مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام حریق و ضرورت حضور آن در ساختمان

عصر ساختمان- امروزه با طراحی و ساخت سیستم های اعلام حریق و همچنین اطفاء آن می توان از خسارات و آسیب های بزرگ و کوچک این پدیده جلوگیری کرد.

اعلام حریق و ضرورت حضور آن در ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، واکنش سریع و به موقع نسبت به حریق در ساختمان‌ها با هدف پیشگیری از وارد آمدن خسارت جانی و مالی از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا لازم است افراد از دانش کافی‌ در مورد انواع روش‌ها و سیستم‌های اطفاء حریق برخوردار باشند و متناسب با نیاز خود و نیز نوع حریق روی داده، از سیستم و روش مناسب استفاده کنند.
    سیستم های اعلام حریق و اطفاء آن یکی از حساسترین و ضروری ترین سیستم در یک ساختمان می باشند. عدم وجود آن و یا طراحی نادرست این سیستم می تواند باعث بروز خطرات و خسارات جبران ناپذیر به همراه داشته باشد .
    انواع سیستم های اعلام حریق :
    سیستم های اعلام حریق دستی: در این سیستم ها برای اعلام ، تنها از  شستی های اعلام حریق می شود.
    سیستم های اعلام حریق اتوماتیک: متعارف، آدرس پذیر، هوشمند
    سیستم های اعلام حریق و اطفاء آن، سنسور الکتریکی و ابزارهای اعلام حریق را به سیستمی وصل می‌کند که آب را به محل آتش می رساند . بسیاری از بخش های این سیستم ها در فضای داخلی پرداخت شده و تکمیل شده قابل مشاهده می باشند و از این رو می بایستی در طراحی داخلی فضا ساختمان ، به شکل یکپارچه در آید.
    سیستم‌های آب پاش خودکار از لوله های بسیار بزرگی تغذیه می شوند که انشعاب پیدا می‌کنند تا آب منبع را به شبکه هایی از آب پاش ها برسانند. زمانی که این سیستم متوجه آتش سوزی می‌شود، آب از سر و دهانه‌های آب پاشی پاشیده می‌شود تا آتش را خاموش کند.
    سرهای آب پاش به صورت عمودی، آویزان و یا کناری می‌‎باشد و می‌توان آنها را در سقف‌های ساختمان به شکل تو رفته قرار داد و یا از دید پنهان کرد. محل قرار دادن این آب پاش ها با استناد به قوانین و مقررات ساختمان تعیین می‌شود و نمی‌بایستی در زمان نصب، رنگ شوند. طراح و معمار داخلی ساختمان می‌بایستی عناصر طرح سقف را از جمله روشنایی را با محل سر یا دهانه های آب پاش، هماهنگ کند. سرهای آب پاشی به صورت فواره ای می‌باشد تا جریان آب یا افشانه آب را پخش کند که معمولا به وسیله اتصال ذوب شونده ای کنترل می‌شود که در دمایی از پیش تعیین شده ذوب می‌شود.
    ضوابط سیستم های اطفاء حریق برای ساختمان های مسکونی
    با توجه به تغییر پذیری قوانین لازم است از قبل هر گونه اقدامی، از سازمان آتش نشانی استعلام گرفته شود.
    ساختمان با کاربری مسکونی 4 طبقه روی همکف و حداکثر 4 واحد در هر طبقه: باید دارای هوزریل، کپسول آتش نشانی و در پارکینگ اسپرینکلر باشد، ساختمان با کاربری مسکونی 5 طبقه روی همکف و حداکثر 4 واحد در هر طبقه، باید دارای سیستم تر(جعبه آتش نشانی)، کپسول آتش نشانی و اسپرینکلر در کل بنا(اگر دو راه پله خروجی ساختمان داشته باشد اسپرینکلر فقط در پارکینگ کافی است) باشد.
    ساختمان با کاربری مسکونی 6 و 7 طبقه روی همکف: باید دارای سیستم نر(جعبه آتش نشانی)، کپسول آتش نشانی، اسپرینکلر در پارکینگ و رایزر خشک باشد، ساختمان بلند(ارتفاع طبقه همکف تا تراز کف طبقه آخر 23 متر یا بیشتر باشد و همچنین اگر 8 طبقه روی همکف باشد. باید دارای سیستم تر(جعبه آتش نشانی)، کپسول آتش نشانی، اسپرینکلر در کل بنا و رایزر خشک باشد.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار