مدیران خودروعصر اعتبار

ادامه رونق بازار مسکن در سال ۹۷

افتتاح ۳۵۷ هزار حساب مسکن یکم

عصر ساختمان- مدیرعامل بانک دولتی عامل بخش مسکن گفت: در صندوق پس انداز مسکن یکم تا کنون ۳۵۷ هزار حساب سپرده افتتاح شده که ۲۸۵ هزار حساب آن زنده و بخشی از آن فسخ شده است.

افتتاح ۳۵۷ هزار حساب مسکن یکم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، ابوالقاسم رحیمی انارکی در همایش بررسی بازار مسکن گفت: پیشنهاد داده ایم در لایحه بودجه امسال از منابع صندوق توسعه ملی برای اهرم سازی منابع تسهیلات بافت فرسوده اختصاص یابد به این صورت که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی تخصیص می یابد و معادل آن نیز بانک منابع می آورد و در این صورت نوعی اهرم سازی صورت می گیرد.

    وی با بیان اینکه در قانون بودجه 96 افزایش سرمایه بانک دولتی عامل بخش مسکن به میزان 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که نیمی از آن تخصیص یافت، گفت: در نظر داریم تا افزایش سرمایه این بانک با بدهی های بانک مسکن به بانک مرکزی تهاتر شود.

    رحیمی انارکی با بیان اینکه از صندوق پس انداز مسکن یکم استقبال ویژه ای شده است گفت: تاکنون 357 هزار حساب پس انداز در این صندوق افتتاح شده که 285 هزار حساب آن زنده و بخشی از آن فسخ شده است.

    مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن افزود: تاکنون 33 هزار واحد مسکونی از محل صندوق مسکن یکم تسهیلات پرداخت شده که هر هفته تعداد افتتاح کنندگان این حساب افزایش می یابد. مشکل این حساب این است که ممکن است با کسری منابع مواجه شود چون میزان تعهدات آن بالاست.

    رحیمی انارکی با بیان اینکه استمهال هفت ساله اقساط وام مسکن مهر به کمک صندوق یکم می آید با این حال این امکان وجود دارد که میزان منابع و پرداخت تسهیلات در این صندوق از حد تعادل خود خارج شود.

    وی از دیگر برنامه های بانک عامل بخش مسکن در سال آینده هدفمند سازی اعطای تسهیلات احداث واحد مسکونی در چارچوب الگوی مصرف ویژه سازندگان و انبوه سازان عنوان و اظهار کرد: همچنین از دیگر سیاست های سال آتی این بانک، حمایت از صندوق های زمین و ساختمان است که با ساز و کار بازار سرمایه راه اندازی می شود؛ تاکنون 5 صندوق زمین و ساختمان راه اندازی کرده ایم که ساخت و ساز یک صندوق به پایان رسید و چهار صندوق دیگر در حال ساخت پروژه هستند. 10 صندوق زمین و ساختمان دیگر نیز در حال راه اندازی هستند.

    این مقام ارشد شبکه بانکی کشور افزود: استراتژی بعدی ما تقویت بانکداری رهنی است. به همین منظور انتشار اوراق رهنی برای بانک مسکن و نیز خرید اوراق رهنی مسکن سایر بانکها از سوی بانک عامل بخش مسکن و همچنین انتشار اوراق رهنی در بازارهای بین المللی به عنوان بخشی از این سیاست اجرا خواهد شد.

    وی تقویت بانکداری شرکتی برای انبوه سازان و نیز ارتقای عملکرد گروه بانک مالی بانک عامل بخش مسکن با راه اندازی موسسات مالی و اعتباری در دستور کار این بانک قرار دارد.

    مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن با بیان اینکه از سال 96 تا 1400 پرداخت تسهیلات خرید و ساخت 2 میلیون و 634 هزار و 450 واحد مسکونی را هدفگذار کرده ایم، گفت: در سال 96 پوشش تسهیلات 532 هزار و 500 واحد مسکونی را هدفگذاری کرده بودیم که تاکنون بیش از 400 هزارواحد آن محقق شده و تا پایان سال پیش بینی می‌شود به 470 هزار واحد برسد. در سال آینده نیز پوشش تسهیلاتی 682 هزار واحد مسکونی هدفگذاری شده که امیدواریم با مجموع این تسهیلات تا پایان سال 1400، یک میلیون واحد مسکونی از سوی بانک مسکن تامین مالی شود.

    وی با تاکید بر اینکه اولویت بانک مسکن در سال 97 حمایت از بازسازی بافت فرسوده است، خاطرنشان کرد: در سال آینده بخشی از تسهیلات بدون سپرده این بانک به بافت فرسوده تعلق می گیرد کما اینکه در سال جاری در کنار وام مسکن از محل صندوق سپرده ممتاز به زوجین 20 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده پرداخت می‌شود که این شرایط در سال اینده نیز ادامه خواهد داشت.

    رحیمی انارکی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده تصریح کرد: بازار مسکن از تابع ها متفاوتی تاثیر می پذیرد ولی تا حدودی می توان آن را پیش بینی کرد. سایت اکونومی ورلد پیش بینی کرد افزایش قیمت مسکن از اواسط 2017 آغاز می‌شود و تا 2019 ادامه خواهد یافت.

    وی ادامه داد: موافقان رونق مسکن می گویند تا پایان بهار 97 رونق بازار مسکن در کنار ثبات قیمت ها ادامه می یابد. مخالفان می گویند نه تنها در سال 97 رونق نداریم بلکه رکود آن ادام می یابد ولی پیش بینی بانک این است که با توجه به بهبود بازار مسکن همچنین با توجه به حجم قابل قبول واحدهای نوساز موجود به اضافه افزایش درآمدهای نفتی در کنار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و احتمال کاهش آن و تعدیل صدور پروانه های ساختمانی، در سال آینده شاهد رشد و رونق بازار مسکن و همچنین افزایش نرخ مسکن در حد تورم عمومی خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار