مدیران خودروعصر اعتبار

میزان اقساط ۱۳ نوع تسهیلات خرید مسکن

عصر ساختمان- بانک مسکن ۱۳ نوع تسهیلات خرید مسکن با شرایط، سقف، نرخ سود و اقساط متفاوت پرداخت می‌کند.

میزان اقساط ۱۳ نوع تسهیلات خرید مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایبنا، برای بسیاری از زوجین متقاضی تسهیلات مسکن باید پیش از ورود به بازار مسکن از میزان اقساط ماهانه تسهیلات و بضاعت خود برای بازپرداخت مطمئن شوند و سپس نسبت به سپرده‌گذاری در صندوق‌های مختلف بانک مسکن، خرید اوراق یا هر اقدام اولیه برای اخذ تسهیلات اقدام کنند.

    زوجینی که از سال 81 به بعد حساب پس‌ انداز مسکن جوانان افتتاح کرده‌اند می‌توانند تسهیلاتی تا سقف 88 میلیون تومان در تهران، 76 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و 72 میلیون تومان در سایر شهرها از بانک مسکن دریافت کنند. نرخ سود این تسهیلات با توجه به دوره بلندمدت سپرده‌گذاری 9 درصد تعیین شده و مدت بازپرداخت آن 20 ساله است. اقساط این نوع تسهیلات نیز در تهران 791 هزار و 700 تومان، در شهرهای بزرگ 683 هزار و 700 تومان و در سایر شهرها 647 هزار و 800 تومان در ماه است.

    متقاضیان این نوع تسهیلات در تهران می‌توانند در صورت تمایل معادل مابه‌التفاوت رقم فوق تا سقف 100 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ تا سقف 80 میلیون تومان از تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق نیز به عنوان مکمل استفاده کنند. نرخ سود این تسهیلات بدون سپرده 18 درصد و بازپرداخت آن 5 ساله است. به این ترتیب اقساط 12 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده مکمل حساب پس‌انداز مسکن جوانان زوجین در تهران 304 هزار و 700 تومان و اقساط تسهیلات 4 میلیونی از این محل برای زوجین متقاضی در شهرهای بزرگ 101 هزار و 500 تومان خواهد بود.

    بیشترین سقف تسهیلات پرداختی به زوجین از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم قابل پرداخت است. سقف این تسهیلات در تهران 160 میلیون، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 120 میلیون و در سایر مناطق شهری 80 میلیون تومان است که با نرخ سود 9.5 درصد و البته نرخ ویژه 8 درصدی در بافت‌های فرسوده، طی 12 سال بازپرداخت می‌شود.

    اقساط این نوع تسهیلات برای زوجین تهرانی که از سقف رقم قابل پرداخت با رعایت شرایط سپرده‌گذاری برخوردار شده باشند در بافت فرسوده یک میلیون و 731 هزار و 900 تومان و در سایر مناطق شهری پایتخت یک میلیون و 866 هزار و 100 است.

    این اقساط در بافت فرسوده شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها یک میلیون و 298 هزار و 900 تومان و در سایر بافت‌های این شهرها یک میلیون و 399 هزار و 600 تومان خواهد بود. اقساط تسهیلات 80 میلیونی از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در سایر مناطق شهری کشور که در زمره بافت فرسوده محسوب شوند 865 هزار و 900 تومان و در غیر بافت فرسوده 933 هزار تومان است.

    به گزارش هیبنا، شاید بسیاری از زوجین از این موضوع مطلع نباشند که بانک مسکن به آنها تسهیلات ترکیبی از دو محل اوراق و صندوق پس‌ انداز یکم نیز پرداخت می‌کند. در صورتی که یکی از زوجین امتیاز استفاده از تسهیلات صندوق یکم را با سپرده‌گذاری حداقل یک و حداکثر سه ساله در این صندوق کسب کرده باشد و همسر وی از چنین امتیازی برخوردار نباشد، امکان استفاده از تسهیلات از محل اوراق خرید مسکن نیز برای او فراهم است.

    در این صورت سقف تسهیلات پرداختی به زوجین در تهران 130 میلیون تومان شامل یک فقره تسهیلات 80 میلیونی با نرخ سود 9.5 یا 8 درصد (بسته به نوع بافت) و یک فقره تسهیلات 50 میلیونی با نرخ 17.5 درصد و بازپرداخت هر دوی آنها در مدت 12 سال به زوجین اعطا می‌شود.

    سقف این مدل تسهیلات زوجین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 100 میلیون تومان و نیز در سایر مناطق شهری کشور 70 میلیون تومان است. در این صورت میزان اقساط زوجین تهرانی یک میلیون و 765 هزار و 600 تومان، اقساط زوجین در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ یک میلیون و 365 هزار و 300 تومان و اقساط زوجین در سایر مناطق شهری که به این ترتیب تسهیلات مسکن اخذ کرده‌اند، 966 هزار و 100 تومان خواهد بود.

    در عین حال گروهی از زوجین نیز با توجه به اینکه هیچ‌ یک امکان سپرده‌گذاری در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را نداشته‌اند، تنها یک گزینه مقبول برای برخورداری از حداکثر تسهیلات ممکن را دارند و آن استفاده از تسهیلات از محل اوراق به شکل توامان است. سقف این تسهیلات در تهران 100 میلیون، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 80 میلیون و در سایر مناطق شهری 60 میلیون تومان است که نرخ سود آن 17.5 درصد و مدت بازپرداخت 12 ساله است و در قالب دو فقره برابر به زوجین متقاضی پرداخت می‌شود.

    اقساط این تسهیلات در بالاترین سقف پرداختی ممکن در تهران یک میلیون و 665 هزار و 300 تومان، در شهرهای بزرگ یک میلیون و 332 هزار و 300 تومان و در سایر مناطق شهری 999 هزار و 200 تومان است. در عین حال به هر سه شکل تسهیلات از محل اوراق در هر یک از نقاط شهری می‌توان در صورت تقاضای زوجین دو فقره تسهیلات 10 میلیون تومانی بدون سپرده نیز بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری اضافه کرد که نرخ سود آن 18 درصد و بازپرداخت آن 5 ساله خواهد بود.

    اقساط هر یک از این تسهیلات 10 میلیونی 253 هزار و 900 تومان است که اگر هر دوی زوجین از این امتیاز استفاده کنند، 507 هزار و 800 تومان به قسط تسهیلات زوجین آنها از محل خرید اوراق اضافه می‌شود.

    در حالی که این تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به اوراق امکان پرداخت به متقاضیان صندوق پس‌انداز مسکن یکم را ندارد، نوع دیگری از تسهیلات پرداختی بانک مسکن تحت عنوان «جعاله تعمیر و تکمیل مسکن» وجود دارد که هم به تنهایی قابل پرداخت است و هم به یکی از زوجین اعم از اینکه از تسهیلات یکم یا اوراق استفاده کند، در صورت تمایل پرداخت می‌شود. این تسهیلات به سه شکل از محل خرید اوراق، بدون سپرده و با سپرده قابل پرداخت است اما نوع تسهیلات از محل اوراق در این میان به دلیل سهل‌الوصول بودن عمومیت بیشتری دارد.

    سقف تسهیلات جعاله از محل خرید اوراق 20 میلیون تومان با نرخ سود 17.5 درصد و بازپرداخت 5 ساله است که به این ترتیب اقساط ماهانه آن 502 هزار و 400 تومان خواهد بود. این تسهیلات ممکن است در برخی از شعب با توجه به شرایط بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق نیز پرداخت شود اما در این صورت سود آن 18 درصد و اقساط آن 507 هزار و 800 تومان خواهد بود. امکان پرداخت تسهیلات جعاله از محل سپرده‌گذاری نیز با سقف کمتر و با نرخ سود 11 درصد قابل پرداخت است.

    لازم به یادآوری است تمام اقساط محاسبه شده برای انواع تسهیلات زوجین در مناطق گوناگون شهری به روش «ساده» محاسبه شده و این امکان وجود دارد که در صورت تمایل متقاضیان، اقساط به صورت «پلکانی» تعیین و پرداخت شود؛ به این معنا که قسط ماهانه در سال اول با رقم پایین‌تری تعیین می‌شود و سپس به انتخاب متقاضی، در دوره‌های یک‌ ساله، دو ساله یا چهار ساله یک یا چند پله افزایش می‌یابد. متقاضیان استفاده از این شرایط بازپرداخت، باید میزان اقساط در این مدل را از شعب بانک مسکن جویا شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی