مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان مدیریت بحران

در حال تصحیح اوراق نجفی در امتحان برف هستیم

عصر ساختمان- رئیس سازمان مدیریت بحران موضوعاتی در رابطه با مجموعه اقدامات انجام شده در زلزله کرمانشاه، وضعیت بحرانی بارش برف در کشور، زلزله احتمالی در تهران و نحوه مدیریت بحران در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

در حال تصحیح اوراق نجفی در امتحان برف هستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد اسماعیل نجار در نشست خبری گفت: سازمان مدیریت بحران یک سازمان حمایت‌کننده،‌هماهنگ‌کننده،‌سیاست‌گذار و نظارتی است و با بضاعت خیلی محدود انتظارات خیلی زیادی از او می‌رود و اغلب در رسانه‌ها و فضاهای مجازی می‌گویند صفر تا صد مسائل و حوادث را باید سازمان مدیریت بحران پیگیر باشد در حالی که در یک زمان ممکن است 3 استان درگیر سیل و طوفان و یک استان درگیر گرد و غبار باشد و حالا باید پرسید کجا باشیم ما فرماندهی می‌کنیم و نمی‌توانیم بی‌سیم و تجهیزات را زمین بگذاریم و با سلاح به میدان برویم.

    وی ادامه داد: در بحث زلزله کرمانشاه جایگاه فرماندهی داشتیم در 10 تا 15 روز اول و در چندین نوبت در منطقه حاضر بودیم و با این وجود اگر در بحران‌ها مردم ایفای نقش نکنند همه دستگاه‌های اجرایی هم حاضر باشند باز کوتاهی ممکن است رخ دهد.

    وی با اشاره به حادثه بزرگ زلزله غرب کشور گفت: برای ترمیم شریان‌های حیاتی آب، برق، مخابرات و گاز از همان ساعات اولیه 110 اکیپ سازماندهی شدند و 90 درصد شریان‌ها تأمین شد و تا حدی مشارکت مردم بالا بود که در روز دوم و سوم رسماً‌ اعلام کردیم که از ارسال کمک‌ها خودداری شود البته همچنان درخواست پلاستیک، فویل و پتو برای جلوگیری از نفوذ باران، برف و سرما داریم.

    نجار گفت:‌هر اشکال کوچکی که در دستگاه‌ها داریم ما را در معرض سوال قرار می‌دهند و اکنون شبکه‌های مجازی صحیح و یا غلط به عنوان فرصت تلقی شده و ما باید مرتب پاسخگو باشیم تا افکار عمومی مشوش نشود و گاهی رسالت ما را با مشکل مواجه می‌کند.

    وی در رابطه با شایعه وجود گروه‌های دسته جمعی بر سرپل‌ذهاب گفت:  مگر می‌شود این تعداد جمعیت که همه معتقد به آداب و سوم بوده‌اند این چنین خاک کنیم 621 نفر در این حادثه جان باختند و قبر هر کسی مشخص است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران در مورد بحران برف گفت:‌همه ارگان‌ها مسئولیت ذاتی دارند که نسبت به حوادث این چنینی بسیج شوند و ما به محض اعلام سازمان هواشناسی که از روز چهارشنبه هشدار داده بود و حتی چندین هشدار جداگانه هم داشتیم مرتب در رسانه‌ها این اخبار اطلاع‌رسانی شد و بنابر این پیش‌بینی لازم را کرده بودیم البته با این وسعت برف پیش‌بینی نکرده بودیم. فقط در حد این بود که در ارتفاعات البرز بارش داشته باشیم. اما این دلیل نمی‌شود و همه دستگاه‌ها باید بدترین شرایط را برای خود پیش‌بینی کنند.

    وی گفت:‌البته اقدامات موثری هم داشته‌ایم و شرایط را مدیریت کردیم اما کوتاهی‌های زیادی در تهران و در راه‌ها وجود داشته است که در حال بررسی میزان این آسیب‌ها هستیم. ما حتی در جاده تهران ـ قم از یک جایی به بعد اجازه ورود به مردم ندادیم و بیش از 6 هزار نفر را در مسیر جمکران اسکان دادیم.

    نجار ادامه داد:‌از مردم توقع داریم که به ما کمک کنند مدیریت بحران از کف تا انتهاست و باید آنها نیز پای کار باشند. وقتی اعلام شده که روزهای آینده برفی است از سفرهای غیرضروری باید بپرهیزند یا ایمنی خودروهای خود را رعایت کنند.

    رئیس سازمان مدیریت بحران به گزارشی در رابطه با مجموعه اقدامات انجام شده در پی بارش برف در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: 209 محور شهر و روستا و جمعیت 65 هزار و 512 نفر امدادرسانی شدند و 23 هزار و 56 نفر اسکان اضطراری یافتند. تعدادی هم از مسافران برای فرار از ترافیک در جاده‌های دیگر ماندند که ما چند فروند بالگرد فرستاده‌ایم و دستگاه‌های اجرایی را باز هم بسیح کردیم 40 خودرو فرستادیم تا رهاسازی آنها انجام شود.

    وی افزود: 3 هزار خودرو از برف رهاسازی شده، 68 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند، 3 فروند بالگرد و 765 تیم امداد و نجات، 94 هزار کیلومتر برف‌روبی در راه‌های مواصلاتی و حضور 6 هزار نیروی راهداری را در روزهای اخیر داشته‌ایم.

    نجار با اشاره به اینکه بارش برف در روزهای گذشته برای ذخایر آبی مناسب بوده است،‌گفت: ما هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم که بابت تأمین آب شرب کلانشهرها نگران بودیم که با این بارش برف بخشی از آن جبران شده است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: ما در میدان گود هستیم و عده‌ای هم خارج از گود می‌گویند چه کنیم اگر کوتاهی وجود دارد مستند و منطقی به ما منتقل کنند چرا که انتقاد سازنده و مسلحانه را می‌پذیریم.

    وی در رابطه با خبری مبنی بر جمع‌آوری 3 میلیارد تومانی کمک‌های نقدی توسط آقای زیباکلام و ایجاد دهکده امید در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه گفت: جمع‌آوری امکانات و نقدینگی توسط هنرمندان، سیاسیون و صاحبنظران ورزشی قابل ستایش است.

    نجار افزود: البته گاهی سیر کمک‌ها آنقدر می‌شد که مسیر نیم‌ساعته امدادرسانی را شاید ساعت‌ها وقت می‌گذاشتیم. اما نمی‌توانستیم جلوی این عواطف را بگیریم با این وجود اگر کمک‌هایی شده باید در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گیرد کمک‌های نقدی و غیرنقدی امدادی به حساب‌هایی قابل واریز است و یا در رابطه با اسکان موقت به حساب بنیاد مسکن می‌توان کمک‌ها را ارسال کرد.

    رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: برخی‌ها حساسیت دارند که این پول‌ها چه شده خب حق هم دارند ما در برنامه کاریمان ایجاد «دهکده امید» را نداریم بلکه می‌خواهیم بازسازی کنیم و تمام تلاش دولت این است سرپناه‌ها را سریع‌تر ایجاد کند تا زندگی به روال عادی برگردد.

    وی در مورد اینکه بسیاری از پول‌های جمع‌آوری در حساب برخی اشخاص مانده است گفت:‌ هر کسی اگر پولی جمع‌آوری کرده باید در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهد گاهی همین اخبار و جمع‌آوری کمک‌ها ایجاد توقع می‌کند و از شخص نامبرده هم می‌خواهیم که پول را بیاورد و بدهد در این زمینه نیز با دادستان کل کشور مذاکره داشته‌ایم که باید در مسیر اصلی این کمک‌ها قرار گیرد اما تا کنون نشنیده‌ام که هیچ یک از این اشخاص مطرح پول جمع‌اوری شده را به متولی مربوطه بدهند.

    نجار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد نمره دادن به عملکرد شهرداری تهران در روزهای اخیر گفت: در حال تصحیح اوراق هستیم و آسیب‌ها و نقاط قوت را داریم ارزیابی می‌کنیم و سپس به شهرداری نمره می‌دهیم البته اشکالاتی وجود داشته و مسئول مدیریت بحران پایتخت شهرداری است در حال پیگیری مسائل هستیم و نباید از این مشکلات غفلت کنیم.

    وی گفت:‌البته 500 کیلومتر بزرگراه در تهران در طی بارش برف ثانیه‌ای مسدود نشد شاید عبور و مرور کند شده باشد اما انجام شد است. البته هنوز برخی درختان شکسته شده در معابر وجود دارد و در مناطق 2 و 3 هنوز مشکلاتی داریم.

    رئیس سازمان مدیریت بحران در مورد عدم انجام اقدامات مناسب در فرودگاه بین‌المللی گفت: در حال حاضر تجهیزات و ماشین‌های برف‌خور قوی وجود دارد که باند را در سریع‌ترین زمان پاکسازی می‌کند. البته امکانات و تجهیزات نگهداری به اندازه کافی فراهم نشده به همین دلیل به دولت پیشنهاد داده‌ایم برای تشکیلات صنعتی 2 هزار میلیارد تومان به مدت 5 سال در اختیار وزارت راه قرار دهد تا تجهیزات خود را در شرایط بحرانی و جاده‌ای قوی کند.

    نجار در مورد سوال یکی از خبرنگاران در مورد حادثه شهران در تهران گفت: مقصر اعلام شده و آن را دستگاه قضا اعلام کرد که مقصر این حادثه مترو بوده است هر چند که مترو ما را متهم کرد که فرار به جلو داشته‌ایم در حالی که دستگاه قضا نظر نهایی را داده است.

    وی در مورد غافلگیری دستگاه‌ها در بارش برف روزهای اخیر گفت: به طور قطع و اطمینان می‌گوییم که غافلگیر نشده‌ایم چرا که سازمان هواشناسی از چهارشنبه اعلام کرده بود و دستگاه‌ها باید بدترین شرایط را پیش‌بینی می‌کردند.

    وی در مورد عدم هماهنگی لازم در بحث وقوع زلزله اخیر در تهران گفت: اینگونه نبوده ما هماهنگ بودیم صبح روز زلزله ماهدشت جلسه کارشناسی برگزار کردیم چرا که پس‌لرزه‌ها نگرانمان کرده بود و به محض وقوع زلزله در مدیریت بحران شهرداری حضور یافتم.

    وی گفت: اما این را نباید فراموش کنیم که در کنار تمام اقدامات و برنامه‌های آموزشی که انجام شده مردم بیش از 10 درصد از مخاطرات و پیامدهای آن آگاهی ندارند و باید طرح نو ایجاد کنیم .و در شهرهای بزرگ به محض وقوع زلزله بهترین کار پناه‌گیری درست است من در رابطه با وضعیت ایمنی ساختمان‌ها دل پر و حرف‌های زیادی دارم بسیار از ساختمان‌ها هستند که چون ایمن ساخته شده‌اند آسیبی نمی‌بینند.

    نجار ادامه داد: اما برخی از ساختمان‌ها هم با کوچک‌ترین لرزه‌ای فرو می‌ریزند در کرمانشاه یک خانواده 36 نفره در یک خانه در پی زلزله اخیر فوت کردند که همه در جشن تولد بودند این به دلیل ناایمن بودن ساختمان بوده البته بنده در مقابل پدر خانواده که بازمانده بود احساس حقارت کردم چرا که ما هم در این حادثه مسئول هستیم.

    وی گفت: باید طرح جدیدی داشته باشیم اما من نباید جوابگوی صدسال گذشته ساخت و سازها تا به امروز باشم.

    وی در مورد اینکه چقدر تهران در برابر زلزله ایمن است،‌گفت:‌ما برای هر یک  از گسل‌ها در تهران جلسه برگزار کرده‌ایم و بنده اعتقاد ندارم تهران کن‌فیکون می‌شود. اگر در سال‌های بسیار دور این اتفاق افتاده خانه‌ها همه خشت و گلی بوده و جمعیت هم کم بوده است.

    نجار افزود: اگر هر گسل در تهران قدرت بالای 7 ریشتری هم داشته باشد قطعا فقط 2 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و 8 میلیون دیگر که در تهران زندگی می‌کنند تحت تأثیر غیرمستقمی خواهند بود.

    وی ادامه داد: البته به دلیل اینکه جمعیت بالایی در تهران وجود دارد مشکلات متعددی مانند تأمین سرویس‌های بهداشتی یا عبور و مرور را خواهیم داشت. من در جایی گفتم اگر شهروندان تهرانی خانه پدری در خارج از شهر دارند آن را حفظ کنند اما عبور و مرورها را هم باید در نظر بگیریم و اکنون به دنبال بررسی مسیرهای هوایی با بالگرد هستیم.

    رئیس سازمان مدیریت بحران  گفت: حتی در بحث دفن اموات هم کار سختی داریم که تجربه‌اش را در کرمانشاه داشته‌ایم اما دستورالعمل‌های مربوط به آن هم وجود دارد ما کار پیچیده‌ای در تهرا نداریم اما اساس را باید برساخت و سازهای ایمن بگذاریم.

    نجار  در رابطه با اسکان اضطراری و بازسازی کرمانشاه گفت: تا کنون با چنین سرعتی کار پیش نرفته ظرف 48 درصد تأمین اعتبار شده 50 درصد نقدینگی بلاعوض در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته و اولین اعزام کانکس‌ها را داشته‌ایم.

    وی از وجود برخی دلالی‌ها در بحث مدیریت بحران خبر داد و گفت: برخی در شرایط بحرانی دکان‌هایی برای پیشگیری، پیش‌بینی و پیشگویی باز می‌کنند ما با تمام این افراد برخورد می‌کنیم حتی از برخی از آنها خواسته‌ایم که بیایند زلزله بالای 5 ریشتری در شعاع 50 کیلومتری پیشگویی کنند که نتوانسته و یا فردی می‌گفت مرده‌یاب است در حالی که در حوادث بحرانی پا پس کشیده و دروغ‌اش برملا شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی