مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد؛

۹۲درصد از ساختمان‌ها در مرحله بهره‌برداری در مخاطره هستند

عصر ساختمان- جهانبخش، گفت: با توجه به مخاطره بودن ۹۲ درصد از ساختمان‌ها در مرحله بهره‌برداری، باید برای جلوگیری از بروز حادثه بعد از گرفتن پایان‌کار، پروانه بهره‌برداری دریافت کنند.

۹۲درصد از ساختمان‌ها در مرحله بهره‌برداری در مخاطره هستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دومین همایش مشارکت در ساخت امروز (پنجشنبه سوم‌اسفند) با حضور مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران، محمدحسین ادیب مشاور اقتصادی بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران، حیدر جهانبخش نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

    در این همایش حیدر جهانبخش نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در صنعت ساختمان باید ادبیات ساخت و ساز کاملا تخصصی شود، گفت: متأسفانه اطلاعات و ادبیات این صنعت مبتنی بر دانش روز نیست و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان بدون تخصص وارد این صنعت شده‌اند.

    وی در ادامه افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم این ادبیات را تغییر دهیم و واژه مشارکت در ساخت را وارد این صنعت کنیم.

    جهانبخش با بیان اینکه در بسیاری از پروژه‌های مسکن شاهد سازندگان بدون تخصص هستیم، گفت: دستگاه‌های عملیاتی در این حوزه به وظیفه خود عمل نکرده‌اند و ما باید این موضوع را در صنعت ساخت و ساز وارد کنیم.

    نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه متأسفانه در ایران مشارکت در ساخت به معنای کلاهبرداری و ایجاد مشکل در ساخت تعبیر شده است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا مشارکت در ساخت به معنای هم افزایی، تضمین موفقیت و بهبود روند ساخت و ساز است.

    وی یادآور شد: در رأس ساخت و ساز، مشارکت در ساخت باید در اولویت قرار گیرد و برند عدم موفقیت در مشارکت ساخت و ساز برداشته شود.

    جهانبخش با اشاره به اینکه 82 درصد شهرهای جدید در موضوع مشارکت ساخت و ساز ناموفق بوده‌اند، گفت: موضوع ساختمان و ساخت باید یک سیستم باز باشد و از سیستم بسته صنعتی فاصله بگیرد.

    نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره سیستم بسته ساخت و ساز، گفت: در این سیستم تولید اسکلت در کارخانه‌ها به صورت صنعتی ساخته می‌شود و این موضوع باعث ایجاد مشکل در صنعت مشارکت ساختمانی می‌شود.

    وی تأکید کرد: سیستم باز در دنیا فرآیندهای تضمینی خودش را طی کرده و به عنوان برند موفقیت شناخته شده است.

    جهانبخش با بیان اینکه کمتر از 9 درصد پروژه‌های مشارکتی در ساختمان سازی موفق نیستند، گفت: عوامل متعددی از جمله بسته بودن سیستم ساخت و ساز و تعریف نامناسب از مشارکت در ساخت باعث شده این صنعت موفق نشود.

    نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه افغانستان، عراق، مالزی و پاکستان در حوزه ساخت و ساز از ایران بسیار پیشرفته‌تر هستند، گفت: این کشورها توانستند ادبیات ساخت و ساز خود را تخصصی کنند و با بازتعریف کردن سیستم باز و ورود تکنولوژی توانستند موفق شوند.

    وی با بیان اینکه باید پروسه ساختمان سازی را تبدیل به یک پروسه دانش بنیان و مدون کرد، گفت: باید بتوانیم ایران را در این صنعت قدرتمند کنیم و از تکنولوژی‌های جدید در این صنعت استفاده کنیم.

    جهانبخش با بیان اینکه 92 درصد از ساختمان‌ها در مرحله بهره برداری در مخاطره هستند، گفت: باید ساختمان‌ها بعد از گرفتن پایان کار پروانه بهره برداری بگیرند تا در زمان افتتاح و بهره‌برداری از آ‌ن دچار مشکل نشوند.

    نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: در مسئله پلاسکو موضوع مشکل طراحی و اجرای آن نبود بلکه مشکل اصلی این مجتمع بهره برداری بود که متأسفانه به نحو درست اجرا نشده بود.

    وی در پایان گفت: صنعت ساختمان و ساختمان سازی باید در فرآیند طراحی و اجرا دوباره باز تعریف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو