مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت مسکن بیش از نرخ تورم افزایش نخواهد یافت/رونق مسکن مصرفی ادامه دارد

عصر ساختمان- مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر رونق مسکن مصرفی ایجاد شده و دیگر شاهد رونق به شکل سفته‌بازی در بازار مسکن نخواهیم بود.

قیمت مسکن بیش از نرخ تورم افزایش نخواهد یافت/رونق مسکن مصرفی ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، حسین عبده تبریزی درباره تسهیلات خرید مسکن اظهار داشت: من معتقدم مردم باید بتوانند بدون وام خانه‌دار شوند اما در حال حاضر گروه کوچکی از اقشار خاص جامعه، این امکان را دارند که مسکن را بدون وام خرید، تهیه کنند.

    وی ادامه داد: نقش دولت‌ها این است که به مردم کمک کنند تا بتوانند با استفاده از تسهیلات خانه‌دار شوند، چون مسکن از محل «پس‌انداز گذشته» تهیه نمی‌شود. قرار نیست افراد در سن 60 سالگی خانه‌دار شوند. یک زوج که در سن بیست و چندسالگی ازدواج می‌کنند، می‌خواهند در همان زمان خانه‌دار شوند، بنابراین باید با «پس‌انداز آینده»، امکان خانه‌دار شدن را فراهم کرد.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استقبال مردم از وام‌های ارزان قیمت بانک عامل بخش مسکن به همین دلیل افزایش یافته است، افزود: بانک‌های دیگر نمی‌توانند با سودهای تک‌رقمی و پایین تسهیلات خرید مسکن بدهند، چون از سوی دیگر در حال پرداخت سودهای 15 درصد و بالاتر به سپرده‌ها هستند. در نتیجه سود تسهیلات آنها باید بیشتر از این رقم باشد که بازپرداخت آن، خارج از استطاعت زوج‌های جوان است؛ در تمام دنیا نیز 90 درصد مردم با وام‌های ارزان‌ قیمت خانه‌دار می‌شوند.

    وی درباره نقش دولت در تأمین مسکن تصریح کرد: سالانه 650 تا 670 هزار ازدواج در کشور رخ می‌دهد؛ بنابراین نیاز به مسکن همچنان وجود دارد، اما نه دولت و نه بازار، هرگز به این سمت حرکت نخواهند کرد که مردم از راه خرید و فروش مسکن و سفته‌بازی، به سود برسند؛ این نوع رونق مسکن هرگز شکل نخواهد گرفت.

    عبده تبریزی اظهار داشت: از آنجایی که مسکن به اندازه کافی تولید شده، امکان سوداگری مسکن دیگر وجود ندارد، اما رونق مسکن مصرفی در حال حاضر ایجاد شده است و صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز در این رونق مصرفی نقش داشته است؛ البته ارقامی که پرداخت می‌شود، کافی نیست. به نظر من، این نرخ رونق مسکن در سال‌های آینده ادامه دارد و نقش دولت در این زمینه تنها این است که می‌تواند به نهادهای پولی و مالی کمک کند تا تسهیلات خرید مسکن بدهند. دولت در شرایط فعلی با توجه به محدودیت منابع، کمک کوچکی می‌تواند ارائه دهد.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تأمین مالی بیان داشت: دیگر شرایط اینکه دولت مانند مسکن مهر، دو میلیون واحد بسازد وجود ندارد و در تمام دنیا این نوع اقدامات منسوخ شده است.

    وی ادامه داد: قیمت مسکن امسال بیش از نرخ تورم افزایش نیافته است و از سوی دیگر با توجه به اینکه واحد مسکونی در کشور زیاد داریم، با کمبود واحد مسکونی ارزان قیمت مواجه نخواهیم شد؛ ولی با این حال، دولت باید به ساخت و ساز مسکن کمک کند.

    به گفته عبده تبریزی، در تمام دنیا شهرداری‌ها اگر احساس کنند کمبود مسکن وجود دارد، خودشان اقدام به ساخت واحد مسکونی می‌کنند و همواره نرخ عرضه مسکن را 8 درصد از نرخ تقاضا بالاتر نگه می‌دارند؛ به این معنی که در دنیا همیشه شهرداری‌ها 8 درصد خانه خالی نگه می‌دارند تا از سفته‌بازی مسکن جلوگیری شود؛ این سیاست را ما هم باید تعقیب کنیم اما شهرداری‌ها ما این توان را دارند، علت آن این است که دولت آماری از وضعیت مسکن نمی‌دهد و ناگهان 200 هزار واحد صنفی و مغازه ساخته می‌شود که خالی است، ولی از سوی دیگر با کمبود واحد مسکونی ممکن است مواجه شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی