مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش مساحت دریاچه ارومیه

برآورد سطح پهنه‌های آبی با ماهواره

عصر ساختمان- رئیس سازمان فضایی ایران از برآورد سطح پهنه های آبی کشور در مرکز پایش ماهواره ای زمین خبر داد و گفت: آخرین برآوردها از مساحت دریاچه ارومیه، افزایش ۴۰ درصدی مساحت این دریاچه را نشان می دهد.

برآورد سطح پهنه‌های آبی با ماهواره
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آب‌ های سطح زمین یکی از مهم‌ ترین بخش های چرخه هیدرولوژیک و ضامن بقای موجودات زنده هستند و از این رو اطلاعات صحیح در مورد وضعیت آنها بسیار حائز اهمیت است.

    رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: استفاده از روش‌ های سنتی و اطلاعات زمینی برای پایش و ارزیابی منابع آبی سطح زمین بسیار وقت‌ گیر و هزینه‌بر بوده و در اغلب موارد برآورد ضعیفی از مقدار آب موجود در منطقه را به دست می‌دهد.

    وی تاکیدکرد: امروزه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش‌ از دور با توجه به کاهش زمان، هزینه، امکان انجام پردازش های گوناگون مکان مبنا و تکرارپذیری در فصول و زمان‌ های مختلف، بسیار کاربردی شده و نقش کلیدی در نظارت بر تالاب‌ ها، ارزیابی سیل، برآورد سطح پهنه های آبی و مدیریت منابع آب یافته است.

    معاون وزیر ارتباطات گفت: با توجه به اهمیت موضوع پایش پهنه های آبی کشور، سازمان فضایی ایران به صورت مستمر در مرکز پایش ماهواره ای زمین، اقدام به برآورد سطح پهنه های آبی کشور از جمله دریاچه ارومیه از حدود 40 سال گذشته تاکنون کرده است.

    به گفته وی، طبق آخرین برآوردها مساحت دریاچه ارومیه در بهمن ماه امسال حدود 1700 کیلومترمربع ارزیابی می شود. مساحت این دریاچه از مهرماه امسال با یک روند افزایش، 40 درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی