مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم بازتعریف رابطه بین امکان سکونت و جابه‌جایی قبل از احداث شهرهای جدید

عصر ساختمان- وزیر راه وشهرسازی ضمن تشریح سیاست‌های وزارتخانه در موضوع حمل ونقل چندوجهی و یکپارچه و همچنین ضرورت حل وفصل مسئله اقتصاد گفت: باید به جای توسعه مترو که راه‌حل گران‌قیمتی است توسعه ریل سبک و تراموا را در تهران و سایر کلانشهرها ایجاد کنیم.

لزوم بازتعریف رابطه بین امکان سکونت و جابه‌جایی قبل از احداث شهرهای جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی امروز 29 بهمن ماه در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیک در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع فعالان عرصه حمل ونقل به تشریح برنامه وزارت راه و شهرسازی در دو موضوع حمل ونقل چندوجهی و حمل ونقل یکپارچه پرداخت.

    آخوندی گفت: اقتصادحمل ونقل موضوعی است که بسیار مورد توجه ما بوده و هست و این بخش هنوز در ایران به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است و امکان ورود به این بخش به شکل جدی در ایران فراهم نیست.

    وی با اشاره به اینکه پیامدهای اجتماعی توجه به اقتصاد حمل ونقل بسیار زیاد است خاطرنشان کرد: شهرهای ما در حال حاضر با دو مسئله بسیار بنیادین و جدی مواجه هستند که آن دو مسئله عبارتند از امکان سکونت و امکان جابه‌جایی در شهرها که ورود به هرکدام بحث‌های دامنه داری را می‌طلبد.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: بحث قابلیت سکونت در شهرهای ایران و مشکلاتی که دارند بحثی است که بسیار در مورد آن صحبت شده است، مباحثی همچون آلودگی هوا، امکان دسترسی به مسکن مناسب و اشتغال بحث‌های دامنه‌داری هستند که امروز به آن نخواهند پرداخت، بلکه بحث امروز و تاکید امروز من به حمل ونقل درون شهرها و حمل ونقل برون شهری اختصاص دارد.

    آخوندی تصریح کرد: قطعا یکی از دلایل قابلیت سکونت در شهرهای به نظام حمل ونقل در شهرها مرتبط است زیرا اگر نظام حمل ونقل مطمئن سریع و ایمنی داشتیم وضعیت شهرهای کنونی در این حد از تمرکز نبود و امروز می‌توانستیم حومه نشینی سالمی را تجربه کنیم. به همین دلیل پدیده‌ای که امروزه با آن مواجه‌ایم پدیده‌ای معکوس در شهرهاست. بدین معنا که پیرامون کیفیت ناظری دارد و درون شهرها به نسبت وضعیت مناسب‌تری نسبت به پیرامون دارند.

    وی با اشاره به اینکه در شهرهای دنیا پیرامون از درون شهرها وضعیت مناسب‌تری دارد دلایل این موضوع را به حمل و نقل همگانی مرتبط دانست و گفت: در دهه 60 تصمیم بر آن شد تا شهرهای جدید با این هدف که از تمرکززدایی در بافت‌های شهری پرهیز شود در اطراف کلانشهرها طراحی و احداث شود. متاسفانه نتیجه این شد که شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها بعد از 30 سال هنوز نتوانستند موقعیت سکونتگاهی خود را ایجاد کنند.

    وزیر راه وشهرسازی افزود: اگر قرار بود شهرهای جدید همچون هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه و ... ایجاد شود باید قبل از آن حمل ونقل عمومی مطمئن ایجاد می‌شد و این رابطه متقابل امکان حرکت در شهرها و امکان سکونت است که این بحث تنها مربوط به تهران نبوده بلکه در سایر کلانشهرهای دیگر نیز مطرح است.

    این مقام مسئول با تاکید براینکه هنوز در شهر صدرا حمل ونقل همگانی و ریلی مناسب ایجاد نشده است گفت: بخشی از چالش‌های شهرها و چالش حمل ونقل آن‌ها به نبود حمل ونقل یکپارچه برمی‌گردد. متاسفانه هنوز در مورد حمل ونقل یکپارچه به صورت تئوری بحث‌هایی مطرح می‌شود و هنوز در سیستم مدیریت شهری یکپارچگی در دستور کار نیست.

    آخوندی ادامه داد: هم‌اکنون حمل ونقل درون و برون شهرهی کاملا منکف از هم هستند و ارتباطی با هم ندارند. به همین دلیل مدتی است که تمرکز ما بر روی حمل ونقل یکپارچه قرار دارد و به همین دلیل مفهوم TOD را مطرح کردیم که در تمام حوزه‌های حمل ونقلی و همچنین در حوزه بار و مسافر مصداق خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو