مدیران خودروعصر اعتبار

در کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک مطرح شد؛

راهکارهای شهردار تهران برای کاهش ترافیک پایتخت

عصر ساختمان- ارتقای کیفی و کمی حمل و نقل شهری جایگاه ویژه‌ای در ایجاد امید در شهروندان و مشارکت آنها در امور شهری و شکوفایی شهر دارد. امید است کنفرانس حمل و نقل و ترافیک بتواند با جدیت و دقت در مسیر آسیب‌شناسی علمی و چاره‌اندیشی عملی برای ساماندهی به وضعیت نابسامان حمل و نقل شهری که تن و جان و مردم تهران را فرسوده کرده، گام بردارد.

راهکارهای شهردار تهران برای کاهش ترافیک پایتخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدعلی نجفی (شهردار تهران) در کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک گفت: امیدوارم نتایج برگزاری این کنفرانس راهکارهای اجرایی در جهت حل و فصل چالش‌های پیش روی پایتخت در این حوزه اثرگذار خطیر و وسیع باشد.

    شهردار تهران با اشاره به اینکه ترافیک در عین حال که مسائلی را برای مردم ایجاد کرده؛ نکته مثبتی هم دارد و آن این است که در هر جا و هر جلسه‌ای که با تاخیر مواجه می‌شویم گناه را بر گردن ترافیک می‌اندازیم، افزود: استمرار و مداومت در برگزاری این کنفرانس حاکی از این است که مسئولان شهرداری تهران برای آشنایی با نوآوری‌های حمل و نقل و ترافیک در دنیا و کشور علاقمند هستند که امیدوارم موارد مطرح شده در این همایش بتواند راه‌حل‌هایی را نیز به ما ارائه دهد.

    نجفی با تاکید بر اینکه مساله ترافیک در تمام دنیا به مشکل اصلی زندگی شهری تبدیل شده است، گفت:‌ یکی از بحث‌های مهم زیست شهری و شهر مطلوب موضوع حمل و نقل و جابجایی در شهرهاست که در گزارش سوم اجلاس اسکان بین‌المللی سازمان ملل نیز آمده است. از آنجا که این کنفرانس یک کنفرانس جهانی است و یا موضوع و بحث حمل و نقل ترافیک نیز سال‌هاست که زندگی شهری ما را تحت تاثیر قرار داده است. امیدوارم بتواند با مطالعاتی که در این خصوص انجام شده کمکی برای مشکل حمل و نقل و ترافیک کشور باشد.

    نجفی با اشاره به اینکه ارائه راه‌حل در این‌باره دشوار نیست، افزود: آنچه دشوار است عملیاتی کردن این راه‌حل است عبور از مساله ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا از چالش‌های جدی امروز کلانش‌های ایران ازجمله تهران است. به‌گونه‌ای که این مشکل تن و جان شهروندان ما را فرسوده کرده و حتی از نظر اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نیز مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آ‌ورده است که جا دارد در این خصوص سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیز صورت گیرد.

    شهردار تهران با انتقاد از سیاست‌های پیشین شهرداری تهران گفت: ریشه بسیاری از مشکلات حمل و نقل و ترافیکی تهران به دلیل حاکمیت نگاه خودرومحور در برابر نگاه انسان‌محور بود. برای همین 22 درصد سفرهای شهری تهران در حال حاضر از طریق حمل و نقل عمومی انجامه می‌شود در صورتی که در برنامه پنج ساله شهر تهران که در حال حاضر چهار سال آن گذشته است، باید 75 درصد سفرهای شهری ما در قالب حمل و نقل عمومی انجام می‌شد. این نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته توجه جدی به این موضوع وجود نداشته و حمل و نقل شهری بدون جانمایی انسان‌محور انجام می‌شده است.

    نجفی، ترافیک تهران و آلودگی هوای ناشی از آن را در صدر مشکلات پایتخت دانست و افزود: در بسیاری از نقاط شهری تهران دسترسی به حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، دوچرخه یا حتی پیاده‌روی مناسب دشوار است زیرا در گذشته در هیچ مولفه‌ای انسان محور مدنظر نبوده به‌طوری‌که تهران جزو پایین‌ رتبه‌ها در خصوص حمل و نقل شهری و سفرهای شهری است.

    وی افزود: اولین کار برای حل مشکل ترافیک و حمل و نقل شهری تهران فکر کردن به راه‌حل‌های قابل دسترس است. نباید خیلی به راه‌حل‌های پیچیده فکر کنیم. بنابراین گسترش شبکه ریلی شهرهای اقماری تهران، یکی از این راه‌حل‌ها می‌تواند باشد. از طرف دیگر متاسفانه در دولت گذشته بسیای از سرویس‌های ادارات به خصوص در مراکز شهری تهران جمع‌آوری شد که این نیز به این موضوع دامن زد. قبلا شهرداری از کارت‌های شناور طرح ترافیک به عنوان ابزاری برای کسب قدرت استفاده می‌کرد اما در حال حاضر با طرح جدید ترافیک جلوی این موضوع گرفته خواهد شد.

    وی افزود: عده‌ای که از روی عدم آشنایی و یا از جهت اغراض سیاسی در روزهای اخیر به شهرداری حمله کردند و معتقدند طرح جدید ترافیک برای تامین منابع مالی بیشتر است، می‌گویند شهرداری برای بالا بردن هزینه‌ها دست به چنین کاری زده است در صورتی که اگر این طرح خوب انجام شود نه تنها تامین منابع مالی برای ما نخواهد بود که منبع درآمدی شهرداری نیز ا ز این موضوع کمتر از سال 96 خواهد بود. اگرچه در حال حاضر متاسفانه شهرداری با بیشترین مقاومت‌ها برای عدم اجرای طرح جدید ترافیک روبروست اما ما امیدواریم که بتوانیم این طرح را برای سال آینده به اجرا درآوریم.

    شهردار تهران گفت: موضوع دیگری که می‌تواند برای حل مساله ترافیک تهران چاره‌ساز باشد حرکت به سوی شهر هوشمند است که در واقع مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص انجام شده که اگر به نتیجه برسد از حجم سفرها کاسته خواهد شد. مساله فرهنگ‌سازی و آموزش نیز موضوعی است که به عنوان بخشی از تکالیف حقوق شهروندی باید به آنها پرداخته شود اگرچه متاسفانه در کل نظام به موضوع حقوق شهروندی کم‌توجهی شده است که در این خصوص نیز باید از تجربیات جهانی استفاده شود. خوشبختانه در دولت دوازدهم توجه به این موضوع جدی‌تر شده است مساله دیگری که می‌تواند کمی از مشکل ترافیک شهری بکاهد توزیع اوراق مشارکت برای تامین توسعه حمل و نقل عمومی است که امیدوارم مجموعه این صحبت‌ها بارقه‌های امیدی را برای حل مشکل ترافیک تهران ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار