مدیران خودروعصر اعتبار

سوت پایان رکود مسکن

عصر ساختمان- بسیاری از کارشناسان مسکن را دردوره آرامش قیمت عنوان کرده اند و مهمترین عامل این رشد را پیشی گرفتن رشد قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی عنوان کرده اند. مبحثی که در چهار سال اخیر بی سابقه بوده است. از طرفی افزایش نسبی معاملات که تا اول بهمن ماه از سوی سامانه املاک و مستغلات منتشر شد، کارشناسان را به این تحلیل که مسکن در حال رسیدن به پایان ریل رکودی است، نزدیک تر می کند.

سوت پایان رکود مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، البته با بیان این نظرات سوالی برای فعالان بازار مسکن مطرح می شود که آیا اکنون فصل ورود به سرمایه گذاری در بخش مسکن است یا خیر؟ ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که سرمایه گذاران این بخش نباید انتظاراتشان از سوددهی همانند سالهای گذشته باشد. افرادی که در دهه های گذشته در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌‌کردند، با توجه به کمبودهای سمت عرضه و همچنین با لحاظ حجم عظیم تقاضای ناشی از تعداد زیاد تولد در دهه 1350 و 1360 ، با تقاضای تضمین شده برای واحدهای ساخته شده مواجه بودند و عملا سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با بازدهی بالا بود؛ اما در حال حاضر دیگر آن حجم از وقوع ازدواج که در گذشته شاهد بودیم را نداریم و از سوی دیگر در سمت عرضه هم با 2 میلیون  و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه مواجه هستیم. نرخ رشد جمعیت و همچنین مهاجرت به کلان‌شهرها نیز کاهش یافته است؛ بنابراین انتظار سودآوری، مشابه دوره‌های رونق قبلی، واقع بینانه نیست.

    ضمن اینکه علاوه بر ساختار عرضه و تقاضا، نرخهای تورم عمومی و سود بانکی هم با کاهش مواجه بوده است (هرچند حتی اگر این دو نرخ، کاهش هم نیافته بود، باز هم حاشیه سود ساخت و ساز کاهشی بود)

    در شرایط کنونی توصیه به سازندگان مسکن این است که باید بهره‌وری را افزایش داده و برای هزینه و درآمد خود، مدیریت اقتصادی داشته باشند. روند دهه‌های 1370 و 1380 و حتی اوایل دهه 1390 نشان می‌دهد سازندگان واحدهای مسکونی به حاشیه سودهای بالا عادت کرده اند که این امر با پدید آمدن شکافی که در بین قیمت مسکن و توان خرید مردم به وجود آمده میسر نخواهد شد.

    به نظر می رسد سازندگان مسکن نیز به تدریج به این باور رسیده اند که این بازار تغییر کرده است و انتظارات خود از سود را تعدیل نموده اند.

    به گفته کارشناسانی همچون دکتر عبده تبریزی محتمل ترین سناریو برای نرخ تورم عمومی سال 97 بین 10 تا 15 درصد است. در همین راستا بنا به اظهارات حامد مظاهریان افزایش نرخ مسکن همگام با نرخ تورم خواهد بود. در نتیجه قیمت مسکن در حاشیه 10 الی 15 درصد رشد خواهد داشت.

    البته این روند های صعودی در سال 97 صرفا برای واحد های مسکونی خواهد بود و افزایش ساخت و ساز "مال ها " مهمترین عاملی است که پیش بینی ادامه روند رکودی املاک تجاری محسوس تر شود.

    تجربه ها نشان داده است با بروز اتفاقات و اجرای سیاست های جدید تهران اولین شهری است که درگیر واکنش ها میشود. میتوان گفت تهران شهر پیشتاز در معادلات بازار مسکن است براین اساس رونق اخیر تهران می تواند به سایر شهرها سرایت نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار