مدیران خودروعصر اعتبار

یک مقام مسئول:

۲۰ میلیارد دلار برای بهینه سازی مصرف سوخت سرمایه گذاری شد

عصر ساختمان- نماینده کمیته انرژی سازمان برنامه‌ و بودجه گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد از سال ۱۳۹۳ تاکنون مبلغ ۸۹ میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری در موضوع ماده ۱۲قانون رفع موانع تولید از سوی این شورا به تصویب رسیده که ۲۰ میلیارد دلار در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت بوده بوده است.

۲۰ میلیارد دلار برای بهینه سازی مصرف سوخت سرمایه گذاری شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، یوسف بهمنی که روز دوشنبه در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سخن می گفت، اضافه کرد: مصوبه شورای اقتصاد برای لامپ‌های LED نیز در حدود طرح‌های بهینه‌سازی صادر شده و حدود 8.7 میلیارد دلار در حوزه گازرسانی و بالغ ‌بر 61 میلیارد دلار نیز در حوزه افزایش تولید نفت و گاز و توسعه میادین نفتی بوده است.
    به گفته وی، برخی از این طرح‌ها از جمله طرح‌های بهینه‌سازی در اجرا به این صورت بوده که تنها بخشی از سرمایه‌گذاری ذیل ماده 12 پوشش داده می‌شود و از آنجا که نیاز به تأمین سرمایه در گردش اولیه دارد، اغلب به کندی پیش می‌رود.
    بر اساس «ماده 12 قانون رفع موانع تولید»، به دنبال افزایش راندمان، سوخت صرفه‌جویی شده یا معادل آن باید به سرمایه‌گذاران پرداخت شود.
    بهمنی خاطرنشان ساخت: بررسی ها نشان می دهد در حوزه بهینه‌سازی بیشترین پیشرفت در حوزه کامیون‌ها صورت گرفته، اما واقعیت اینکه اغلب طرح‌های گازرسانی پیشرفت خوبی داشته‌اند.

    ** پروژه جایگزینی لامپ های کم مصرف
    همچنین در این نشست، رانش زروانی سرپرست اداره کل راهبردی انرژی وزارت نفت نیز در این نشست اظهار داشت: همکاری نکردن وزارت نفت در پروژه‌های جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف ناشی از درآمدزا نبودن این طرح بوده است.
    وی تاکید کرد: بر اساس متن قانون، الزامی به پرداخت از محل صرفه‌جویی نیست.
    به گفته این مقام مسئول، وزارت نیرو نیز می تواند منتفع از موضوع باشد و با سرمایه‌گذار وارد عقد قرارداد شود.

    **افزایش کارایی موتورخانه های حرارتی
    برپایه این گزارش، رضا شادرخ راد، عضو هیئت‌مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ارتباط با 'طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی' و عملکرد شرکت ملی گاز در انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران این حوزه، گفت: حدود 2 سال است که قرارداد 'طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی' توسط این شرکت با سرمایه‌گذاران امضا شده و تاکنون 11 قرارداد هم در این حوزه به امضا رسیده است.
    وی عقد قرارداد با پنج کارخانه برای نوسازی هشت هزار دستگاه کامیون فرسوده و نیز طرح نوسازی اتوبوس‌های فرسوده با 2 سازنده برای یکهزار و 44 دستگاه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش ذکر کرد.
    به گفته این متخصص، در مورد طرح تاکسی‌ها نیز به دلیل نداشتن توانایی خودروساز داخلی در انطباق با مفاد مصوبه شورای اقتصاد اقدامی نشده است.
    وی اضافه کرد: امضای 2 قرار داد در مورد توسعه صنعت ریلی به ترتیب 200 و نیز 400 واگن باری و در مورد طرح ارتقای کارایی موتورخانه‌ها 11 قرارداد به ارزش 72 میلیون دلار به امضا رسیده است.
    شادرخ راد همچنین در این جلسه از تدارک قرارداد تولید موتور کم‌مصرف خودرو خبر داد که در مراحل تهیه قرار دارد.
    به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو، نمایندگان دولت و بخش خصوصی مرکب از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، جهاد کشاورزی، شرکت ملی گاز ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، سازمان برنامه و بودجه همچنین نمایندگان بخش خصوصی از کمیسیون انرژی اتاق ایران، سندیکای صنعت برق ایران، انجمن صنعتی شرکت‌های توزیع برق کشور و نمایندگان اتاق‌های اصناف و تعاون حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار