مدیران خودروعصر اعتبار

مافیای مسکن به دنبال ماهی‌گیری از آب‌گل‌آلود

عصر ساختمان:کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که اراده‌ای در مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای بازگرداندن سامانه کد رهگیری به حالت اول وجود ندارد، گفت:‌ مافیای مسکن با رابطه و نفوذی که دارند باعث حذف کد رهگیری در معاملات مسکن برای ماهی گیری از آب گل‌آلود شدند.

مافیای مسکن به دنبال ماهی‌گیری از آب‌گل‌آلود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، افشین پروین‌پور ، با اشاره به این‌که عدم الزام صدور کد رهگیری در معاملات مسکن را در راستای تامین منافع سوداگران بخش مسکن ارزیابی می‌کنم، افزود: متاسفانه هر حرکت در راستای شفاف‌سازی و انسجام اطلاعات، با اراده‌های پنهان از بین می‌رود.

    وی تصریح کرد: سامانه‌های اطلاعاتی دیجیتال مهم‌ترین ابزار ساماندهی و برنامه ریزی اقتصادی در کشورهای پیشرفته است، اما در ایران اراده‌های پنهان، مسائل و منافع عده‌ای باعث عدم ساماندهی و نظام مند شدن سامانه‌های اطلاعاتی شده است.

    وی با اشاره به وجود رابطه و ایجاد لابی در بخش سامانه‌های ازلاعاتی کشور، بیان کرد:‌ بعضا توضیحات خنده‌داری در خصوص دلایل کارشکنی و حذف سامانه‌های اطلاعاتی داده می‌شود،‌ کارت سوخت یکی از این سامانه‌ها بود که عملا در حال حاضر بلااستفاده مانده است.

    وی ادامه داد:‌کد رهگیری یکی از همین سامانه‌هاست که می‌توانست اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با تعداد معاملات بازار مسکن، قیمت،‌ نوع ملک معامله شده در راستای اداره و کنترل بازار و مدیریت آن به دولت ارائه دهد.

    کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که توجیهات سست و بی‌پایه برای حذف این کد از معاملات مسکن ارائه می‌شود، بیان کرد: عده‌ای از سوداگران و دلالان بازار مسکن به دنبال عدم شفافیت در بخش مسکن برای ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند.

    پروین‌پور با اشاره به این‌که اراده مافیای مسکن باعث حذف کد رهگیری شده است، گفت: کسانیکه در بخش مسکن و زمین منافع کلان دارند به دنبال انحصار در این بخش هستند نمی‌خواهند شفاف شود که مشخص شود چقدر ملک دارند و بتوانند به راحتی ایجاد انحصار کرده و بازار را به هم بریزند.

    وی با بیان این‌که با حذف سامانه کد رهگیری تنظیم بازار توسط دولت انجام نمی شود، یاداور شد: سابقه استفاده از سامانه‌های دیجیتال در زمین و مسکن در دنیا به 70 سال پیش برمی‌گردد، حتی سابقه کاداستر نیز به حدود 1500 سال قبل باز می‌گردد که آنرا دستی انجام می‌دادند.

    وی در ادامه با بیان این‌که مسئول ساماندهی بخش مسکن و شهرسازی است که باید موضوع حذف کد رهگیری را پیگیری کند، گفت:‌با آن‌که این سامانه به مدیریت بازار و برنامه‌ریزی برای آینده بخس مسکن کمک می‌کند اما اراده‌ای در مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای بازگشت سامانه کد رهگیری به حالت اول نمی‌بینیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو