیم.

تولید مسکن باید افزایش یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، رضایی  در همایش ملی روز مهندسی که به همت سازمان بسیج مهندسان عمران و معماری در برج آزادی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه مدیران و دستگاه‌ها باید روحیه فراموش شده جهادی را مجدداً احیا کنند، گفت: بنده به خوبی از شرایط و معیشت مهندسان کشور اطلاع دارم. چرا که 1.5 میلیون مهندس در کشور داریم و پنجمین کشور پرورش دهنده مهندس در دنیا هستیم اما سؤال این است که چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت برای کشور استفاده کنیم.

    وی با اشاره به اینکه تعریف تعارض منافع از سوی دولت یک اقدام پسندیده است و باید از این شرایط نهایت استفاده را برد، خاطرنشان کرد: زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی 50 میلیارد دلار است. بنابراین می‌توانیم با صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور مهندسان در سایر کشورها از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم و این در حالی است که تنها 2 میلیارد دلار در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کرده‌ایم.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این آمار نشان می‌دهد که از فرصت فراهم شده استفاده‌ای نشده و حدود 400 هزار مهندس بیکار دلیل بر این ادعا است، گفت: باید رایزن‌ها و سفرا در حوزه اقتصاد فعال شوند و در خصوص اقتصاد مذاکرات خوبی انجام دهند و تنها نباید به سیاست توجه کنیم.

    رضایی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مسکن یکی از بحث‌های ما با دولت در این خصوص بوده است که کشور با کمبود تولید مسکن مواجه است، گفت: براساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت راه و شهرسازی 2.5 میلیون مسکن کم داریم اما دوستان‌ ما در وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارند که کمبود مسکن نداریم.

    وی با اشاره به اینکه شناسایی سالانه 270 محله برای بازسازی بافت فرسوده اقدام خوبی است اما باید از دولت پرسید که منابع این اقدام از کجا تأمین خواهد شد، گفت: مگر دولت چقدر زمین در محلات دارد که می‌خواهد زمین‌ها را بازسازی و سپس به واحد مسکونی تبدیل کند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه می‌توان از منابع صندوق توسعه ملی و افزایش حامل‌های انرژی منابع مالی احیای بافت‌های فرسوده را تأمین کرد، گفت: بنده امیدی به بازسازی محلات بافت‌های فرسوده ندارم بنابراین باید به سمت تولید مسکن حرکت کنیم و باید سالانه 700 هزار مسکن تولید شود.

    رضایی خاطرنشان کرد: اگر این رویکرد به رکود مسکن باقی بماند در آینده با افزایش جهشی قیمت مسکن مواجه خواهیم شد و علی‌رغم اینکه رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی بر تولید مسکن به وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد اما اعتقادی تولید مسکن نیست.

    وی با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی باید اصلاح شود، گفت: اعتقاد بنده این است که در ساخت و ساز دستگاه‌های زیادی دخیل هستند اما هیچکس تخلفات را نمی‌پذیرد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مداخله دولت باید در نظام سازمان مهندسی کاهش یابد، گفت: وقتی دخالت دولت در نظام مهندسی کاهش یافت و به این سازمان‌ها اختیارات داده شد باید از این سازمان‌ها مسئولیت‌پذیری را درخواست کرد و آنها باید پاسخگو باشند.

    رضایی با اشاره به اینکه در سراسر کشور 600 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام داریم، گفت: سالانه با اختصاص 50 هزار میلیارد تومان اعتبار حداقل 20 سال طول خواهد کشید تا این پروژه‌ها به اتمام برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو