مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی:

دولت تا به حال پول حتی یک پیمانکار را هم نخورده است

عصر ساختمان- عباس آخوندی گفت:دولت ایران تا به حال حتی یک مورد هم نبوده به قراردادهای کتبی‌اش پایبند نبوده باشد

دولت تا به حال پول حتی یک پیمانکار را هم نخورده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از نسیم، درهمایش عبور از رکود اقتصادی وزیر راه و شهرسازی در نشستی با حضور دانشجویان و استادان اقتصاد دانشگاه‌های برتر تهران به سؤالات اقتصادی آنها پاسخ داد.
    عباس آخوندی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان اقتصاد دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و الزهرا که  محمدمهدی بهکیش استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی نیز در این پنل حضور داشتند، به سؤالات اقتصادی حاضران پاسخ گفت.
    آخوندی: افزایش پایه پولی کشور در اثر طرح مسکن مهر دولت قبل بود
    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسی درباره افزایش پایه پولی کشور به واسطه اجرای طرح مسکن در دولت قبل، گفت: مسکن مهر طرحی بود که دولت قبل کلید زد که هم از جهت افزایش پایه پولی و هم از جهت حوزه تخصصی عمران و فنی مهندسی دچار مشکل بود و این اشکالات در مکان‌یابی‌ها و تأمین مالی اجرای طرح نیز دیده می‌شود.
    آخوندی:‌ برای بانک تصفیه دانه‌درشت و دانه‌ریز وجود ندارد
    وی درباره چگونگی بررسی دارایی‌های سمی با استفاده از ابزار بانک تصفیه با وجود تعلق این دارایی‌ها به دانه‌درشت‌ها اظهار کرد: نباید در این قضیه هیچ تعارفی داشت؛ دانه‌درشت و دانه‌ریز نداریم؛ اگر قرار است تصفیه‌ای باشد باید این کار کامل انجام شود؛ هر شرکتی که ورشکسته بود بی هیچ ملاحظه‌ای ورشکستگی‌اش اعلام شود؛ چون بدون اعلام ورشکستگی، تداوم ضرر ادامه دارد. اما منتقدان اکثرا نگران شرایط اقتصاد سیاسی ایران هستند که نتوان با این شرکت‌ها و بنگاه‌ها مقابله کرد. ولی باید گفت که می‌بایست جامعه را برای پاک‌سازی این وضع آماده کرد مثلا وضع فوق‌العاده اعلام شود تا با بنگاه‌های ورشکسته برخورد صورت بگیرد.
    بهکیش: ایجاد بانک تصفیه با پشتیبانی 10 نفر از بزرگان نظام عملیاتی می‌شود
    همچنین دکتر بهکیش درباره پیشنهاد دکتر آخوندی در خصوص ایجاد بانک تصفیه گفت: در اینکه باید اقتصاد ایران جراحی شود، و این جراحی دردآور است شکی نیست؛ اما اینکه این جراحی عملیاتی شود یا نه، من شک دارم.
    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: چند روز قبل به دکتر آخوندی گفتم چه کسی می‌خواهد این بانک تصفیه را اداره کند؟ می‌خواهم به وزیر راه و شهرسازی بگویم اگر 10 نفر از بزرگان کشور برای اداره این بانک بیایند، این کار شدنی است اما با من و شما و دیگران نمی‌شود؛ چون قدرت زورمندانی که این مؤسسات را به وجود آورده‌اند خیلی بیشتر است.
    وی افزود: چنین کاری (تشکیل بانک تصفیه) چندین بار در کشورهای آسیای شرقی در زمان بحران اقتصادی 2007 و 2008 این کشورها انجام شده است. آنچه برای تشکیل بانک تصفیه لازم است اطلاعات دقیق است؛ مشخص نیست بدهی دولت چه قدر است و قرار است دولت بدهی‌ها را مشخص کند؛ یعنی دولت آنقدر با جامعه غریبه است که نمی‌گذارد مردم بدهی‌ها را بدانند.
    این اقتصاددان با بیان اینکه در برخی بانک‌ها تا 50 درصد دارایی‌ها قابل برگشت نیست خاطرنشان کرد: وقتی هیچی درباره میزان این بدهی‌ها نمی‌دانیم دیگر کل پروژه بانک تصفیه عملیاتی نیست.
    سلامی: چاره‌ای جز ایجاد بانک تصفیه نداریم
    در ادامه این نشست نیز دکتر سلامی گفت: اینگونه نیست که دولت رقم بدهی‌ها را بداند و نخواهد به مردم بگوید بلکه هیچ فردی این ارقام را نمی‌داند. حتی بالاتر از این، در ایران هیچ کس تعریف بدهی دولت را هم نمی‌داند؛ رقم 250 هزار میلیارد تومان از نظر منِ اقتصاددان یعنی بیش از هزار هزار میلیارد تومان و حتی بیش از جی‌دی‌پی کشور.
    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی با بیان اینکه بدهی شرکت فولاد 30 هزار میلیارد تومان و بدهی بانک‌های دولتی بالای 50 هزار میلیارد تومان است تأکید کرد: از ابتدای انقلاب تا به حال یک ریال پول جدید به این نهادها تزریق سرمایه نشده و هر چه بوده تمدید بدهی‌های قبلی بوده است.
    وی ادامه داد: چاره‌ای جز ایجاد یک بانک تصفیه‌ای نداریم و گرنه مشکلات اقتصادی بانک‌ها ما را به جایی می‌رساند که اقتصاد ایران را نابود می‌کند.
    آخوندی در پاسخ به بهکیش: هیچ نهادی قدرتمندتر از مردم نیست
    آخوندی نیز در ادامه پاسخ به اظهارات بهکیش بیان کرد: از نظر من هیچ فرد و نهادی در ایران مقتدرتر از مردم نیست. اینکه برخی نهادها زور دارند و پول ملت را خورده‌اند خیلی حرف مهمی است ولی باید بدانند هیچ کس نمی‌تواند با ملت ایران مقابله کند. چرا دولت ایران را که نماینده مردم است تضعیف می‌کنید؟ در حالی که دولت ایران قدرتش را از مقام معظم رهبری و ملت ایران می‌گیرد.
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتفاقا تجربه دنیا نشان می‌دهد که نیاز به بانک تصفیه‌ای داریم. بانک‌ها در وضع موجود به دلیل انواع گرفتاری‌ها امکان اینکه خودشان این دارایی‌های سمی را استحصال کنند ندارند.
    آخوندی: اگر قرار بود بدهکاران با توصیه، پول بانک‌ها را بدهند تا حالا تصفیه شده بود
    وی با بیان اینکه دولت قدرت دارد ولی با ابزار فعلی که کارآیی ندارد نمی‌تواند جواب بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر قرار بود با توصیه به بانک و افراد بدهکار، مشکلات دارایی‌های سمی بانک‌ها حل شود، تا حالا حاصل شده بود. این همه قوه قضائیه برخورد کرده؛ خب چه اتفاقی افتاده است؟ بنابراین باید ببینیم کشورهای دیگر چه کرده‌اند که تجربه دنیا ایجاد بانک تصفیه بوده است. من دارم یک استراتژی را بیان می‌کنم؛ ادامه وضع موجود تنگنای مالی را در پی دارد.
    سلامی: تنها راه پرداخت بدهی‌های دولت، اجرای پیشنهاد آخوندی است
    همچنین دکتر سلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیشنهاد دکتر آخوندی در خصوص انتشار اوراق بدهی زمان‌دار با سود کم ولی قدرت ریال بالا گفت: در حال حاضر امکان انتشار اوراق بدهی کوتاه‌مدت وجود ندارد چون امکان نقدشوندگی ندارند. از طرفی هم بازار بدهی را نمی‌توان ایجاد کرد ضمن اینکه اگر بخواهیم اوراق بدهی بلندمدت منتشر کنیم (مثلا برای 10 سال آینده) قطعا اگر سود آن بالای 35 درصد نباشد خریدار ندارد؛ بنابراین تنها پیشنهاد آقای آخوندی می‌ماند. همچنین دولت می‌بایست سالانه بخشی از درآمد نفت را حتی اگر کاهشی هم باشد برای پرداخت مطالبات و بدهی‌های دولت کنار بگذارد.
    بهکیش: پیشنهاد آخوندی راه‌حلی مناسب برای پرداخت بدهی‌های دولت
    بهکیش نیز با تأیید پیشنهاد آخوندی در خصوص بازپرداخت بدهی‌های دولت با استفاده از اوراق بدهی بلندمدت و سود کم و ریال پرقدرت گفت: تنها مسئله‌ای که من دارم این است که دولت به قول‌هایش عمل نمی‌کند ولی اگر مردم اعتماد کنند، طرح خوبی است.
    آخوندی در پاسخ به بهکیش: حتی یک مورد نبوده که دولت بدهی‌اش را نداده باشد
    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به بهکیش تاکید کرد: دولت ایران تا به حال حتی یک مورد هم نبوده به قراردادهای کتبی‌اش پایبند نبوده باشد؛ این مسئله را حتی خارجی‌ها و غربی‌ها هم تأیید می‌کنند؛ دولت ایران تا به حال پول حتی یک پیمانکار را هم نخورده است؛ به همین دلیل است که پیمانکاران در همین شرایط سخت هم به دولت اعتماد می‌کنند و پروژه جدید می‌گیرند؛ چون می‌دانند دولت بدهی‌اش را می‌دهد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی