مدیران خودروعصر اعتبار

١۰ دلیل موفقیت عملیات مهار آتش در ساختمان میدان ولیعصر (عج)

عصر ساختمان- ساختمان شرکت برق حرارتی وزارت نیرو در محدوده میدان ولیعصر (عج) که مهار آتش آن دو شبانه روز ادامه داشت، با مدیریت مسئولانه و منطقی شهرداری تهران و آتش نشانی به پلاسکوی دوم تبدیل نشد.

١ دلیل موفقیت عملیات مهار آتش در ساختمان میدان ولیعصر (عج)
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر،  برای موفقیت عملیات مهار آتش در ساختمان میدان ولیعصر می توان دلایل متعددی را برشمرد که در اینجا به ١۰ دلیل به شرح زیر اشاره می شود.

    ١. تخلیه فوری ساختمان محل حادثه و ساختمان های اطراف آن تا شعاع ١۰۰ متری از جمله خوابگاه دانشجویان که در پشت این ساختمان قرار داشت.

    ٢. اعمال محدودیت تردد در محدوده ١٥۰ متری محل حادثه که باعث جلوگیری از تجمع شهروندان و در نتیجه پیشگیری از اختلال و کُندی در روند عملیات شد.

    ٣. قطع اضطراری گاز ساختمان محل حادثه و ٢۰۰ مشترک کوچه ای که این ساختمان در آن قرار دارد و کوچه های اطراف که از بروز فاجعه احتمالی پیشگیری کرد.

    ٤. حضور میدانی و مؤثر مدیران مربوطه در محل حادثه از جمله حضور شهردار تهران که شخصاً چند بار در محل حادثه حضور پیدا کرد و مدیریت ارشد عملیات را بر عهده داشت.

    ٥. برگزاری جلسات هماهنگی مشورتی و عملیاتی در محل و اتخاذ تصمیمات اجرایی متکی بر مستندات علمی به ریاست شهردار تهران که عملیات گام به گام و تؤام با آرامش و طمأنینه از جمله نتایج آن بود.

    ٦. اعلام محدوده قرمز در محل حادثه و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور ایمن سازی ساختمان و کنترل درجه حرارت آن که از جمله می توان به نصب دوربین های دقیق در چهار گوشه ساختمان برای کنترل ارتعاشات و لرزه های آن اشاره کرد.

    ٧. استفاده از کف و تزریق فوم به طبقه منفی ٤ به جای آب با توجه به اینکه استفاده از آب در پِیِ ساختمان، احتمال فروریزش آن را بالا می برد.

    ٨. مدیریت مسئولانه و منطقی حادثه با دوری از مدیریت احساسی و هیجانی با حداقل ریسک، چنانچه شهردار تهران نیز در اولین بازدید خود از محل اعلام کرده بود اولویت اول، حفظ جان شهروندان و آتش نشانان است.

    ٩. مدیریت خویشتندارانه و کارشناسانه و به کارگیری تاکتیک های جالب عملیاتی از جمله اعزام آتش نشانان در تیم های کم تعداد به جای اعزام گروهی به داخل ساختمان که احتمال تلفات جانی را به حداقل ممکن کاهش می داد.

    ١۰. تبلور مدیریت هماهنگ شهری در محل حادثه چه در جلسات هماهنگی و چه در فرماندهی عملیات که از جمله آثار و نتایج آن در جمع و جور کردن حادثه ای بود که در آستانه ٢٢ بهمن می توانست به فاجعه ای ملی تبدیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار