مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان :

کاهش ۲ درصدی سود بانکی مسکن را رونق نمی‌دهد

نشانه‌های رونق هنوز دیده نمی‌شود

عصر ساختمان:عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه با کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی نباید منتظر رونق بخش مسکن باشیم، گفت:هنوز نشانه‌هایی از خروج مسکن از رکود در کشور دیده نمی شود.

کاهش ۲ درصدی سود بانکی مسکن را رونق نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، ایرج رهبر ، در پاسخ به این سئوال که آیا کاهش 2 درصدی نرخ سود می تواند عاملی هر چند اندک برای خروج مسکن از رکود باشد گفت:مشکل کنونی بخش مسکن با کاهش دو درصدی نرخ سود حل نمی‌شود چرا که این بخش در حال حاضر بخاطر رکود اقتصادی از یک سو و پایین بودن قدرت خرید و عدم معاملات مسکن از سوی دیگر در رکود به سر می برد.

    وی با تاکید بر اینکه هنوز نشانه‌هایی از خروج مسکن از رکود دیده نمی شود ادامه داد:افت ساخت و ساز این روزها به خاطر همین پایین بودن میزان معاملات است که به خاطر قدرت پایین خرید مسکن است صورت گرفته است.

    رهبر در پاسخ به این سئوال که گفته می شود انبوه سازان و سازنده های مسکن به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی ترجیح می دهند سرمایه خود را برای سود بیشتر نزد بانکها سپرده گذاری کنند و از ساخت و ساز خودداری می کنند،تصریح کرد:این موضوع صحت ندارد اما به هر حال زمانی هم که نرخ سود بالا بود و همزمان خرید و فروش رونق داشت ساخت و ساز و عرضه مسکن مناسب بود.پس نمی توان گفت که چون نرخ سود بالاست سازنده‌ها ترجیح می دهند به سمت بانک ها بروند چرا که عشق سازنده ها ساخت و ساز است.

    عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد رونق نگیرد بخش مسکن به تنهایی نمی‌تواند رونق بگیرد خاطر نشان کرد: اگر رونقی رخ دهد و گردش اقتصادی داشته باشیم بالطبع در مسکن هم تاثیر خواهد گذاشت اما با وضعیت فعلی و ادامه این روند نشانه‌ای مثبت از رونق در بازار مسکن تا پایان سال جاری و حتی اوایل سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

    وی افزود:همانطور که گفتم عمده دلیلی که باعث رکود در بازار مسکن شده پایین بودن قدرت خرید مردم و همچنین بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز است،بنابراین در صورت رفع این دو مشکل مسکن از رکود خارج می‌شود.

    رهبر با اشاره به اینکه سالانه به یک تا یک و نیم میلیون واحد مسکونی تازه احداث نیازمندیم اما با رکود موجود، همه معادلات به هم خورده و موجب شده تا عملا شاهد سرمایه‌گذاری جدی در این بخش نباشیم،گفت:باید روند خودکار و روالی منطقی در پیش بگیریم و اگر با شوک‌های ناگهانی بخواهیم در بازار مسکن تحول ایجاد کنیم عملا غیرممکن است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو