مدیران خودروعصر اعتبار

خانه آفتابگردان + تصاویر

عصر ساختمان:پژوهشگران خانه‌ای ابداع کرده‌اند که بر اساس حرکت خورشید، جابه‌جا می‌شود و مانند گل آفتابگردان به سمت نور می‌چرخد.

خانه آفتابگردان + تصاویر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از گیزمگ، مجهز کردن خانه‌های مسکونی به پنل‌های خورشیدی راه مناسبی برای استفاده بهینه از انرژی کسب شده از خورشید است به طوری که از این طریق می‌توان در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرد.

    یک شرکت پرتقالی براساس یکی از پروژه‌های دنشگاه «پورتو» ایده ساخت خانه‌های متحرک را ارائه داده است. این فناوری با همکاری هیئت علمی بخش معماری دانشگاه پیش رفته است و این امکان را به مهندسان می‌دهد تا خانه‌های متحرکی بسازند تا سقف آنها توانایی واژگونی داشته باشد و از حداکثر انرژی خورشیدی استفاده کنند.

    محققان از روشی که گل‌های آفتابگردان برای چرخیدن به سمت نور خورشید استفاده می‌کنند، برای ساخت خانه‌های متحرک بهره برده‌اند. این خانه‌ها، دو محور حرکتی دارند و یک ساختار فلزی به همراه مفصل‌های مکانیکی یکپارچه در ساخت آن به کار رفته است. این روش ساخت امکان چرخش بیش از 180 درجه را برای خانه فراهم می‌کند.

    حرکت این خانه به طور خودکار انجام می‌شود و طبق جهت حرکت خورشید، حرکت می‌کند به طوری که 9 تا 12 ساعت در حال چرخش است. همچنین این امکان برای ساکنان فراهم شده است که بتوانند این سیستم چرخشی را از طریق گوشی تلفن همراه خود کنترل کنند و روی چشم‌اندازی که تمایل به مشاهده هستند، تنظیم کنند. چرخش کامل خانه به کمک این سیستم کم‌تر از 12 دقیقه طول می‌کشد.

    این خانه طوری طراحی شده که قادر است تا بیش از 60 درجه بچرخد. علاوه بر قرار دادن پنل‌های خورشیدی روی بام خانه برای استفاده بهتر از نور خورشید، این کار، سایه‌ای را برای پنجره‌ها در تابستان و بهره‌مندی حداکثری از نور خورشید را در زمستان فراهم می‌کند.

    ترکیب چرخش و واژگونی بام این خانه باعث می‌شود این سیستم سالانه 25 هزار کیلووات برق تولید کند. مقدار برق مورد نیاز برای حرکت این سیستم در روز در حدود فعال کردن 6 لامپ 60 وات به مدت یک ساعت است.

    کابل‌کشی‌های برق و لوله‌کشی‌ها از بخشی بدون حرکت داخل خانه عبور می‌کند و در خانه‌های چند طبقه، این بخش‌ها از داخل پله‌ها عبور داده می‌شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو