مدیران خودروعصر اعتبار

به بهانه روز مهندس

حسن قربانخانی: تمام گره ها با مهندسی باز می‌شود

عصر ساختمان- ریشه کلمه مهندس از واژه هندسه به معنای اندازه گیری می آید. اندازه گر تعریفی است که در گذشته بسیار دور به کسانی که در ساخت عمارت ها کمک میکردند نسبت داده میشد. در حال حاضر کسانی که در رشته های عمران، معماری، شهرسازی، ترافیک، مکانیک، برق و نقشه برداری فارق التحصیل شده اند را مهندس ساختمان خطاب می کنند.

حسن قربانخانی: تمام گره ها با مهندسی باز می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، رئیس سازمان نظام مهندسی در تعریف از فعالیت مهندسان گفت: تعریف کار مهندسی بدین صورت است که یک مهندس با مواجه شدن با یک پروژه ابتدا مطالعه می‌کند، سپس طراحی و بعد از آن وارد مرحله اجرا می‌شود. در مرحله اجرا نیز با ایده پردازی ها و محاسبات گوناگون راه را برای رسیدن به هدف که در رشته های مختلف متفاوت است کوتاه و بر کیفیت آن بنا می افزاید. در کل باید بگویم مهندسان اعتقاد دارند هرگره ایی که وجود دارد با مهندسی باز می شود.
    وی در پاسخ به این سوال که سازمان نظام مهندسی در قبال مهندسان چه شرح وظایفی دارد افزود: ابتدا باید توجه داشته باشیم سازمان نظام مهندسی تهران در حیطه فعالیت های ساختمانی فعالیت می کند. این سازمان یک ارگان غیر دولتی است که با سیاستهای شهرسازی و ساختمان سازی دولت همسواست و در این خصوص نیز همکاری هایی با دولت انجام میدهد. در مجموع هدف سازمان نظام مهندسی ایجاد ساختمان های باکیفیت و ایمن مطابق با استانداردهای بهینه سازی مصرف سوخت است.
    قربانخانی با اشاره به شرایط اقتصادی حال حاضر مهندسان اظهار کرد: ابتدا باید بگویم در کل کشور 500 هزار مهندس داریم که طبعا بیشتر این مهندسان در تهران هستند. در سال های اخیر هم که صنعت ساختمان در رکود به سر میبرد و ساخت و ساز ها افول زیادی داشته درآمد مهندسان هم افت شدیدی داشته است.
    رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه اظهار کرد: دانشجوهای رشته های مهندسی ساختمان پس از اخذ مدرک باید دوره ایی سه ساله را به صورت کارآموزی فرابگیرند. پس از آن در آزمون سازمان نظام مهندسی شرکت کرده و در صورت قبولی پروانه اشتغال به کار دریافت کنند. برای دریافت و آغاز به کار در پروژه های ساختمانی حتما باید این پروانه را داشته باشند.
    وی با اشاره به توانمندی های مهندسان درکشور ادامه داد: در بخش های مختلف ساختمان سازی اعم از طراحی، نظارت و اجرا مهندسان بسیار توانمندی داریم. در بخش طراحی میتوان گفت یکی از بهترین جایگاه هارا در کشور های همسایه داریم که ساختمان ها و برج های تهران گویای این امر است.
    وی در ادامه گفت: باید توجه داشت که در هر بخش هم نواقصی وجود دارد. در تهران بیش از 50 درصد ساختمان های ما تنها با یک ناظر ساخته شده است. این مهندس نمیتوانددر تمام وجوه اعم از برق، مکانیک ، سازه و ... تخصص بالا داشته باشند و بر این بخش ها نظارت کافی داشته باشد.
    وی با اشاره به کاستی های کشور در این خصوص ادامه داد: آموزش مهندسی در کشور متناسب با نیاز بازار صورت نگرفته. بر اساس آمار ایران سومین کشور در دنیا از نظر تعداد مهندس است که این آمار قابل توجهی است. اگر بخواهیم دقیق تر این آمار را بررسی کنیم از سال 74 تا  90   11 هزار 500 مهندس وارد بازار کار شدند واز سال 90 تا 96 50  هزار نفر در یکی از رشته های مهندسی فارق التحصیل شدند. از این رو تعداد پروژه های ما با تعداد مهندسان همسو نیست. همچنین برای اینکه ساختمانی از تمام وجوه ایده آل باشد باید در شاخه های مختلف نظارت داشته باشد.
    رییس سازمان نظام مهندسی در ادامه به بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: بافت فرسوده که رییس جمهور توجه ویژه ایی به آن داشته اند و مشاور ویژه ایی برای این طرح در نظر گرفته است، برای سازمان نظام مهندسی هم بسیار حائز اهمیت است. هیئت مدیره سازمان هم مصوب کرد برای حمایت از این طرح مهندسان با هزینه کمتری خدمات مهندسی به این بخش ها ارائه دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو