مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

افتتاح و تحویل ۷۳ هزار واحد مسکن مهر در ۹ ماه

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تشریح برنامه‌های انجام شده سازمان در سال جاری از امکان سنددار شدن ۳ میلیون خانوار در سراسر کشور خبر داد و گفت: برنامه سازمان در ۹ ماه سال جاری ۹۱ هزارو ۸۰۰ واحد مسکن مهر جزو تکالیف سازمان بوده که ۷۳ هزار واحد آن یعنی در حدود ۸۵ درصد افتتاح و تحویل شد. همچنین اتمام عملیات نازک‌کاری مساکن مهر در سال جاری ۳۶ هزارو ۱۰۳ به اتمام رسیده است.

افتتاح و تحویل ۷۳ هزار واحد مسکن مهر در ۹ ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن امروز 16 بهمن‌ماه در نشست رسانه‌ای به تشریح عملکرد سازمان در موضوعات نوسازی و بازآفرینی شهری، حفاظت از اراضی دولتی و عملکرد یگان حفاظت، شرایط و ضوابط سنددار کردن زمین‌های تصرفی، سیاست‌های سازمان در راستای اتمام و تکمیل مسکن مهر و مسکن اقشار ویژه و خانواده‌های دارای 2 معلول پرداخت.
    عظیمیان گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال جاری در مورد سنددار شدن املاک و اراضی ساخته شده توسط اقشار کم‌درآمد در حاشیه شهرها بود که براساس آن دستورالعملی در شهریور ماه سال گذشته به تصویب مجمع عمومی سازمان رسید.
    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دستورالعمل شرایط سنددار شدن واحدهای تصرف شده در شهرها و حاشیه شهرها در هفته گذشته به تمامی استان‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن 3 میلیون خانوار در سراسر کشور که در اراضی ملی و دولتی واحدهای مسکونی خود را ساختند تعیین تکلیف خواهند شد. بر همین اساس قیمت زمین در زمین‌های فوق به قیمت تمام شده دولتی از مردم اخذ می‌شود و مازاد زمین‌ها به قیمت روز از ساکنین گرفته می‌شود.
    وی از برگزاری سمینارها و جلسات فراوانی برای توجیح همکاران در دستورالعمل فوق خبر داد و گفت: سنددار شدن زمین‌ها و واحدهای مسکونی ساخته شده توسط مردم باید 3 شرط ساخته شدن، واجد شرایط دریافت سند بودن و عدم مغایرت با طرح جامع و تفضیلی شهرها را داشته باشد.
    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن عمده مشکلات سنددار نبودن واحدهای مسکونی ساخته شده در اراضی ملی و دولتی را در حاشیه شهرها برشمرد و گفت: دستورالعمل برای تمامی کشور مصداق دارد و تا پایان سال 95 را شامل می‌شود.
    وی تصریح کرد: دولت به منظور به رسمیت شناختن ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری و همچنین حاشیه شهرها به این کار مبادرت ورزیده است.
    عظیمیان در مورد وظایف سازمان ملی زمین و مسکن در مورد تکمیل مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار خانوار نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برنامه سازمان در 9 ماه سال جاری 91 هزارو 800 واحد مسکن مهر جزو تکالیف سازمان بوده که 73 هزار واحد آن یعنی در حدود 85 درصد افتتاح و تحویل شد. همچنین اتمام عملیات نازک‌کاری مساکن مهر در سال جاری 36 هزارو 103 به اتمام رسیده است.
    این مقام مسئول همچنین یادآور شد: بخشی از مساکن مهر تحت مسئولیت سازمان که ساخته شده است فاقد متقاضی هستند و برخی از مساکن مهر که زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند نیز بلاتکلیف مانده‌اند.
    وی خاطرنشان کرد: تقریبا در سازمان ملی زمین و مسکن نزدیک به 90 درصد مسکن مهر تکمیل شده است.
    معاون وزیر راه وشهرسازی از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی خانوارهای 2 معلول عنوان کرد و گفت: تامین زمین 2 هزارو 684 واحد مسکونی خانوارهای 2 معلول جزو تعهد سازمان است که در حدود 201 واحد آن در حال تکمیل است. همچنین از ابنتدای برنامه تا کنون هزارو 87 واحد مسکونی خانوارهای 2 معلوله به آن‌ها تحویل شده است.
    عظیمیان ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن زمین را تامین می‌کند، بنیاد مستضفعان نیز در این مورد برای هر خانوار 15 تا 10 میلیون توام را اختصاص می‌دهد و معرفی فنی و تخصصی آمار دو معلولان نیز برعهده سازمان بهزیستی است.
    وی همکاری سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مستضفعان و سازمان بهزیستی را در تامین مسکن برای خانوارهای دو معلول مناسب خواند.
    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین در مورد تامین مسکن اقشار ویژه نیز نکاتی را توضیح داد و گفت: با معرفی بنیاد شهید، سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین زمین برای تامین واحدهای مسکونی اقشار ویژه تکلیف قانونی دارد که همه ساله به این تکالیف خود در چهارچوب قانون عمل می‌کند.

    جزئیات اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن در مورد تامین مسکن اقشار ویژه

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در 9 ماهه سالجاری 1837 نفر در زمین هایی که مجموع مساحت آنها 15 هکتار است در سراسر کشور با معرفی بنیاد شهید در اولویت تامین مسکن قرار گرفتند. در این مورد، بر اساس قانون، خانوارها، هزینه‌ای را برای آماده‌سازی به سازمان و یا هر نهاد دیگری پرداخت نمی‌کنند.
    عظیمیان تشکیل یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی را از سال 94 با مجوز ستاد فرماندهی کل قوا از دیگر اقدامات موثر سازمان در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: در تمامی استان‌های کشور، یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی با بهره‌مندی از پرسنل مجرب در حال ارایه خدمات به سازمان تشکیل شده است.
    وی ادامه داد: فرماندهان یگان حفاظت باید از کادر رسمی باشند. بقیه اعضای یگان نیز از طریق شرکت‌های حفاظتی تامین می‌شوند که به وسیله موتور، وانت و تلفن همراه در همه استان‌ها در حال ارایه خدمات به سازمان در حفاظت از اراضی ملی و دولتی هستند.
    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: سامانه‌ای را برای یگان حفاظت تشکیل داده‌ایم و اطلاعات در آن سامانه به روز می‌شوند و کنترل خوبی در مورد تعرض به اراضی ملی و دولتی در سامانه داریم.
    وی یادآور شد: در سالجاری، حدود 2904 تعرض به اراضی ملی و دولتی به سازمان واصل شد که اینها با حضور ماموران سازمان مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد حدود 2700مورد رفع تعرض در مساحتی به میزان 1654 هکتار صورت گفت.
    عظیمیان در ادامه نشست خبری، به موضوع مسکن اجتماعی پرداخت و گفت: در موضوع مسکن اجتماعی، سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه تامین زمین را برعهده دارد و سایر اقدامات اجرایی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود. ابهامی که پیش‌تر بین سازمان و بنیاد وجود داشت در نحوه محاسبه قیمت زمین بود که در نهایت مصوب شد تا قیمت تمام شده ملاک‌عمل قرار بگیرد.
    وی افزود: ابلاغیه وظیفه استان‌ها در تامین زمین برای اجرای طرح مسکن اجتماعی به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده و تمامی استان‌ها موظف به تامین زمین برای اجرای طرح مسکن‌اجتماعی هستند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: هیات مشترکی بین سازمان ملی زمین و مسکن و کمیته امداد امام خمینی تشکیل شده است در نظر داریم تا مسکن‌های مهر فاقد متقاضی را در اختیار کمیته امداد قرار دهیم تا بخشی از مسکن اجتماعی را از این طریق محقق کنیم.

    اخذ 550 هزار سند تک برگی از اداره اسناد

    عظیمیان گفت: بر اساس قانون یکی از سیاست‌های سازمان ملی زمین و مسکن، اجرای سیاست اسناد تک برگی است و در همین راستا نیز قانون به همه وزارتخانه تکلیف کرده است که در رابطه با طرح کاداست، همه باید اسناد تک‌برگی دریافت کنند. زیرا در اجرای طرح کاداست تکلیف زمین‌ها معلوم می‌شود و صدور سندهای موازی در املاک دولتی کاملا متوقف خواهد شد.
    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: در دوره 3 ساله، 550 هزار سند تک برگی صادر شد که در 10 ماهه سالجاری 36 هزار سند تک برگی از اداره اسناد گرفتیم که بر مبنای آن این موضوع، به شفافیت کار دولت کمک فراوانی می‌کند و با اینکار از تداخل مالکیت‌ها ممانعت بعمل خواهد آمد.
    وی از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن را سامانه جامع اراضی و مستغلات عنوان کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های سازمان در واگذاری، تفکیک و هرگونه رخدادی به منظور شفافیت در سامانه جامع مدیریت اراضی و مستغلات طراحی می‌شود و تمامی استان‌ها نیز به مرور باید تمامی فعالیت‌های خود را به این سامانه ارایه دهند تا در آن قرار گیرد.

    آغاز برنامه بازآفرینی پایدار بافت شهری روز پنج شنبه به دستور رئیس جمهوری

    عظیمیان از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن را بازافرینی بافت‌های ناکارآمد شهری عنوان کرد و گفت: برنامه ملی بازافرینی پایدار بافت شهری روز پنجشنبه به دستور رئیس جمهوری در هفت استان به عنوان نمونه آغاز می‌شود.
    وی ادامه داد: این طرح با همکاری مشترک سازمان بازآفرینی شهری، شهرداری ها و سازمان ملی زمین و مسکن در بافت ناکارآمد شهرها آغاز خواهد شد و در اجرای آن سرمایه گذاران بخش خصوصی برای نوسازی و بهسازی بافت ناکارآمد، زمین رایگان دریافت خواهند کرد و از تخفیفات ویژه در عوارض ساخت و ساز بهره مند خواهند شد.
    عظیمیان گفت: سازمان ملی زمین و مسکن که ظرف 45 روز گذشته با دستور رئیس‌جمهوری به همکاری با دو دستگاه دیگر در اجرای این طرح دعوت شده است پلاک هایی از اراضی تحت مالکیت خود در استان های اصفهان، هرمزگان و یک استان دیگر را به این طرح اختصاص داده که پیش بینی می شود در سال آینده حداقل 3هزار واحد مسکونی در بافت ناکارآمد شهرها از محل آن، نوسازی و بازآفرینی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی