مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن در سال آینده

عصر ساختمان- آینده بازار مسکن در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۷» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بازار مسکن در سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در این همایش که توسط «دنیای اقتصاد» در 8 اسفند برگزار می‌شود، دو صاحب‌نظر بخش مسکن ضمن تشریح متغیرهای بیرونی و درونی اثرگذار بر معاملات ملک و ساخت‌و‌سازهای مسکونی، به تشریح ساختارهای جدید عرضه و تقاضای مسکن خواهند پرداخت. در همایشی که اسفند پارسال با همین عنوان برگزار شد، 5 پیش‌بینی درباره مسکن 96 مطرح شد که آمارهای رسمی و مشاهدات میدانی، از تحقق آنها حکایت دارد. همایش امسال به بازارهای دیگر نیز می‌پردازد.

    185 پیش‌بینی از بازار مسکن 96 که در همایش اسفند سال گذشته «دنیای‌اقتصاد» مطرح شد، طی ماه‌های اخیر در حوزه‌های معاملات ملک و ساخت و ساز به بار نشست. اسفند پارسال در همایشی که «دنیای‌اقتصاد» تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96» برگزار کرد، دو صاحب‌نظر بخش مسکن با تشریح متغیرهای بیرونی و درونی اثرگذار بر بازار ملک، آینده یکساله این بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در آستانه «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 97»، درباره دستاورد همایش سال گذشته نشان می‌دهد: «پایان رکود مسکن»، مهم‌ترین پیش‌بینی مطرح در همایش پارسال بود که در دو ارائه جداگانه از سوی حسین عبده‌تبریزی و علی چگینی (صاحب‌نظران بخش مسکن) برای حاضران در همایش تشریح شد و اکنون آمارهای رسمی از نبض بازار ملک، ضمن تایید رونق، از تحقق این پیش‌بینی حکایت دارد.

    «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 97»، 8 اسفند امسال از سوی «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود و صاحب‌نظران اقتصادی در بخش‌های مختلف با حضور در این گردهمایی، آینده اقتصاد ایران و همچنین سناریوهای مختلف درباره جهت‌گیری بازارهای مسکن، سهام، ارز و طلا و همچنین بازار پول را تشریح می‌کنند. در این همایش، مسیر یک سال آتی متغیرهای اقتصادی با لحاظ پارامترهای متاثر از اوضاع سیاسی جهان به‌ویژه تصمیمات ترامپ و همچنین بازارهای جهانی تاثیرگذار، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96» که 18 اسفند سال گذشته برگزار شد، دو صاحب‌نظر بخش مسکن، آینده بازار را غیررکودی توصیف کردند. علی چگینی سال گذشته در این همایش، با تشریح 12 متغیر دارای بیشترین تاثیر بر بازار مسکن 96 اعلام کرد: در سال 96، معاملات مسکن با خروج از رکود وارد پیش‌رونق می‌شود و این روند (رشد حجم خرید و فروش‌ها) تحت تاثیر ورود خانه‌اولی‌ها به بازار تقاضا، شدت پیدا می‌کند.

    بر این اساس، «پایان رکود معاملات مسکن»، «توقف رشد منفی تیراژ ساخت و ساز»، «محدودشدن دامنه انتخاب تقاضای مصرفی در مقابل عرضه فراوان متراژ بزرگ‌ها»، «رشد میانگین قیمت مسکن در حول و حوش نرخ تورم» و همچنین «اثر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار طی فصل اول سال»، 5 پیش‌بینی از بازار مسکن 96 بود که اسفند 95 در همایش «دنیای اقتصاد» مطرح شد. وضعیت موجود بازار مسکن مشخص می‌کند: معاملات ملک در شهر تهران، کاملا از رکود دست کم سه ساله خود خارج شده است. معاملات خرید آپارتمان، در یکی دو ماه منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل صبر و انتظار فعالان بازار ناشی از رصد برنامه کاندیداها، حالت انقباضی داشت اما از اواسط تابستان، رشد مثبت حجم معاملات با شیب قابل ملاحظه آغاز شد. معدل بازار معاملات مسکن در 10 ماه اول امسال، افزایش 12 درصدی حجم خرید آپارتمان در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین تعداد واحدهای مسکونی فروخته‌شده در ماه‌های اخیر بیش از 16 هزار آپارتمان در هر یک از ماه‌های آذر و دی، بیانگر رونق در این بازار است.

    در بازار ساخت و سازهای مسکونی نیز تیراژ صدور پروانه‌های ساختمانی، رشد مثبت به خود گرفته طوری که در بافت‌ فرسوده تهران، تعداد واحدهای مسکونی جدید افزایش دست کم 30 درصدی نسبت به پارسال نشان می‌دهد. چگینی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن، سال گذشته در «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96» اعلام کرده بود: وضعیت بازار معاملات مسکن با افزایش تقاضای موثر و محرک‌های تسهیلاتی از جمله وام یکم و وام‌های خرید ترکیبی بانک عامل بخش مسکن، بهبود پیدا می‌کند. در حال حاضر سهم نزدیک به 10 درصدی خانه‌اولی‌های مجهز به وام یکم از کل معاملات خرید آپارتمان در تهران،‌ مشخص می‌کند این گروه، به سهم خود در شکل‌دهی رونق معاملات مسکن نقش داشته است.

    یکی دیگر از پیش‌بینی‌هایی که اواخر سال گذشته در همایش «دنیای‌اقتصاد» درباره بازار مسکن 96 مطرح شد، به تاثیر بازار رقیب مسکن (بازار پول) مربوط بود. مدیر کل اقتصاد مسکن در همایش سال گذشته، سطح بالای نرخ سود بانکی را که در آن زمان، بالای 20 درصد بود عامل تاخیر رونق مسکن معرفی کرد و گفت: در صورت کاهش نرخ سود بانکی به سطح 15 درصد، بخشی از تقاضای بالقوه برای خرید مسکن که طی سال‌های گذشته برای کسب سود بالا، در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند، به سمت بازار ملک سرازیر خواهند شد. در ماه‌های اخیر تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی، تحقیقات میدانی در بازار معاملات مسکن ردپای گروهی از خریداران را نشان داد که به پشتوانه سپرده‌های بانکی خود برای خرید آپارتمان و املاک کلنگی اقدام کرده‌اند. خانه‌اولی‌ها، مالکان متقاضی تغییر مثبت در محل سکونت خود و همچنین مهاجران بازار پول، در حال حاضر سه گروه عمده خریداران مسکن را شکل می‌دهند.

    به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96»، برآورد شده بود در جریان رونق معاملات خرید مسکن در سال 96، به رغم عرضه فراوان واحدهای لوکس ناشی از ساخت و سازهای خارج از الگوی مصرفی، در بخش واحدهای زیر 100 مترمربع، کمبود عرضه در برابر افزایش تقاضا رخ می‌دهد و بخشی از تقاضای مصرفی در گروه سنی آپارتمان‌های نوساز،‌ بی‌پاسخ می‌ماند. این پیش‌بینی نیز در کارنامه معاملات مسکن سال 96، قابل رهگیری است. در ماه‌های اخیر، کمبود عرضه واحدهای 70 تا 90 مترمربعی از یکسو باعث افزایش قابل توجه و نامتعارف قیمت فروش در این بخش از بازار ملک شد و از سوی دیگر به کاهش سهم واحدهای نوساز از معاملات انجامید. سهم واحدهای زیر 5 سال ساخت از معاملات فروش آپارتمان، از بالای 52 درصد سال‌های قبل به حدود 47 درصد تنزل پیدا کرده و در مقابل، سهم واحدهای سالخورده افزایش یافته است. شیفت اجباری متقاضیان خرید مسکن به واحدهای سالخورده تحت تاثیر گرانی و کمبود نوسازها، علت این جابه‌جایی سهم‌ها است.

    چگینی در اسفند سال گذشته، دامنه تورم مسکن در سال 96 را حول و حوش نرخ تورم عمومی برآورد کرد و گفت: نرخ تورم عمومی در سال 96 بر اساس پیش‌بینی نهاد‌های مختلف پژوهشی و اقتصادی، رقمی بین 9 تا 10 درصد خواهد بود که با توجه به رابطه دو سویه میان تورم مسکن و تورم عمومی، برآورد دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن آن است که احتمالا متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در یک سال 96 حول و حوش 9 تا 10 درصد افزایش پیدا کند.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، میانگین قیمت مسکن در 10 ماه اول امسال، رشد حدود 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال 95 نشان می‌دهد. با این حال، متوسط قیمت مسکن در ماه گذشته، حدود 15 درصد نسبت به دی ماه سال 95 افزایش یافت. چگینی در همایش پارسال که با عنوان «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96» از سوی «دنیای اقتصاد» برگزار شد، درباره تاثیر نوسانات ارز بر بازار مسکن نیز با تصویر دو سناریوی «افزایش ملایم» و «افزایش شدید» قیمت دلار، اعلام کرده بود: افزایش شدید قیمت ارز در کوتاه‌‌مدت، اثر روانی بر معاملات مسکن دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 97» که هشتم اسفند امسال برگزار می‌شود، حسین عبده‌تبریزی و علی چگینی، وضعیت بازار مسکن در یک سال آینده را مورد بررسی قرار می‌دهند. حسین عبده تبریزی سال گذشته از تغییر پارادایم در حوزه سرمایه‌‌گذاری ساختمانی گفت. در همایشی که چند روز دیگر با این عنوان برگزار می‌شود، قرار است چشم‌انداز 97 بازار مسکن با لحاظ تغییر و تحولات اخیر در بازارهای مختلف و همچنین طرح جدید مسکن‌سازی در بافت فرسوده، تشریح شود. عوامل موثر بر رفتار عرضه و تقاضا، جنس تقاضای مسکن، وضعیت عناصر شکل‌دهنده قیمت تمام‌شده مسکن و همچنین چشم‌انداز قیمت‌ها در سال 97 از جمله محورهای همایش 8 اسفند است.

    در «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 97»، کارشناسان با بررسی سناریوهای پیش‌روی اقتصاد کلان و روندهای سیاسی به تحلیل بازارهای سرمایه، مسکن، ارز و... می‌پردازند. در این همایش علاوه‌بر تحلیل بازارهای سنتی، حوزه‌های جدید مثل ارزهای دیجیتال نیز به بحث گذاشته می‌شود.  در شرایط کنونی، با تغییر و تحولات صورت‌گرفته در شاخص‌های بازارها، یکی از مهم‌ترین موضوعات تحلیل مشخص درخصوص روند آتی این بازارها است که در پنل‌های تخصصی این همایش مورد بحث و تحلیل قرار می‌گیرد. همچنین در روز قبل این همایش، روز 7 اسفندماه، هفتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید برگزار می‌شود که در یکی از محورهای اصلی این همایش، آینده برجام با توجه به رویکرد ترامپ بررسی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس events.den.ir مراجعه کنید یا با شماره 87762350 یا 87762352 تماس بگیرید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار