مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی در سی و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی مطرح کرد:

حرکت برخلاف جهت اقلیم امکان‌پذیر نخواهد بود

عصر ساختمان- عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که در حال حاضر توان اقلیمی اصلی‌ترین بحث در کشور به شمار می‌رود گفت: توان اقلیمی مجموعه‌ای از مسائل تحت عنوان آب، هوا، درجه حرارات، جغرافیا و نوع زیستگاه بوده که قطعا نمی‌توان آن را با انتقال آب و برق در یک منطقه افزایش داد به همین دلیل از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم تا پس از طرح این مسائل، سازگاری با توان اقلیمی را به گوش جامعه رسانده و به نفی تصور انتقال آب بپردازد.

حرکت برخلاف جهت اقلیم امکان‌پذیر نخواهد بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سی و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضاء برگزار شد.

    در این جلسه آخوندی با تأکید براینکه مسئله ساماندهی شهری قطعا بحثی چند انضباطی است و همه دستگاه‌ها باید درگیر آن باشند گفت: به همین دلیل ما این بحث را در شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین ستاد ملی بازآفرینی شهری مطرح کرده و با توجه به هدف تشکیل این ستاد به دنبال بهترین راه‌حل در چگونگی ارائه کمک و یافتن حوزه‌ای مشترک در این خصوص هستیم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث اجرایی در این حوزه اظهار داشت: این بحث قطعا نباید در ستاد ملی متوقف شود بلکه باید به ستادهای استانی و شهرستانی نیز منتقل و در تمامی سطوح کشور عملیاتی شود.

    وی با تأکید برضرورت تشکیل کارگروه لازم برای رسیدگی به مشکل این حوزه در ستاد ملی و همچنین تهیه دستورالعمل و ابلاغ آن به استان‌ها افزود: به واقع علت مطرح کردن این موضوعات در ستاد ملی بازآفرینی به این دلیل است که می خواهیم  این موضوعات به جامعه منتقل شود چراکه این امر موجب می‌شود تا مردم با توجه به مجموعه اتفاقات منفی صورت گرفته چه در حوزه‌های زیست‌محیطی و چه فرهنگی و اجتماعی موقعیت خود در کشوردرک کنند.

    این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه چندی پیش بحث آب را در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و به بررسی آن پرداختیم گفت: هم‌اکنون منتظر مصوبات وزارت نیرو درخصوص رودکنارها هستیم تابه محض انجام برای عملیاتی شدن آن به استان‌ها ابلاغ شود.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که در حال حاضر توان اقلیمی اصلی‌ترین بحث در کشور به شمار می‌رود اظهار داشت: توان اقلیمی مجموعه‌ای از مسائل تحت عنوان آب، هوا، درجه حرارات، جغرافیا و نوع زیستگاه بوده که قطعا نمی‌توان آن را با انتقال آب و برق در یک منطقه افزایش داد.

    آخوندی با تأکید بر اینکه بدون شک توان اقلیمی در اختیار بشر نخواهد بود گفت: هرچند که تکنولوژی‌های جدید اجازه سوراخ کردن کوه، شیرین کردن آب و ... را به ما می‌دهند ولی باید بدانیم که که قطعا تصور افزایش توان اقلیم از این طرق در یک منطقه تنها یک خیال باطل بوده و امکان‌پذیر نیست.

    در ادامه  وزیر راه و شهرسازی ضمن مطرح کردن پرسش هایی مانند، راه‌حل مشکلات فعلی در بسیاری از استان‌های خشک و کویری کشور چیست؟ آیا همچنان راه‌حل آن انتقال آب است؟ آیا می توان حجم بزرگی از صنعت و کشاورزی را در اصفهان داشت و برای توسعه آن آب را به این منطقه انتقال دادکه  اقدامی است که  تنها منجر به بیابان‌زایی بیشتر می‌شود؟  اضافه کرد: ما در این زمان یا می توانیم اجازه به تداوم این مسیر داده و به طور مثال بگذاریم تا جمعیت تهران (که در داخل 9 میلیون و در محیط پیرامونی 14 میلیون نفر است) به همین شکل فزونی یافته و تجاوز به تمامی حوزه‌های آبریز ادامه پیدا کند و یا آنکه توسعه صنعت و جمعیت را به کنار آب انتقال دهیم.

    وی همچنین  گفت: به واقع ما برای مشکل آب اصفهان باید چگونه رفتار کنیم؟ آیا باید توسعه صنعت فولاد را طی یک برنامه 15 تا 20 ساله به کنار آب انتقال داده و یا همچنان آب را به این منطقه منتقل کنیم؟ صنعت فولاد صنعتی است که تاکنون سبب شده تا بیش از یک میلیون نفر جمعیت به اصفهان افزوده شود و بسیاری از افراد را از استان‌های مجاور به این سمت کشانده است.

    عضوکابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر انتقال آب از خلیج فارس به یزد و کرمان و همچنین افزایش صنایع فولادی که بیشترین میزان آب‌بری را دارد در مناطق کویری در حال اجراست گفت: ما باید در تمامی کشور به این باور برسیم که با انتقال آب و برق نمی‌توانیم توان اقلیمی یک منطقه را افزایش دهیم، مسئله‌ای که متأسفانه هنوز در ایران و حتی بین مسئولین نیز  هنوز جا نیوفتاده است.

    آخوندی در این خصوص اضافه کرد: باید به این موضوع  توجه داشت  که اگر این مسئله را در کشور عملیاتی نکنیم سرنوشت شهرهای ما مانند اصفهان خواهد شد به گونه‌ای که ذوب آهن پس از 50 سال باعث خشکی زاینده‌رود شد اما متأسفانه شاهد آن هستیم که هنوز از این موارد عبرت نگرفته و تصور می کنیم همچنان می‌توانیم آب را در مسافت‌های طولانی منتقل کرده و بدین طریق ظرفیت اقلیم این خرده اقلیم‌ها را افزایش دهیم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان ایکه قطعا انتقال آب از دریا یک منبع آب پایدار نخواهد بود گفت: این امر به شدت تخریب‌کننده بوده و ضمن تأثیر منفی بر محیط زیست پس از گذشت مدت زمان طولانی آن منطقه را به محیطی غیرقابل سکونت تبدیل می‌کند.

    به گقته این مقام مسئول امروز پس از گذشت یکصد سال از زمان تصرف بشر، طبیعت به ما می‌گوید که چنین قدرتی در دست انسان نبوده و اقلیم دارای یک توان مشخص است و حرکت برخلاف جهت آن به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود.

    وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که باید حواسمان باشد تا از انجام امور تشویق کننده برای تشکیل مراکز انبوه صنعتی در مناطقی که از توان اقلیمی پایین برخوردار هستند جلوگیری کنیم گفت: قطعا نخستین کسانی که پس از احداث این مراکز صنعتی در محیط‌های کویری گرفتار می‌شوند دوستان ما در وزارت نیرو هستند  به همین دلیل از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم تا پس از طرح این مسائل، سازگاری با توان اقلیمی را به گوش جامعه رسانده و به نفی تصور انتقال آب بپردازد.

    آخوندی همچنین بیان داشت:‌ ما در بحث خود پیرامون مشکلات هوا نیز در شورای عالی شهرسازی و معماری به این نتیجه رسیدیم که در آمایش سرزمینی نیز باید خود را با توان اقلیمی سازگار کرد چرا که در غیر این صورت اقلیم انتقام خود را از ما خواهد گرفت.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور مثال استفاده از آب‌های زیرزمینی و سفره‌های موجود در اعماق زمین باعث فرونشست‌های پی در پی شده است پس باید به این نکته توجه کرده و به قدرت موتور مغرور نشویم چرا که اینگونه امکان زیست خود را نابود خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار