مدیران خودروعصر اعتبار

تحلیل بی سابقه مدیر عامل بانک دولتی مسکن از پیش بینی رشد قیمت مسکن

عصر ساختمان- در حالی که مسئولان دولتی در بخش مسکن عموما از اظهار نظر صریح درباره این بازار خودداری می‌کنند، مدیرعامل جدید بانک مسکن در یک اقدام بی‌سابقه و در اولین اظهارنظر خود به پیش‌‌بینی قیمت مسکن پرداخت.

تحلیل بی سابقه مدیر عامل بانک دولتی مسکن از پیش بینی رشد قیمت مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، رکود بی‌سابقه بخش مسکن که حدود 5 سال به طول انجامیده و آرام‌آرام در حال رفتن به سمت پیش‌رونق است به گفته اکثر کارشناسان رشد 15 درصدی معاملات هنوز به معنی رونق نیست اما افزایش 50 درصدی صدور پروانه ساختمانی را باید به فال نیک گرفت.

    بنا بر این گزارش، کارشناسان بر این باور هستند که تا زمانی که برای اشتغال و درآمد مردم اتفاق خوبی رخ ندهد رکود مسکن سنگین و سنگین‌تر خواهد شد. حال با توجه به اینکه سایر بخش‌های اقتصادی و اقتصاد کلان دچار رکود هستند آیا می‌توان انتظار داشت که بخش مسکن وارد رونق شود؟ تحلیل اکثر کارشناسان و به خصوص فعالان بازار مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر این موضوع تأکید دارد که رشد قیمت مسکن در سال آینده نیز در حد نرخ تورم خواهد بود. دادن تحلیل‌های آماری از سوی کارشناسان و فعالان بخش مسکن یک اقدام حرفه‌ای از سوی این افراد است. چرا که هر گونه اظهارنظر از سوی متخصصان اقدامی مهم و راهگشا برای بخش مسکن خواهد بود.

    اما سؤال این است که چرا تاکنون وزیر راه و شهرسازی و مدیران سابق بانک مسکن از هر گونه تحلیل در خصوص قیمت و پیش‌بینی قیمت مسکن خودداری کرده‌اند؟ چون به خوبی بر این موضوع واقف بوده و هستند که هر تحلیلی حتی تحلیل درست و دقیق توسط اشخاص تأثیرگذار و متولی بخش مسکن می‌تواند بر این بازار تأثیر بگذارد.

    اما در این باره یک اتفاق بی‌سابقه افتاده است و آن اظهارنظر مدیرعامل جدید بانک مسکن در خصوص قیمت مسکن و پیش‌بینی او برای سال 97 است. رحیمی انارکی که کمتر از 20 روز است با حکم وزیر اقتصاد به عنوان مدیرعامل بانک مسکن منصوب شده در یک اقدام بی‌سابقه در سمینار علمی و آموزشی تحلیل بازار مسکن در سال 97 شرکت کرده و در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن اظهارنظر کرد.

    اهمیت این اظهارنظر در آنجاست که بانک مسکن یک بانک دولتی است و اظهارات مدیرعامل آن برای مردم سندیت زیادی خواهد داشت. پس طرح این پیش‌بینی از قیمت مسکن در سال 97 و گفتن اینکه رشد قیمت مسکن در حد نرخ تورم خواهد بود یا ناشی از بی‌تجربگی است و یا هدف دیگری پشت این اظهارات وجود دارد.

    رونق بخش مسکن و تقویت عرضه قطعاً به نفع تقاضا نیز خواهد بود اما قطعاً رکود و کاهش عرضه مسکن بر تقاضای مسکن نیز تأثیرگذار خواهد بود. حال با توجه به تحلیل و اظهارات مدیرعامل جدید بانک مسکن، بیم آن می‌رود که گروه‌هایی که قصد سفته‌بازی در بازار دارند از این سخنان مدیرعامل بانک مسکن نفع ببرند و می‌توان گفت یک تورم انتظاری در بخش مسکن رخ خواهد داد.

    بر اساس این گزارش، جایگاه بانک مسکن جایگاه حاکمیتی است و مسئولان ارشد این بانک باید به خوبی آگاه باشند که اگر پیش‌بینی قیمت مسکن را به کارشناسان و فعالان بازار واگذار کنند، حتی اگر تحلیل آنها درباره رشد و رکود درست باشد نیز عموم مردم و حتی سفته‌بازان نمی‌توانند به آن استناد کنند.

    بر اساس این گزارش، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن دیروز در سمینار علمی و آموزشی تحلیل بازار مسکن در سال 97 با اشاره به اینکه پیش بینی روند بازار مسکن در سال آینده سخت، است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده شاهد رشد حجم معاملات و افزایش قیمت مسکن در حدود نرخ تورم عمومی باشیم.

    وی گفته بود با توجه به مشاهده بهبود بازار، حجم قابل توجه خانه، های نوساز موجود، بهبود درآمدهای نفتی و نرخ رشد اقتصادی به دلیل رفع تحریم‌ها، افزایش تمایل به استفاده از تسهیلات خرید، نقش مهم‌ترین بازار رقیب مسکن یعنی سپرده‌های بانکی و تغییرات تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی، پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده شاهد رشد حجم معاملات و افزایش قیمت مسکن در حدود نرخ تورم عمومی باشیم.

    وی درباره تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم نیز گفت: با توجه به اینکه تغییرات در شرایط صندوق با مصوبه شورای پول و اعتبار باید انجام شود، بعید است تغییری در شرایطی صندوق در سال 97 صورت گیرد.

    رحیمی انارکی درباره پیش بینی روند بازار مسکن در سال آینده گفت: با توجه به اینکه بازار مسکن از تابع‌های مختلفی تاثیر می‌پذیرد پیش‌بینی در این باره سخت است.
    وی افزود: سایت economy world پیش‌بینی کرده که سال 2017 سال شروع افزایش قیمت مسکن خواهد بود که احتمال می‌رود از سال 97 یا 2017 این افزایش شکل گیرد و تا سال 2018 ادامه یابد.

    وی همچنین گفته بود که استقبال ویژه‌ای از صندوق پس انداز مسکن یکم صورت گرفته و تاکنون بیش از 357 هزار حساب افتتاح شده است که بیش از 33 هزار واحد مسکونی را تامین مالی کرده ایم، البته این حساب ممکن است با کسری مواجه شود برای جبران باید راهکارهایی اندیشیده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار