مدیران خودروعصر اعتبار

نقاط روشن و تاریک کارنامه‌مان پس از گذشت چهار دهه از انقلاب

عصر ساختمان- نگاه واقع‌بینانه به موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های پس از انقلاب اسلامی می‌تواند راهگشای سال‌های پیش‌رو باشد و این روزها را فرصتی می‌دانم تا در موضوع دستاوردها و ناکامیابی‌های پس از انقلاب گفتگو شود.

نقاط روشن و تاریک کارنامه‌مان پس از گذشت چهار دهه از انقلاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، این نمودار شاید توضیحی باشد که چرا انقلاب اسلامی 57 را باید بیشتر  انقلابی با شاخصه های فرهنگی دانست تا اقتصادی.

    نگاه واقع‌بینانه به موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های پس از انقلاب اسلامی می‌تواند راهگشای سال‌های پیش‌رو باشد و این روزها را  فرصتی می‌دانم تا در موضوع دستاوردها و ناکامیابی‌های پس از انقلاب گفتگو شود.

    شاخص‌های طرح شده در این نمودار بدین شرح است:

    1. شاخص امید به زندگی:  نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه به چه میزانی است یا به عبارت دیگر هر عضوی از آن جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد. هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو، این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورهاست.

    2. شاخص باسوادی: نسبت باسوادی به عنوان یکی از شاخص های سنجش میزان توسعه یافتگی، از حاصل تقسیم تعداد افراد باسواد یک منطقه بر تعداد جمعیت ساکن در آن به دست می‌آید.

    3. شاخص فارغ التحصیلان آموزش‌عالی: امروزه نیروی انسانی متخصص و ماهر مهمترین عنصر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها محسوب می شود. نقش سرمایه انسانی یک کشور در میزان رشد و توسعه اقتصادی آن اهمیتی بیش از گذشته یافته است، بنابراین سرمایه گذاری در آموزش عالی یکی از اساسی ترین راه ها برای دستیابی به توسعه اقتصادی ـ اجتماعی محسوب می شود.

    4. شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی: بعنوان یکی از مهمترین شاخص های کمی بخش مسکن، نشان دهنده ی تعداد خانوار موجود در مقابل هر واحد مسکونی است که از تقسیم تعداد خانوار بر تعداد واحد مسکونی کشور بدست می آید. میزان تراکم خانوار در واحد مسکونی طی سال‌های 1355 الی 1395 دارای روند نزولی از 1.27 به 1.04 بوده است. کاهش میزان این شاخص به نزدیک یک به مفهوم وجود داشتن و ساکن شدن هر خانوار در یک واحد مسکونی است. (خانه های خالی مورد محاسبه قرار نگرفته است)

    5.شاخص استحکام بنا: شاخص استحکام و دوام بنا بعنوان یکی از مهمترین شاخص‌های کیفی بخش مسکن به منظور سنجش کیفیت پایداری واحد مسکونی است. این شاخص از نسبت واحدهای مسکونی دارای اسکلت و استحکام مناسب (اسکلت فلزی و بتونی) به دیگر واحدهای مسکونی بدست می‌آید که نشان‌دهنده نسبت ساختمان‌های بادوام به بی‌دوام است.

    6. شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP): به‌عنوان مهم‌ترین شاخص عملکرد اقتصادی در تجزیه و تحلیل‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا بسیاری از دیگر شاخص های کلان اقتصادی در آن مستتراند. درواقع کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین (سالانه یا فصلی) و یا به عبارتی جمع ارزش‌های افزوده جدید ایجاد شده در هر مرحله از فرایند تولید را تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری می‌نامند و به فرایند حذف اثر تغییرات قیمت محصولات(تورم) از نتایج محاسبات ملی، محاسبات به قیمت‌های ثابت می‌گویند که در اینجا برای تحلیل داده ها از قیمت‌های ثابت بهره گرفته شده است. در پایان سرانه تولید ناخالص داخلی در حقیقت مفهوم بسیار ساده ای است؛ یعنی سهم هر نفر از شاخص GDP.

    حامد مظاهریان*معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار