مدیران خودروعصر اعتبار

بهترین فرصت سرمایه گذاری در حوزه مسکن چه زمانی است؟

عصر ساختمان:شرایط فعلی اقتصاد ایران چقدر برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن مناسب است؟ پاسخ کارشناسان در این مورد چیست؟

بهترین فرصت سرمایه گذاری در حوزه مسکن چه زمانی است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد نیوز، با توجه به‌پیش بینی رشد اقتصادی چند درصدی «صندوق بین امللی پول» در سال 1395 که مبین افزایش ارزش تولید کالا و خدمات است و همچنین سیاست پولی انبساطی بانک مرکزی و مسترد شدن بخشی از نقدینگی به جامعه در اثر کاهش نرخ بهره، کاهش ذخیره قانونی و همچنین کاهش نرخ بهره در بازار بین‌بانکی، این سؤال مطرح می‌شود که افزایش این حجم نقدینگی کدام بازار را هدف قرار خواهد داد؟ سرمایه به سمت دارایی‌های غیرمنقول
    میثم رضایی، پژوهشگر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان در پاسخ به که آیا سال آینده زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است به اقتصادنیوز گفت: در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی که منجر به کاهش جذابیت سپرده‌گذاری در بانک جهت حفظ ارزش دارایی می‌شود، افراد برای حفظ ارزش منابع مالی خود و استفاده از ظرفیت‌های سوددهی در سایر بازارهای مالی به دنبال انتخاب بازار مناسب، سرمایه خود را از بانک‌ها خارج خواهند کرد و با مقایسه بازده دارایی‌ها، دست به انتخاب و انتقال دارایی‌های خود به یکی از بازارهای ارز، طلا، مسکن و سایر کالاهای بادوام خواهند زد.

    این فعال ساختمانی در ادامه گفت: در شرایط کنونی با توجه به در پیش گرفتن سیاست تک‌نرخی شدن نرخ ارز در سال آینده توسط دولت، بازار ارز نمی‌تواند فضای مناسبی برای جذب این منابع مالی باشد. از طرف دیگر با توجه به جذابیت پایین بازار سرمایه در صورتی‌که نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌اندازه‌ای کاهش یابد که نرخ واقعی سود سپرده‌ها منفی شود، جهت‌گیری پس‌اندازها به سمت بازار دارایی‌های غیرمنقول مانند مسکن خواهد بود.

    دوران رکود، بهترین زمان برای ورود سرمایه‌گذاران سالم
    حسن محتشم، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران بابیان این مطلب که ثبات نسبی در ارز، طلا، بازارهای سرمایه، رونق اقتصادی را در پی دارد به اقتصادنیوز گفت: دوران رکود می‌تواند بهترین زمان برای ورود سرمایه‌گذاران سالم و انبوه‌سازان باشد، زیرا رکود چندساله باعث کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز شده است.

    محتشم عنوان کرد: سال 95 سال سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است، اگر این سازندگان از امسال پروژه ساخت‌وساز را آغاز کنند، دو سال آینده واحدهای تکمیل‌شده آماده عرضه به بازار است؛ یعنی درست زمانی که بازار مسکن از وضعیت رکود خارج‌شده است. مطمئنا قرار نیست همچنان رکود در بازار مسکن باقی بماند.

    وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به لغو تحریم‌ها و ورود بنگاه‌های اقتصادی خارجی و نیاز آنها به مسکن و دفترهای تجاری رونق قابل‌توجهی در این حوزه‌ها خواهیم داشت. علاوه بر این، افزایش تقاضا مصرفی مسکن از سوی جمعیت به‌واسطه ازدواج و طلاق نتیجه‌ای جز رواج ساخت و ساز ندارد.

    رونق تقاضا در کنار ثبات قیمت، بهترین زمان سرمایه‌گذاری
    در این میان عباس نویدی اصل، فعال و مشاور مسکن نظری متفاوتی دارد. وی در این مورد به اقتصادنیوز گفت: یافتن فرصت مناسب سرمایه‌گذاری (چه به‌عنوان سازنده و چه به‌عنوان سرمایه‌گذار یا مصرف‌کننده) در دوران رکود مسکن به‌نحوی‌که سود به‌دست‌آمده بیشتر از سود بانکی و تورم باشد، عموماً کار دشواری است. مشکل اصلی نیز استراتژی خروج از بازار و فروش است.

    این فعال ساختمانی در این مورد افزود: معمولاً بهترین گزینه در دوران رکود غیبت در بازار و فروش بنا و حضور در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری است؛ به‌طور کلی درصورتی‌که سطح تورم در کشور کاهش یابد (که این امر جزو سیاست‌های جدی دولت ذکر می‌شود)، تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن برای ضربه‌گیری تورم و حفظ دارایی کاهش خواهد یافت.

    وی در این مورد تصریح کرد: رونق تقاضا در کنار ثبات قیمت را می‌توان بهترین فرصت و سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز دانست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی