مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی بافت فرسوده در سالهای۹۳ و ۹۴؛

دولت ۸۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده شهری را پرداخت می‌کند

عصر ساختمان- سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال بابت پرداخت قسمتی از تعهدات یارانه سود تسهیلات نوسازی مسکن در بافت های فرسوده شهری خبر داد.

دولت ۸۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده شهری را پرداخت می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، "هوشنگ عشایری" سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، گفت: این مبلغ در اجرای مصوبه شماره 0453/ ت66511 ه ـ 8 مورخ هشتم آبان ماه سال 93 سازمان برنامه و بودجه برای انجام نوسازی بافت های فرسوده در طی سال های 93 و 94 پرداخت می‌شود.

    وی با بیان اینکه تخصیص این مبلغ به منظور عمل به تعهدات دولت و همچنین کمک به ساکنان محدوده‌های هدف در نوسازی واحد مسکونی خود بوده است، گفت: دولت پرداخت این مبلغ را در اولویتهای خود قرارداده است تا به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده باشد.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به ایرنا، گفت: انتظار داریم سازمان برنامه بودجه پرداخت این مبلغ را عملیاتی و و تا پایان سال جاری تخصیص دهد.

    گفتنی است، بیش از 140 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور وجود دارد و دولت در صدد است با تخصیص اعتبارات مورد نیاز این بافت‌ها در یک دوره 10 ساله نوسازی و بهسازی شود و تقریبا یک سوم جمعیت کشور در این بافت‌ها از بد مسکنی رنج می‌برند.

    بافت های فرسوده نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی به منظور پیشگیری از وقوع حادثه‌های ناگوار در زمان‌های بحران هستند؛ بافت های قدیمی، فرسوده، گاهی تاریخی و بدون ایمنی بیشتر در نقاطی از شهرها قرار دارند که دارای حجم تردد، سکونت و شلوغی قابل توجهی است و به همین دلیل، این مکان ها یکی از بزرگترین تهدیدها در زمان بحران به حساب می‌آیند.

    بناهایی که در بافت فرسوده قرار دارند با گذشت زمان مستهلک شده و کارایی و مقاومت خود را از دست داده اند، بنابراین با کوچک‌ترین بلایای طبیعی مانند زلزله، سیلاب ناشی از بارش‌های رگباری، آتش‌سوزی و سوانح دیگر، یا به راحتی تخریب می‌شوند و خسارت‌های زیادی را به جامعه تحمیل می کنند و یا امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کنند که در این صورت هم آسیبی برای جامعه محسوب می‌شوند.

    بافت‌های فرسوده شهری به دلیل مغایر بودن با ضوابط شهرسازی جدید، نفوذناپذیری، قدیمی و مستهلک بودن، تهدیدی برای شهروندان است، تراکم ساختمانی بالا، مشکلات بهداشتی، دسترسی نداشتن به درون بافت، ناامنی در برابر زلزله، آسیب پذیری و معضلات اجتماعی از مشکلات بافت های فرسوده است که اقدام مداخله ای از جمله بهسازی، نوسازی و بازسازی این بافت ها را برای رفع این معضلات ضروری کرده است.

    بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به مناطقی از شهر اطلاق می شود که در سال های گذشته عناصر تشکیل دهنده آن اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه، خیابان ها و دسترسی ها، دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می برند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو