مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی در شیراز:

معماری ساختمان‌های امروز به سبک زندگی ایرانی اسلامی آسیب وارد کرده است

عصر ساختمان:رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: در این دوران مهندسان و معماران می‌خواهند از معماری دوران گذشته الهام گیرند اما تلفیق معماری گذشته و زمان حاضر به سبک زندگی ایرانی اسلامی آسیب وارد کرده است.

معماری ساختمان‌های امروز به سبک زندگی ایرانی اسلامی آسیب وارد کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، اکبر ترکان پیش از ظهر امروز در نخستین همایش ملی معماری ایرانی اسلامی با بیان اینکه آیا می‌توان مفهومی برای معماری ایرانی ارائه داد اظهار داشت: آیا می‌توان معماری یزد را معماری ایرانی دانست یا معماری بلوچستان، آذربایجان و فارس را معماری ایرانی باید دانست؟

    وی با اشاره به اینکه من هنوز مفهومی قابل تعریف برای معماری ایرانی پیدا نکرده‌ام افزود: معماری بیشتر براساس شرایط اقلیمی و شرایط آب و هوا، ارتفاع از سطح دریا، میزان ریزش باران و سبک زندگی شکل می‌گیرد و نه تنها در فضای ساخت یک خانه بلکه در فضای ساخت یک مجموعه و شهرسازی مؤثر است.

    مشاور ارشد رئیس جمهور شکل‌گیری یک روستا را مقدمه شکل‌گیری شهرها دانست و با بیان اینکه شکل‌گیری روستا در گیلان با شکل‌گیری روستا در ایران مرکزی متفاوت است خاطرنشان کرد: سبک ساخت و سازها در این نقاط با هم به طور کامل متفاوت است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه هویت ملی نمی‌تواند معماری داشته باشد ولی می‌تواند مشترکاتی داشته باشد تصریح کرد: معماری ایران در هر قسمت با معماری بوم و اقلیم همان منطقه تناسب دارد.

    ترکان بیان کرد: برای اینکه بتوانیم معماری را هویت بخشیم باید تکرار تم‌های معماری دوران گذشته را هویت تلقی کنیم هرچند شاید این زیاده‌روی باشد چرا که معماری هر دوران به مصالح ساختمانی مورد کاربرد در همان دوران و تکنیک‌های خاص آن زمان بستگی داشته است.

    وی با بیان اینکه در این دوران مهندسان و معماران می‌خواهند از معماری دوران گذشته الهام گیرند اما تلفیق معماری گذشته و زمان حاضر به سبک زندگی ایرانی اسلامی آسیب وارد کرده است عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی است که معماری را می‌سازد و باید مشترکات این معماری‌ها را استخراج کرد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه بحث این همایش مبحث ارزشمندی است که باید به طور جدی دنبال شود اظهار داشت: در چندین سال گذشته درباره معماری ایرانی اسلامی سخنان زیادی بیان شده اما تاکنون دستورالعملی از آن استخراج نشده که بتوان ادعا کرد از آن نقطه معماری ایرانی اسلامی آغاز و حداقل‌هایی انجام شده است.

    ترکان با بیان اینکه در زمان کنونی مجموعه مهندسی کشورمان به گونه‌ای است که قادر است اصول کلی مهندسی را پیاده کند افزود: در دو سال اخیر که رکود بر ساخت و ساز حاکم است سالانه 100 میلیون متر مربع ساخ و ساز در کشور انجام شده است.

    مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: از ابتدای شکل‌گیری سازمان نظام مهندسی تاکنون یک و نیم میلیارد متر مربع ساخت و ساز متکی به قانون نظام مهندسی در کشور ساخته شده و بیش از 70 درصد از ساخت وسازهای کشور براساس قوانین مهندسی بوده که منجر به پس‌انداز بهتر سرمایه‌های مردم شده است.

    وی با اشاره به اینکه تلاش مجموعه نظام مهندسی سبب ارتقای کیفیت ساخت و سازهای کشور شده است خاطرنشان کرد: تراز ساخت وساز و فناوری در کشور بالا رفته و امروز مهندسی ایران با افتخار می‌تواند بگوید کیفیت و مقاومت و استحکام ساختمان‌های کشور بسیار بیشتر از گذشته است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در حال حاضر 400 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی کشورند تصریح کرد: با توجه به اینکه هر مجموعه و صنفی ممکن است نقص‌ها و کاستی‌هایی داشته باشد باید این نقایص را با انتقاد سازنده درست کرد نه اینکه جامعه مهندسی به دلیل وجود اندک مهندسانی که شاید در حرفه خود سستی کردند زیر سؤال برود.

    مشاور ارشد رئیس جمهور بیان کرد: افرادی که نظام مهندسی و مهندسان کشور را تخفیف می‌کنند این کار را نکنند چراکه از دایره انصاف به دور است و افتخارات جامعه مهندسی روی زمین موجود است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی