مدیران خودروعصر اعتبار

نمی‌خواهیم پلاسکو تکرار شود

ساختمان‌ وزارت نفت تخریب می‌شود

عصر ساختمان- مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با اعلام این‌که نوسازی و جایگزینی ساختمان‌های فرسوده و ناایمن زیرمجموعه‌های وزارت نفت برعهده این مدیریت است، گفت: تخریب، جا‌به‌جایی و ساخت ساختمان‌های جدید در محل کنونی ساختمان‌های مرکزی قدیم و جدید وزارت نفت پیش‌بینی شده که از سال آینده این طرح آغاز می‌شود.

ساختمان‌ وزارت نفت تخریب می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محسن امیریان با ارائه توضیح تفصیلی درباره احداث بناهای جدید، نوسازی و جابه‌جایی در ساختمان‌های زیرمجموعه وزارت نفت با هدف انجام اقدام‌های ایمنی و پیشگیرانه اظهار امیدواری کرد که همه زمینه‌ها و برنامه‌ها برای اجرای این هدف مهم محقق شود.

    وی یادآور شد که از سال 1394 با ابلاغ رسمی وزیر نفت، مسئولیت مقاوم‌سازی و اظهارنظر درباره مدیریت ساختمان‌های نفت با مجموعه مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز است و افزود: بر این اساس، از همه مدیران صنعت نفت در حوزه‌های مختلف خواستیم  موارد لازم برای بررسی ایمنی و جا‌به‌جایی را به ما اعلام کنند. این بررسی از طریق مجموعه‌های تخصصی انجام می‌شود.

    ساختمان‌هایی که مرز هشدار را گذرانده‌اند

    مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز افزود: هم‌اکنون در چند نقطه با اولویت احساس خطر کرده‌ایم؛ مرکز آموزش زبان که هم‌اکنون تخلیه شده است، ساختمان مرکزی هشتم که امنیت آن را تائید نمی‌کنیم و بارها به این مجموعه و مراجع مربوط اخطار داده‌ایم، همچنین ساختمان شماره 2 سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در خیابان به‌آفرین و بیمارستان نفت مسجدسلیمان نیز از جمله این موارد به شمار می‌آیند.

    امیریان اظهار کرد: درباره این ساختمان‌ها به معاونت امور پشتیبانی شرکت ملی نفت هشدارهای لازم را داده‌ایم تا هر چه زودتر درباره جا‌به‌جایی این مجموعه‌ها و تخلیه ساختمان‌ها اقدام کنند. البته معاونت امور پشتیبانی شرکت ملی نفت هم برای جا‌به‌جایی این مجموعه‌ها و خرید ساختمان‌های جدید برنامه‌هایی در نظر دارد.

    وی با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران و در خطر بودن ساختمان‌های صنعت نفت به عنوان ساختمان‌هایی حساس و ضروری، گفت: هفت نفر از متخصصان این حوزه در گروه ارزیابی حضور دارند و در این حال، شرکتی (در صورت ضرورت) به عنوان مشاور، ارزیابی‌های ما را رصد می‌کند و همه موارد را به طور مکتوب و مستند به مراجع مربوطه اطلاع می‌دهیم.

    پیشگیری پیش از حادثه برای ساختمان‌های حساس

    مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز یادآور شد که دو ساختمان مرکزی وزارت نفت و مرکزی چهارم جزو موارد مهم در برنامه نوسازی و تخریب هستند و در توضیح بیشتر گفت: این دو ساختمان حداقل 60 سال قدمت دارند و در برابر زلزله‌های شدید مقاوم نیستند و با ارزیابی‌های فنی انجام شده، امکان مقاوم‌سازی هم وجود ندارد.

    وی افزود: ساختمان‌های صنعت نفت جزو ساختمان‌های حساس و حیاتی هستند که باید در زمان وقوع زلزله برپا و آماده خدمات باشند؛ این ساختمان‌ها همچنین به‌واسطه موقعیت امنیتی آن باید در محل و موقعیتی امن قرار داشته باشند تا بتوانند در زمان حادثه برای موارد مختلف دستورهای لازم را ابلاغ کنند.

    امیریان افزود: محل جدیدی که برای ساختمان اصلی وزارت نفت در نظر گرفته می‌شود باید از نظر موقعیت و امنیت موارد مهمی در آن لحاظ شود. به عنوان نمونه نباید زیر ساختمان، پارکینگ یا فضای خالی وجود داشته باشد و به همین دلیل نمی‌توان بسیاری از ساختمان‌های موجود را به عنوان محل جدید وزارت نفت انتخاب کرد و باید ساختمان جدیدی مطابق با استانداردهای‌ خود بسازیم.

    ساختمانی جدید و مدرن جای ساختمان مرکزی قدیم و جدید وزارت نفت

    وی به توافق انجام شده در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: سال آینده ابتدا ساختمان شماره چهارم نفت تخلیه و به ساختمان دیگری منتقل و عملیات تخریب آغاز می‌شود. همزمان با این کار، فضای پارکینگ شیراز - جنب ساختمان مرکزی چهارم - و املاک جنب آن مجموعه (خیابان طالقانی تا خیابان رودسر) به مساحت 38 هزار متر تخلیه، تملک یا آزادسازی می‌شود تا کار احداث ساختمان جدید مرکزی وزارت نفت آغاز شود. طبق توافق با شهرداری تهران، این ساختمان در 16 یا 20 طبقه ساخته می‌شود و در فضای کنار آن نیز پارکینگ طبقاتی زیرزمینی برنامه‌ریزی شده است.

    مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز یادآور شد: هم اکنون مسابقه طراحی و ساخت مدرن‌ترین ساختمان برای وزارت نفت در حال انجام است و هشت شرکت در حال رقابت هستند و برترین معماران داخلی داوری آن را بر عهده دارند، ضمن این‌که 6 داور جهانی با این گروه همکاری می‌کنند. امیدواریم تا فروردین سال 97 طرح اولیه نهایی شده و برنده این مسابقه اعلام و از اواخر سال 97، ساخت ساختمان جدید در مدت 30 ماه آغاز شود. 600 پارکینگ را هم در سه طبقه زیرهمکف برای این مجموعه آماده می‌کنیم.

    امیریان در ادامه به برنامه‌ریزی برای دو ساختمان مرکزی قدیم و جدید وزارت نفت اشاره کرد و گفت: در این محدوده مجوز ساخت در 70 هزار متر مربع را داریم و می‌خواهیم پیش از وقوع حادثه‌ای ناگوار همچون ساختمان پلاسکو، آنها را تعیین تکلیف کنیم. از حدود 15 سال پیش برای جابه‌جایی این دو ساختمان و ساختمان‌های دیگر نفت تصمیم‌گیری شده و نامه‌های مربوط به این تصمیم هم مربوط به دو سال پیش از وقوع حادثه پلاسکو است، اما قبول داریم که وقوع این حوادث در اهتمام برای این تغییر اثرگذار بوده است.

    وی تصریح کرد: این برنامه‌ زمانبندی دارد و تکمیلش به این دوره از وزارت نمی‌رسد، با این حال آقای زنگنه به فکر آینده این مجموعه است.

    مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز افزود: دولت‌های پیش در مصوبه‌ای اعلام کردند از آنجا که وزارت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شده، می‌توان برای ساختمان جدید اقدام کند و هزینه آن را از محل فروش دارایی‌های خود تامین کند. اعتبار مورد نیاز برای کل این اقدام‌ها یکهزار و 60 میلیارد تومان است و ما حدود یکهزار و 100 میلیارد تومان ساختمان برای فروش ضمیمه کرده‌ایم.

    فروش املاک غیر ضروری در دستور کار است

    امیریان یادآور شد: در قالب این برنامه، املاک و زمین ساختمان‌های زیادی از جمله ساختمان‌های سازمانی ASP بسیاری از ساختمان‌های سازمانی در شمال تهران و انبارهای ری فروخته می‌شوند، زیرا در تهران نیازی به خانه سازمانی نداریم، اما این موارد شامل مجموعه‌های رفاهی نمی‌شود.

    وی با بیان این‌که بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران هم وضع نگران کننده‌ای دارد، گفت: وضع این مجموعه از نظر بهداشتی و ایمنی در برابر زلزله قابل تائید نیست، البته مشکل قانونی سند زمین خریداری شده در میرداماد به منظور احداث بیمارستان فوق مدرن نفت برطرف و سند تک برگ آن نیز تهیه شده است، همچنین مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کرده‌ایم و برای احداث این بیمارستان توافق شده است.

    مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت خیز گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرطی گذاشته است که برای دسترسی خودروهای مراجعان به این بیمارستان تونلی ایجاد کنیم و ما این شرط را قبول کرده‌ایم و در این باره در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم.

    امیریان افزود: برنامه ما این است که از مجموع 5 هزار پارکینگی که در محوطه حقانی در حال ساخت است، تعدادی را برای مراجعان بیمارستان خریداری کنیم و مراجعان با خودروهای برقی از آنجا به بیمارستان منتقل شوند.

    آغاز عملیات اجرایی احداث بیمارستان فوق مدرن تهران در سال 97

    وی ادامه داد: اسناد مدیریت این پروژه اکنون توزیع شده است و از ابتدای سال 97 مدیریت پروژه اعلام و فعالیتش آغاز می‌شود و امیدواریم همزمان با عملیات اجرایی ساختمان وزارت نفت در نیمه دوم سال 97، عملیات اجرایی ساختمان بیمارستان فوق مدرن نفت در میرداماد نیز اجرایی شود.

    امیریان افزود: طبق مصوبات هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران یک درصد از اعتبارات جاری برای ساخت بیمارستان و تعمیرات اختصاص می‌یابد، اما طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت این یک درصد برای بیمارستان نفت در میرداماد اختصاص می‎یابد. در عین حال ساختمان و تجهیزات بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران در خیابان سرهنگ سخایی فروخته و صرف همین پروژه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار