مدیران خودروعصر اعتبار

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی کرد

رشد قیمت مسکن در سال آینده ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن در سال آینده در حد نرخ تورم و یا دو درصد بیشتر خواهد بود، گفت: متن پیش‌نویس قانون پیش‌فروش آپارتمان توسط دولت و مجلس در حال پیگیری است.

رشد قیمت مسکن در سال آینده ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، حامد مظاهریان در اجلاس سراسری انبوه‌سازان ایران با اشاره به اینکه اصلاح قانون پیش‌فروش آپارتمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: متن پیش‌نویس قانون پیش‌فروش آپارتمان با توافق حداکثری انبوه‌سازان دولت و مجلس در حال پیگیری است.

    وی درخصوص فرصت‌های پیش‌رو در ساخت و ساز شهری گفت: سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت حدود 30 درصد و از اشتغال مختلف 12 درصد است بنابراین با وجود اجرای پروژه مسکن مهر که بزرگترین پروژه ساخت و ساز بوده است سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تنها 0.5 تا 3 درصد بوده است.

    مظاهریان با اشاره به اینکه 24 میلیون خانوار داریم و بُعد خانوار 3.3 درصد است گفت: تعداد خانه‌های خالی از سکنه در کشور در حال حاضر 2 میلیون و 600 هزار واحد است و تعداد خانه‌های دوم نیز 2 میلیون واحد مسکونی است و منظور از خانه‌های دوم یعنی اینکه از آن واحد مسکونی کمتر از 6 ماه استفاده می‌شود.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر تعداد موجودی مسکن و تعداد خانوار را جمع بزنیم به ازای 24 میلیون خانوار  27 میلیون واحد مسکونی داریم پس این نشان می‌دهد که تولید مسکن به اندازه کافی بوده است.

    وی تاکید کرد: پس اگر آمار خانه‌های خالی از سکنه در ا ین آمار نیاید نشان می‌دهد که این واحدهای مسکونی مطابق الگوی مصرف ساخته‌ نشده‌اند و بیشتر برای سفته‌بازی بوده است.

    مظاهریان خاطرنشان کرد: به ازای هر 100 خانه 104 خانوار داریم پس توازن بالقوه‌ای در بازار وجود دارد چرا که این آمار در قبل از انقلاب به ازای هر 100 خانه 126 خانوار وجود داشت.

    وی گفت: برآورد می‌شود که تعداد خانوار از 24 میلیون خانوار کنونی در سال 1405 به 29 میلیون خانوار برسد و درصد جمعیت شهری در آن سال به 79 درصد خواهد رسید پس در اینده مشکل ما مشکل شهرها است.

    مظاهریان با بیان اینکه اگر بخواهیم نیاز مسکن را یک تحلیل کارشناسی داشته باشیم 5 میلیون خانواد و خانواده جدید تا سال 1405 تشکیل می‌شود و نیمی از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه نیز وارد بازار خواهند شد پس با رشد اقتصادی پیش‌بینی شده و افزایش قدرت خانوار این امکان فراهم می‌شود که واحدهای لوکس ساخته شده نیز که به فروش نرفته‌اند نیمی از آنها نیز وارد بازار شوند.

    وی ا فزود: پس باید تا افق 1405 ، 9 میلیون واحد مسکونی ساخته و در بافت‌های فرسوده نوسازی و احیا شود.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اتفاق بدی که برای انبوه‌سازان در دولت قبل رخ داد این بود که انبوه‌سازان به پیمانکاران تبدیل شدند گفت: برای اینکه بتوانیم انبوه‌سازان را وارد عرصه ساخت و ساز کنیم و باید شرایط را برای آنها فراهم کنیم.

    وی افزود: ما نمی‌توانیم روی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش ساخت و ساز انفرادی حساب باز کنیم هر چند می‌توانیم از سرمایه‌گذاران خارجی در بخش ساخت شهرهای جدید استفاده کنیم.

    * دولت تحت فشار برخی برای خروج از رکود مسکن بود

    مظاهریان در تحلیل خود از وضعیت بازار مسکن در ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی در چهار سال گذشته در فشار بود که بازار مسکن در رکود است پس تمام همت وزارت راه و شهرسازی این بود که این بازار وارد رونقی شود که سفته‌بازی در آن رخ ندهد.

    وی ادامه داد: رشد 12.5د رصدی تعداد مبایعه‌نامه‌ها نسبت به سال قبل و 8.2درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که بازاری آرام و در حال حرکت و بدون تلاطم داریم.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پیش‌بینی ما درخصوص قیمت مسکن در سال اینده این است که افزایش قیمت مسکن در حد نرخ تورم و یا دو درصد خواهد بود.

    وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تمام این فشارها را تحمل کرد و باعث شد تا افزایش شدید و جهش‌وار که مدنظر برخی از افراد بود رخ ندهد چرا که آنها معتقدند بود که هرچه قیمت می‌تواند بازار را از رکود خارج کند.

    به گفته وی آینده مسکن اینده روشن و آماده سرمایه‌گذاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار