مدیران خودروعصر اعتبار

گذری بر مارکتینگ دربازار املاک و مستغلات

عصر ساختمان- با گذشت زمان و ورود فناوری‌های نوین، تمام مشاغل و اصناف پیشرفت کرده‌اند و روند تجاری‌سازی آنها تسریع شده است.

گذری بر مارکتینگ دربازار املاک و مستغلات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در این بین، بازار املاک، به عنوان یک بازار سنتی، به خصوص در ایران، خیلی دیر پا به عرصه استفاده از فناوری‌های نوین گذاشته اما با این حال، این روزها شاهد ورود کسب و کار مشاوران املاک، به فضای آنلاین هستیم. این اتفاق هرچند روند سریعی را طی نمی‌کند، اما دستکم طی دو سال اخیر پیشرفت‌های محسوسی در این عرصه رخ داده به طوری که امروزه شاهد ده‌ها وبسایت در زمینه املاک و مستغلات هستیم که باید مهمترین برگ برنده وبسایت‌های موفق آنلاین را در این بازار نزدیک و رقابتی، شیوه‌های «مارکتینگ» و تبلیغات آنها دانست.
    محمدحسین رفعت‌نژاد، مدیرعامل ihome.ir، جامع‌ترین وبسایت املاک کشور، که یکی از نمونه‌های موفق در عرصه تبلیغات و برندینگ آژانس‌های املاک در کشور محسوب می‌شود، از این شماره، آخرین اتفاقات روز در دنیای تبلیغات و برندینگ در حوزه املاک و مستغلات را با خوانندگان در میان می‌گذارد. در این مقاله، جدیدترین شیوه‌های برندینگ در حوزه املاک و مستغلات ارائه می‌شود و در شماره‌های بعد وارد جزئیات تخصصی‌تر خواهیم شد.
    وبسایت
    وبسایت یک مشاوراملاک، در حقیقت ویترین اطلاعات و فایل‌های او محسوب می‌شود که نقشی کاملا حیاتی برای فعالیت او خواهد داشت. در واقع، داشتن وبسایت، بزرگترین و بنیادی‌ترین ابزار برای تمام فعالیت‌های بازاریابی آنلاین محسوب می شود. نتایج یک مطالعه که ازسوی گوگل انجام شده نشان می‌دهد که 80 درصد افراد جویای ملک و سرمایه‌گذاران، در فضای آنلاین به دنبال ملک می‌گردند. این آمار قابل توجه به خوبی نشان می‌دهد که داشتن یک وبسایت و حضور در فضای آنلاین تا چه اندازه شما را در معرض دید مشتری قرار می‌دهد. این بدان معناست که داشتن یک وبسایت، برای دیده شدن برند شما، بهبود دورنمای حرفه‌ای و همینطور افزایش فروش، بسیار حیاتی است. حال این سوال مطرح می‌شود که یک وبسایت خوب و ایده‌آل برای فعالیت در حوزه املاک باید چه ویژگی‌های بارزی داشته باشد؟
    - طراحی وبسایت به صورت واکنش‌گرا (Responsive)
    با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌ها و دیوایس‌های هوشمند که ابعاد صفحات نمایش در آنها بسیار متغیر است، پیش از طراحی وبسایت باید مطمئن شوید که وبسایت شما با تمام صفحات نمایشی همخوانی دارد. امروزه طراحان وبسایت سعی می‌کنند حتما قابلیت responsive‌ بودن را در طراحی‌های خود لحاظ کنند. با داشتن یک وبسایت واکنش‌گرا، ظرفیت جذب مشتری و سرمایه‌گذار از طریق وبسایت شما افزایش قابل توجهی می‌یابد. فراموش نکنید که بیش از 13 درصد بازدید وبسایت‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند انجام می‌گیرد. بنابراین، برای داشتن ارتباط موثر خدمات برندینگ خود با مشتریان، باید علاوه بر کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها، وبسایت خود را برای تمامی پلتفرم‌ها (اندروید، iOS و ویندوز) responsive کنید.
    - وبلاگ فعال و پویایی داشته باشید
    یک ضرب‌المثل معروف در حوزه برندینگ وجود دارد و آن این است: Content is the king؛ یعنی محتوا در فضای آنلاین پادشاهی می‌کند! استفاده از محتوای با کیفیت و تخصصی، یکی از ابزارهای مهم، کم هزینه و موثر در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی و برندینگ، تاثیر قابل توجهی بر بهبود SEO وبسایت‌ها و ارتقای رتبه آنها در موتور جست‌وجوی گوگل دارد. داشتن یک وبلاگ فعال و پرمحتوا، به دیده شدن شما در فضای آنلاین کمک قابل توجهی می‌کند و بهترین مکان برای مشتریان شما محسوب می‌شود. در این وبلاگ می‌توانید علاوه بر انتشار محتوای تخصصی و خبری، مشتریان خود را که همان مشاوران املاک و افراد جویای ملک هستند، آموزش داده و نکته‌های مفیدی در رابطه با خرید، فروش یا اجاره ملک به آنها بیاموزید یا آنها را در جریان آخرین اخبار وام مسکن، قیمت ملک و... بگذارید.
    در واقع این شما هستید که به عنوان یک فرد متخصص در حوزه ملک می‌توانید این دانش را به دیگران منتقل کنید و چه بهتر اینکه این انتقال اطلاعات با افزایش آگاهی عمومی از برند شما همراه شود. فراموش نکنید که بسیاری از ایده‌ها، از طریق نظراتی که کاربران با شما درمیان می‌گذارند شکل می‌گیرد پس از داشتن ارتباط با مخاطبان هرگز نهراسید.
    همچنین، اگر وبلاگ شما سرشار از محتوای آموزشی است، از اخبار، خصوصا اخبار سازمانی خود غافل نشوید. درنظر داشتن این بخش در وبلاگ، برای انتشار اخبار سازمانی، نشست‌های خبری، نظرسنجی‌ها و نتایج مطالعات و تحلیل‌های کمپانی شما بسیار موثر است. داشتن این بخش کمک می‌کند تا موتورهای جست‌وجوگر و مشتریان شما به خوبی در جریان پیشرفت و رشد کمپانی شما قرار گیرند و در انتخاب کمپانی شما به عنوان یک گزینه قابل اتکا در میان رقبا، بهتر تصمیم بگیرند. این اطلاعات، بسیار ارزشمند و برای اعتمادسازی میان برند شما و مشتری بسیار حیاتی است.
    - انتشار گزارش‌های تحلیلی از بازار مسکن
    یکی از ابزارها و ایده‌های ارزشمند مارکتینگ در حوزه املاک و مستغلات، تهیه و انتشار گزارش‌های محلی و منطقه‌ای از بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، محسوب می‌شود. این گزارش‌ها و تحلیل‌ها نه تنها یک ابزار رشد دهنده عالی برای کسب و کار شما محسوب می‌شود، بلکه به آموزش مشتریان و استفاده کنندگان از خدمات شما نیز کمک می‌کند. گنجاندن اطلاعات مفیدی نظیر قیمت ملک، میانگین قیمت ملک، نرخ رهن و اجاره، روند کاهش و افزایش قیمت منطقه‌ای ملک و ده‌ها اطلاعات پرطرفدار دیگر و پررنگ‌تر کردن این اطلاعات در وبسایت شما، در جذب مخاطب تاثیر چشمگیری دارد. این تحلیل‌ها را می‌توان به صورت ماهانه یا فصلی منتشر کرد.
    - استفاده از فرم ثبت نام برای خبرنامه
    استفاده از فرم‌های ثبت‌نام برای دریافت اخبار وبسایت در قالب ایمیل، یکی از راه‌های آسان و در عین حال رایگان برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی قدرتمند و به روز از مشتریان محسوب می‌شود. حتی اگر هیچ استراتژی مشخصی برای ایمیل مارکتینگ ندارید، هیچ دلیلی ندارد که از تهیه این بانک اطلاعاتی ارزشمند غافل شوید چرا که به محض شروع ایمیل مارکتینگ، با دست پر می‌توانید کمپین‌های خود را مدیریت کنید.
    - بهبود SEO وبسایت
    همیشه سعی کنید از اینکه وبسایت کمپانی شما در زمینه SEO از وضعیت مطلوبی برخوردار است، مطمئن شوید. استفاده از کلیدواژه‌های تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت شما، در هدایت ترافیک ورودی و نتایج جست‌وجو از سوی موتورهای جستجوگر به سمت وبسایت شما بسیار موثراست. به‌کارگیری استراتژی SEO موثردرواقع کمک می‌کند تا حجم بسیار بالایی از ترافیک رایگان ازسوی گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به سمت وبسایت شما سرازیر شده و به شما کمک می‌کند تا کلیدواژه‌های هدف شما بهتر و بیشتر دیده شوند. امروزه شمار زیادی از سرمایه‌گذاران و افراد جویای ملک، اینترنت را برای جست‌وجوی خود انتخاب کرده‌اند پس بازنده این بازی بزرگ نباشید.
    - بررسی مداوم نتایج و آمارها
    «گوگل آنالیتیکس»، حداقل ابزار مورد نیاز برای نظارت مستمر بر روند رشد ترافیک ورودی به وبسایت شما و اتفاقاتی است که در فضای آنلاین برای کسب و کار شما می‌افتد. با استفاده ازاین ابزارهوشمند ودقیق، می‌توانید وضعیت مارکتینگ برند خود را همیشه زیر نظربگیرید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. پس فراموش نکنید که دست کم ماهی یکبار به دشبورد خود در گوگل آنالیتیکس سربزنید. این کار باعث می‌شود تا در سیاست‌ها و هزینه‌های مارکتینگ خود مطابق با شرایط بازار تصمیم‌گیری کنید و تاثیر وبسایت خود در بازار را به دقت ارزیابی کنید تا اگرتاثیرمورد نظرتان را مشاهده نکردید بتوانید اقدامات مناسب را در جهت بهبود شرایط به کار گیرید.
    آنلاین مارکتینگ
    به محض آنکه وبسایت خود را ازهر لحاظ آماده و بهینه‌سازی کردید، حال وقت آن می‌رسد تا مشتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید. افزایش حضور خود در معرض دید کاربران و مشتریان، تنها با استفاده از بازاریابی آنلاین ممکن می‌شود و شما از این طریق می‌توانید وضعیت کسب و کار خود را بهبود داده واعتبار وبسایت و برند خود را روز به روز بیشتر کرده و راه خود را از سایر رقبا جدا کنید. برای این کار باید خود را به سلاح‌های زیر مسلح کنید:
    - انتشار خبرنامه برای شرکت خود
    با وجود فراگیر شدن ابزارهای ارتباطاتی جدید نظیر شبکه‌های اجتماعی، ایمیل همچنان یکی از موثرترین شیوه‌های ارتباطی برای برندها محسوب می شود، به طوری که نتایج مطالعات نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی نرخ بازدهی و پاسخگویی ایمیل، نسبت به سایر ابزارهای آنلاین ارتباطاتی بسیار بالاتر بوده است. بنابراین، ارسال مستمر و منظم خبرنامه‌های ایمیلی نه تنها کمک می‌کند تا با مشتریان و سرمایه‌گذاران احتمالی ارتباط موثری داشته باشید بلکه یک ابزار مهم برای ارائه اطلاعات ارزشمند از فعالیت‌های کمپانی شما به مشتری محسوب می‌شود.
    - فعالیت در لینکدین
    طی سال‌های اخیر، شبکه حرفه‌ای «لینکدین» به یکی از بسترهای بسیار مهم برای افراد حرفه‌ای شاغل در یک شبکه کسب و کاری مشترک و حتی غیر مشترک تبدیل شده است. در این شبکه اجتماعی حرفه‌ای، بیشاز 300 میلیون نفر فقط در حوزه کسب و کارهای مرتبط با املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری، امور مالی و حقوقی عضویت دارند که به راحتی می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. این شبکه اجتماعی، همچنین ابزارهای قدرتمند مارکتینگ و هم‌رسانی نظیر بلاگ، بردهای تخصصی برای بحث و تبادل نظر و کاربردهای تحقیقاتی و مطالعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که این ابزارها همراه با تبلیغات هدفمند (targeted)، این شبکه اجتماعی تخصصی را به یکی از کانون‌های مهم توجه برای تمام بیزنس‌ها در سال 2017 میلادی تبدیل کرده است.
    - اجرای کمپین‌های تبلیغاتی با گوگل (google Ad)
    گوگل AdWords راهی سریع و قابل اندازه‌گیری برای هدف قرار دادن مشتریان و سرمایه‌گذاران آنلاین پیش روی شما قرار می‌دهد. تبلیغات برنامه‌ریزی شده به شما کمک می‌کند تا خدمات و پیشنهادات ویژه خود را در موقعیت مکانی مشخصی که در آنجا به دنبال این خدمات گشته‌اند، ارائه کرده و در معرض دید افراد قرار دهید. به عبارت ساده‌تر، ابزار تبلیغات گوگلی، سریع‌ترین راه برای قرار دادن شما در مقابل مشتریان محسوب می‌شود.
    - اجرای کمپین‌های بازاریابی مجدد (remarketing)
    بازاریابی مجدد به شما اجاره می دهد تا مجددا تبلیغات خود را برای کاربرانی به نمایش بگذارید که قبلا وبسایت شما را در مرورگرهای خود مشاهده کرده‌اند. بدین ترتیب می‌توانید دوباره ترافیک را به وبسایت خود بازگردانید و تبلیغات بسیارهدفمند شده خود را تنها به افرادی ارائه کنید که دستکم یک بار وبسایت شما را دیده‌اند. اهمیت این مساله زمانی مشخص می‌شود که نتایج مطالعات نشان می‌دهد بیش از 90 درصد افراد بازدید کننده از یک وبسایت و در واقع ترافیک ورودی، منجر به اقدام خاصی نمی شود مگر آنکه نرخ ترافیک بازگشتی را با استفاده از تکنیک re-targeting افزایش دهید.
    آفلاین مارکتینگ
    امروز، فعالان و متخصصان در حوزه املاک، بیش از هر زمان دیگری در فضای آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کنند اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر اهمیت حضور در فضای آنلاین به عنوان یکی از راه‌های موثر در رشد بیزنس املاک و مستغلات، سیاست‌های تبلیغاتی آفلاین همچنان اهمیت خود را حفظ کرده‌اند و باید به عنوان یکی از اجزای مهم برنامه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها درنظرگرفته شوند. با درنظر گرفتن یک برنامه مدون در این بخش که بین آنلاین و آفلاین مارکتینگ در تعامل و رفت وآمد است، می‌توانید طیف وسیع‌تری از مخاطبان را به خود جذب کنید. در این بین، برنامه‌های متعددی وجود دارد که درحوزه فعالیت املاک مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:
    - میزبانی از رویدادهای مرتبط با مشاوران املاک
    میزبانی ازرویدادها و سمینارهای آموزشی همیشه پرطرفدار هستند و طیف‌های مختلف افراد شاغل در بیزنس املاک و مستغلات را به آن جذب می‌کنند و زمینه را برای ارتباط بیشتر فعالان این صنف با یکدیگر و کمپانی شما، فراهم می‌‌کند.
    در اینگونه سمینارها، همچنین می‌توانید سیاست‌ها و خط مشی سازمانی خود را درکنارجدیدترین شیوه‌های آموزشی به مشاوران املاک ارائه داده و آنها را با فعالیت‌های خود بیش از گذشته همراه سازید.
    - حضور در کنفرانس‌ها و رویدادهای حرفه‌ای
    شما، به عنوان فعال حرفه‌ای در حوزه املاک و مستغلات خوب می‌دانید که داشتن ارتباط با فعالان حوزه املاک تا چه اندازه برای شما حیاتی است؛ پس سعی کنید رویدادهای متعددی را که حول محور املاک و مستغلات برگزار می‌شود، از دست ندهید. این نشست‌ها و رویدادهای تخصصی، بهترین محل برای ساختن حلقه تماس‌های حرفه‌ای شما با فعالان این صنف محسوب می‌شود و شما می‌توانید با جمع کردن افرادی که دقیقا با کسب و کار شما مرتبط هستند، حلقه حرفه‌ای خاص خود را بسازید و در آن سازندگان، سرمایه‌گذاران، انبوه‌سازان، مشاورین املاک و تحلیلگران، بازاریاب‌ها، متخصصان و... حوزه املاک را بگنجانید.
    - ارائه قدرتمند و به روز کردن محتوا و فرم تبلیغاتی
    یک معرفی خوب از شرکت و فعالیت‌های شما در حوزه املاک به شکل کاملا موثری می‌تواند داستان برند شما را به دیگران نقل کرده و خدمات شرکت شما را به خوبی به مشتریان و سرمایه‌گذاران معرفی کند. اما اگر می‌خواهید این معرفی و ارائه تاثیرگذار باشد، باید با بالاترین کیفیت ممکن انجام شود. پس برای طراحی و انتشار مدیاکیت یا پروپوزال خود هزینه و÷وقت بیشتری بگذارید تا یک محتوای کاملا حرفه‌ای برای ارائه داشته باشید.
    همچنین، به روز کردن محتوای تبلیغاتی چاپی خود را فراموش نکنید چرا که کیفیت محتوای تبلیغاتی شما، از طراحی گرفته تا کیفیت چاپ، آینه تمام نمای شما و شرکت شماست. بنابراین، اگر مدت زمان زیادی از به روز کردن طراحی طرح‌های تبلیغات چاپی شما گذشته یا هنوز گرافیست حرفه‌ای استخدام نکرده‌اید، باید فکری برای حل این مشکل کنید.
    - حضور فعال در رسانه‌ها
    در نهایت، نباید از نقش مهم رسانه‌ها در آگاهی افکار عمومی از برند شما (Brand Awareness) به سادگی عبور کرد. امروزه، هرچقدر که هزینه‌های حضور در رسانه‌های آنلاین و صدا وسیما، روند صعودی در پیش گرفته، اما هنوز هم می‌توان درروزنامه‌ها و مجلات کاغذی، حتی بیلبوردها وتبلیغات محل خوبی برای معرفی و تبلیغ برند خود پیدا کنید. اگرهدف اصلی، افزایش دسترسی مخاطب به برند و خدمات شرکت شماست، سریع‌تر برای برندینگ پررنگ‌تر در فضای رسانه‌های آفلاین تجدیدنظر کنید.
    - عکاسی حرفه‌ای و استفاده از فناوری‌های AR‌  و VR
    یکی از مهمترین ابزارها برای اینکه بتوان املاک را به بهترین شیوه در معرض دید مشتریان قرار داد، استفاده از سرویس عکاسی حرفه‌ای و فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (VR) است. در واقع عکس‌های با کیفیت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار شما هستند که نخستین و موثر‌ترین تاثیر را روی مخاطب قرار می‌دهند که از این ابزاربسیار موثر می‌توانید در وبسایت، فایل‌ها، بروشورها، ارائه‌ها و... استفاده کنید.

    در پایان، فراموش نکنید که در کنار تمام این ابزارها، از به روز بودن خود و کارکنان خود غافل نشوید و همواره سعی کنید با برگزاری جلسات آموزشی، جدیدترین و به روز ترین اتفاقات در دنیای آنلاین املاک و مستغلات را در اختیار مشتریان و کارکنان خود قرار دهید چراکه بزرگترین مزیت شما نسبت به رقبا، استفاده از دانش روز، در سریع‌ترین زمان ممکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار