مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت ایجاد هارمونی در زنجیره تولید سنگ آهن

عصر ساختمان- رییس کمیسیون معادن اتاق ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد هارمونی در زنجیره تولید سنگ آهن گفت: فعالان اقتصادی از شفافیت استقبال می کنند.

ضرورت ایجاد هارمونی در زنجیره تولید سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، بهرام شکوری  با بیان اینکه عرضه هر کدام از  محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا سه مزیت مهم دارد، اظهار کرد: عرضه گندله و کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا سبب می شود قیمت شفاف و عادلانه برای این دو محصول تعیین و وجه ناشی از خرید محصول در سریع ترین زمان ممکن به عرضه کننده پرداخت شود. همچنین این امکان وجود دارد تا در صورت نبود تقاضا در بورس کالا پس از سه بار عرضه، طبق ماده 37 قانون رفع موانع تولد رقابت پذیر، محصول مازاد صادر شده و عرضه کنندگان نیز از مشوق های صادراتی استفاده کنند.

    وی با بیان اینکه عرضه سنگ آهن و فرآورده های آن در بورس کالا بازار رقابتی ایجاد می کند، گفت: طبیعی است وقتی عرضه با حجم مناسبی صورت گیرد، قیمت واقعی و عادلانه تعیین می شود. ضمن اینکه عرضه در بورس روش به مراتب بهتری نسبت به قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در نظام عرضه و تقاضاست.

    شکوری با بیان اینکه طی سال های گذشته تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری و وابستگی قیمت ها به محصول یک مجتمع خاص، ضرر برخی بخش های بالادستی زنجیره فولاد را در پی داشته، اظهار کرد: تعیین قیمت محصولات براساس درصدی از شمش تولیدی یک کارخانه مدل درستی نبود. این در حالی است که هر بخشی از زنجیره متاثر از قیمت های جهانی است و نمی توان درصدی از قیمت شمش را به محصولات کل زنجیره تولید تسری داد.

    به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، منطقی ترین روش، عرضه در بورس کالا است که به نظر می رسد همه فعالان زنجیره از قیمت گذاری سنگ آهن در بورس استقبال کنند.

    وی افزود: انتظار برای استقبال از عرضه سنگ آهن در بورس از این بابت است که فعالان اصلی این بازار به دنبال حذف رانت هستند و به این ترتیب عرضه در بازار شفاف بورس کالا از عوامل رسیدن به این مهم است؛ همچنین هر یک از بخش های زنجیره فولاد سرمایه گذاران خود را دارد که هر کدام علاقه دارند سود خود را به دست آورند و عادلانه ترین قیمت ها در کل زنجیره مواد معدنی در بورس تعیین می شود.

    حل مشکل عوارض صادراتی و هارمونی در زنجیره

    شکوری در خصوص حل مشکل عوارض صادراتی برای سنگ آهن مازاد مجتمع های تولیدی عنوان کرد: یکی از علت هایی که موضوع عرضه سنگ آهن در بورس کالا مطرح شد حل مشکلات مربوط با وضع عوارض صادراتی بود. زیرا وقتی بحث عرضه در بورس مطرح است، اگر بنا داریم که سنگ آهن به دلیل ارزش افزوده پایین تر صادر نشود و باید به کالایی با ارزش افزده بالاتر تبدیل شود، باید هارمونی زنجیره تولید را بگونه ای طراحی کنیم که مازادی در بخش های مختلف زنجیره نداشته باشیم.

    وی ادامه داد: اما اگر هارمونی زنجیره را به کمک ظرفیت های بورس مدیریت نکنیم و در بخش های مختلف زنجیره مازاد عرضه داریم، باید اجازه دهیم تولیدکننده محصول خود را صادر کند. از این رو، نباید عوارضی هم برای آن وضع شود؛ به این ترتیب با مدیریت زنجیره به کمک عرضه در بورس نیازی به وضع عوارض صادراتی هم وجود ندارد.

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مکانیسم بورس در حالی برای کشف قیمت سنگ آهن تعیین شد تا حق تولیدکنندگان این حوزه ضایع نشود. زیرا با نحوه مدیریت فعلی محصولات آنها به قیمت واقعی خریداری نمی شود و پول ناشی از فروش آن نیز به موقع به عرضه کننده پرداخت نمی شود.

    شکوری در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه عرضه در بورس بهترین و درست ترین مسیر برای قیمت گذاری زنجیره ارزش است، تاکید کرد: چنانچه عرضه سنگ اهن و فرآورده های آن از طریق بورس انجام شود، می توان دریافت که چه حجمی محصول مازاد وجود دارد و در صورت نبود تقاضا پس از سه بار عرضه، می توان برای ورود به بازارهای جدید و حتی افزایش سهم بازارهای خارجی فعلی برنامه ریزی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی