مدیران خودروعصر اعتبار

تحلیلگر اقتصادی:

مسکن با پول پربهره مشکل دارد

عصر ساختمان- تحلیلگر اقتصادی با تأکید براینکه تأمین مالی مسکن از محل منابع مالی غیراقتصادی است، از پیشنهاد دو بانک دولتی به برخی فعالان اقتصادی برای تمدید تسهیلات با بهره ۳۵ درصدی خبر داد.

مسکن با پول پربهره مشکل دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، محمدحسین ادیب در همایش ملی مشارکت در ساخت با اشاره به اینکه تأمین مالی پروژه‌ها در دنیا وجود دارد، در ایران نیست، اظهار کرد: به عنوان نمونه کمپانی فولکس واگن نمونه تأمین مالی موفق در دنیای امروز است. این شرکت با 200 هزار شرکت کوچک قطعه‌ساز قرارداد دارد که قطعات را ظرف یک هفته به خودرو تبدیل می‌کند.

    وی با بیان اینکه کمپانی فولکس واگن 10 روز بعد پول قطعه ساز را می‌دهد، تصریح کرد: این کمپانی با توجه به اینکه مجموعه‌ای از 200 هزار قراردارد هیچ نیازی به نقدینگی نخواهد داشت.

    این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه کمپانی‌های بزرگ به مجموعه ای از قرارداد تبدیل شده و نیازی به نقدینگی آن چنانی ندارند، افزود: نسبت بدهی بانک و بازار شرکت‌های بورسی در اسفندماه 89، 31 درصد بود و درحالی که میزان این بدهی به 80 درصد افزایش یافته است دلیل این اتفاق این است که شرکت‌های بورسی برای تأمین مالی به بانک‌ها متوسل شده و از آنها وام گرفته‌اند.

    ادیب با بیان اینکه استانداردهای جهانی می‌گوید وقتی سقف بدهی شرکتی از 50 درصد عبور کند این شرکت بسیار پرریسک و کاندیدای ورشکستگی است اظهار کرد: متأسفانه شرکت‌های بورسی به سراغ الگوهای جدید تأمین مالی نرفتند.

    وی در ادامه به موضوع ساخت و ساز مسکن اشاره کرد و با بیان اینکه در دهه 80 شاهد رونق  مسکن در کشور بودیم گفت: در آن زمان با توجه به اینکه نرخ تورم بیشتر از نرخ بهره بود، و همچنین نرخ ارز طی 10 سال ثابت مانده بود، رونق مسکن اتفاق افتاد.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در 10 سال مورد اشاره پول ملی تقویت شد، افزود: زمانی قیمت مسکن به شدت افزایش می یابد که با پول کم بهره روبرو باشد. در واقع در ارزش دارایی‌ها حباب به وجود می‌آید و در این صورت قیمت مسکن بیش از قدرت خرید مردم رشد کرده و متقاضیان اصلی از بازار مسکن خارج می شوند.

    ادیب با یادآوری اینکه هم اکنون 60 تا 70 درصد وام‌های بانکی در سررسید پرداخت نمی‌شوند، تأکید کرد: به این ترتیب میزان وام کاهش یافته و نرخ بهره افزایش می‌یابد. در این مرحله سرمایه‌گذاری در مسکن غیراقتصادی می‌شود.

    وی با بیان اینکه طی دو هفته اخیر بانک مرکزی سود سپرده‌ها را افزایش داد،  گفت: دو بانک بزرگ دولتی پس از افزایش سود سپرده‌ها اعلام کردند که تسهیلات را با بهره 35 درصدی تمدید خواهیم کرد.

    این تحلیلگر اقتصادی با تأکید براینکه تأمین مالی مسکن از محل منابع مالی غیراقتصادی است، گفت: بانک مرکزی برای مهار نرخ ارز به سراغ افزایش نرخ بهره رفت و این کار را از طریق سود سپرده‌ها انجام داد.

    ادیب با بیان اینکه مسکن با پول پربهره مشکل دارد، اضافه کرد: سرمایه گذاری با این گونه پول در بخش ساخت و ساز مسکن توجیه اقتصادی ندارد  وباعث کاهش تقاضا در این بخش و کل اقتصاد کشور می‌شود.

    وی همچنین با بیان اینکه هم اکنون 50 درصد وام‌های کشور معوق شده است، یادآور شد: بسیاری در سال‌های 90 و 91 پس از افزایش سه برابری قیمت مسکن با تصور افزایش دوباره از بانکها به اسم‌های مختلف از جمله تجارت وام گرفتند اما آن را به بخش مسکن بردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو