مدیران خودروعصر اعتبار

راهکار مقابله با تراکم فروشی در شهرها

عصر ساختمان:وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد حکمروایی قدرتمند محلی، راهکاری قوی و مناسب برای مقابله با تراکم فروشی در شهرداری‌هاست.

راهکار مقابله با تراکم فروشی در شهرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در پاسخ به پرسشی درباره ابزار مورد نیاز برای بازگشت به اندیشه ایران‌شهر و فرار از تراکم‌فروشی شهرداری‌ها اظهار کرد: در این زمینه دو فعالیت عمده باید انجام شود؛ یکی بحث ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌هاست به این صورت که باید مفهوم منافع عمومی را بپذیریم که می‌تواند متفاوت از منافع ملی ولی در ذیل آن باشد. ما در ایران تنها یک سطح منفعت و یک سطح قانونگذاری داریم که آنها هر دو ملی هستند اما در سطح شهری هم می‌توانیم منافعی برای مردم ایجاد کنیم که قطعا با منافع مردم سایر شهرها متفاوت است ولی با منافع ملی در تضاد نیست و می‌تواند در ذیل آن باشد.

    وی با بیان اینکه برای رسیدن به این موضوع باید حکمروایی شهری و محلی پرقدرت و با اختیارات بالا ایجاد کنیم، ادامه داد: منابع مالی آن را هم خود مردم شهرها باید تامین کنند. این یک راهکار بنیادین است که سطح مشخصی از حکمروایی شهری را می‌طلبد و نیاز به کار گسترده در مجامع علمی و دانشگاهی دارد. آخوندی تصریح کرد: بدون چنین موضعی همواره یکی از پایه‌های برنامه‌ریزی برای بهبود شهری می‌لرزد. وی افزود: طی دو سال اخیر تلاش کرده‌ایم تا حد ممکن از سوداگری در شهر جلوگیری کنیم. ضمن اینکه درباره نظام درآمد محلی لایحه‌ای داریم که در دولت در حال بررسی است. اما واقعیت آن است که ما هنوز در سطح آگاهی‌رسانی عمومی مشکل داریم که دانشگاه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند. آخوندی خاطرنشان کرد: موضوعی که در وزارت راه و شهرسازی برای اجرای اندیشه ایران‌شهری دنبال می‌کنیم، اندیشه بازآفرینی شهری است که می‌توانیم آن را جایگزین انواع طرح‌های جامع شهری کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین از این اندیشه می‌توان برای توسعه شهر با اتکا به مشارکت مردم و نزدیک بودن به محیط، استفاده کرده و یک درک جدید از توسعه ایران‌شهری به دست بیاوریم. البته مدت کمی است که اندیشه بازآفرینی شهری را وارد چرخه نظریه و عمل کرده‌ایم که به همین دلیل هنوز نمی‌توان نتایج و آثار خاصی بر آن در مدیریت شهری مترتب دانست و نیازمند گذر زمان است تا این اندیشه خود را در شهرسازی مدرن نشان دهد. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارتباط میان از جا کندگی اجتماعی و اندیشه ایران‌شهر تصریح کرد: وقتی از ساختار جامعه جدا می‌شویم به این وضع بی‌وزنی در شهرسازی دچار می‌شویم. ساختار معرفتی چیزی است که در طول تاریخ محصول زندگی تمدنی ملت‌هاست و از آن به اندیشه ایران‌شهر برگشت می‌شود. بازگشت به ریشه‌های فرهنگی اجتماعی ایران که به اندیشه ایران‌شهر برمی‌گردد راه‌حل این مشکلات است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار