مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان:

۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: کارگاه‌های ساختمانی را از نگاه بازرسی رصد کرده و نقص‌ها و کاستی‌های ایمنی را به آنها تذکر می‌دهیم.

۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، حامد مانی‌فر در نشست خبری امروز سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه با اشاره به جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) بیان کرد: این جشنواره به عنوان اولین فعالیت و رویداد انجام شده با نگاه ترویجی در خصوص HSE عملیاتی و در مرحله اجرا قرار گرفته است.

    مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه پیوند حوزه اجرایی و علمی در این رویداد را از مهمترین ویژگی‌های جشنواره HSE دانست و گفت: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهمترین و قوی ترین ویژگی‌های جشنواره فوق در کشور به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

    مانی فر ادامه داد: خوشبختانه این اقدام دارای پشتوانه‌ علمی قوی و عمیقی است که با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی معتبری از سال‌ها قبل از سوی دانشگاه تهران آغاز شده و امروز می‌بینیم که خروجی خوب و معتبری نیز به همراه داشته است.

    وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی نسبت به اینکه امروز دستگاه اجرایی نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه را در امور خود ملاک عمل قرار داده است گفت: امید داریم این روند در تمامی سطح اجرایی کشور ترویج و در سال‌های اتی نیز تداوم داشته باشد.

    معیارهای ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی

    این مقام مسئول اضافه کرد: طی این فرآیند معیارهای ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی طی اقدامی مطالعاتی و علمی از سوی دانشگاه تهران استحراج و ضرایب و امتیازهای لازم آن نیز از سوی این نهاد دانشگاهی به دست آمد.

    مانی فر در ادامه سخنان خود خبر داد: همچنین در این حوزه نرم‌افزاری تحت عنوان نشان تعالی HSE نیز از سوی دانشگاه تهیه و طراحی شد که امروز نتیجه ارزیابی کارگاه‌ها ضمن قرار گیری در این نرم‌افزار مشخص و با یکدیگر مقایسه می‌شود.

    وی با بیان اینکه کار نشان تعالی HSE یک فرایند ارزیابی است و یک فرایند بازرسی نیست، تصریح کرد: در نگاه بازرسی کارگاه‌های ساختمانی را مورد رصد قرار می‌دهیم و تنها اشکالات آن‌ها را می‌نویسیم و بعد از بابت نقص‌ها و کاستی‌ها که در این کارگاه‌ها از نظر ایمنی وجود دارد، به آن‌ها تذکر می‌دهیم.

    مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان افزود: در نگاه ارزیابی بررسی از کارگاه ساختمانی با جزئیات بیشتری انجام می‌شود که نتایج ارزیابی به کارفرمایان و صاحبان کارگاه‌های ساختمانی منعکس و راهکارها برای رفع این نقص‌ها به آن‌ها داده می‌شود.

    وی با اشاره به تفاوت بین این دو نگاه و جنبه ترویجی و آموزشی ارزیابی گفت: در این فرآیند کارگاه‌های ساختمانی مکررا مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند و روند افزایش ضرایب ایمنی خود را دادمه می‌دهند که در این فرآیند مراحل مختلفی را طی خواهیم کرد و امتیاز کارگاه‌های ساختمانی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، استخراج می‌شود و با توجه به این امتیاز مشمول دریافت تقدیرنامه یا نشان تعالی HSE قرار می‌گیرند.

    مانی فر با بیان اینکه نشان تعالی HSE از درجه بندی‌های مختلفی تشکیل شده و شامل تک ستاره تا هفت ستاره است، اظهار کرد: با توجه به امتیازی که کارگاه‌های ساختمانی دریافت می‌کنند، نشان تعالی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه ایمنی در ساخت و ساز یکی از مهمترین موضوعاتی است که در حوزه ایمنی مطرح است، بیان کرد: 48 تا 50 درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است و کارگاه‌های ساختمانی بیشترین خسارت‌ها را در حوزه فعالیت‌های ساختمانی به خود اختصاص می‌دهند.

    مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: دلیل این موضوع تعدد کارگاه‌های ساختمانی در سطح مختلف و استفاده از افراد فاقد صلاحیت در آن‌ها بیشترین دلیل بر خسارت‌های ناشی از حوادث ساختمانی به شمار می‌رود.

    وی با اشاره به حضور داوطلبانه کارگاه‌های ساختمانی در فرایند ارزیابی نشان تعالی HSE گفت: کارگاه‌های ساختمانی پیش از این از حضور بازرسان خشنود نبودند، اما وقتی رویکرد را از بازرسی به ارزیابی تغییر می‌دهیم، کارگاه‌های ساختمانی خود داوطلب ارزیابی می‌شوند.

    مانی فر ادامه داد: با ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی می‌توانیم خروجی مجموع این ارزیابی‌ها را داشته باشیم، سپس نسبت به بیشترین اشکالات اطلاع کسب و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنیم.

    وی در مورد نتایج ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی بیان کرد: ارزیابی‌ها در محورهای محیط زیست، سلامت و ایمنی بوده که در محور محیط زیست بیشترین کسر امتیاز را در بخش انرژی و مصرف آن داشتیم و کارگاه‌های ساختمانی نسبت به مصرف انرژی در ساخت و ساز، توجه به کاهش مصرف انرژی و بهینه کردن آن توجه لازم را ندارند.

    نشان تعالی HSE ابزاری برای اطلاع و تایید تلاش سازمان‌های تولیدی و خدماتی کشور در حوزه ایمنی، بهداشت ،محیط زیست است.

    نشان تعالی HSE بیانگرتعهد سازمانهای متقاضی در استقرار نظامهای مدیریتی مربوطه ،توجه به فرهنگ HSE و بهبود مداوم و تعالی آن در مسیر توسعه پایدار است .

    همچنین نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست یک فرآیند نظامند برای سنجش نحوه عملکرد سازمانها در حوزه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست است.

    اولین جشنواره نشان تعالی ایمنی، بهداشت و محیط زیست، 5 تا 7 اسفند 1396 به همت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان معاونت مسکن و ساختمان در سالن همایش‌های ایرانیان واقع در ضلع غربی استادیوم آزادی تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار