مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به برج های معروف تهران

عصر ساختمان:در دو دهه اخیر گرانی زمین و محدودیت فضا و منابع، شرایط متفاوتی را بر فعالیت های ساختمانی و احداث مجتمع های مسکونی در تهران تحمیل کرده و در نتیجه رشد افقی شهر، در مناطق مختلف به رشد عمودی مبدل شده. برج سازی هم از عواقب غیرقابل احتراز آن بوده است.

نگاهی به برج های معروف تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان»، ساخت برج از حدود پانزده سال پیش و در پی افزایش نجومی قیمت ساختمان و رشد روزافزون تقاضا، رونق گرفت تا جایی که امروز تقریبا بخش بزرگی از شمال شهر تهران و مناطقی از شمال غربی شهر مملو از برج ‌هایی است که بسیاری از آنها از برج های دوران پیش از انقلاب هم بلندتر و چشم‌ گیرتر هستند.
    برج های دوقلوی 21 طبقه "سامان1" واقع در بلوار کشاورز، احتمالا اولین برج های مسکونی تهران به شمار می‌ روند که در سال 1349 ساخته شدند. کل بنای این برج دو قلو در 210 روز ساخته شد، یعنی هر 10 روز یک طبقه. این ساختمان از معدود تجارب مهندسی کشور در استفاده از قطعات پیش ‌ساخته محسوب می‌شود.
    "ساختمان آلومینیوم" واقع در خیابان جمهوری، نرسیده به پل حافظ، قدمتی 45 ساله دارد. وقتی به تابلوی سردر ورودی این ساختمان 12 طبقه نگاه می‌ کنی، به سختی می شود از پشت غبار و جرم گرفتگی، سال 1962 حک شده روی آن را تشخیص داد. تمام طبقات ساختمان آلومینیوم تجاری است و بیشتر به مرکز تعمیر لوازم خانگی شهرت دارد

    سه برج بلند آ.اس.پ از جمله ساختمانهای بلندی هستند که در اوایل دهه 50 خورشیدی، به دنبال برنامه‌های "مدرنیزاسیون پایتخت" به همراه چند برج دیگر سر به آسمان سپردند. گروه سازنده این برجها اکنون مشغول ساخت برج بین ‌المللی تهران است.
    تالار بورس اوراق بهادار تهران، یکی از معروفترین برج های قدیمی تهران، ساختمانی در جنوب پل حافظ است که امروز به سالن بورس اوراق بهادار تهران اختصاص یافته است.

    برج مخابراتی میلاد از هر جای تهران دیده می شود. این برج در مجموعه ‌ای به نام مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران، در تپه‌های کوی ‌نصر (گیشا) واقع شده است. برج میلاد با 435 متر ارتفاع بعد از برجهای سی ان تاور (تورنتو)، استانکینو (مسکو) و مروارید شرقی (شانگهای) بلندترین برج جهان محسوب می ‌شود. این نخستین بار است که سازه ای با این مشخصات بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی انجام می شود.

    برج مخابرات تهران واقع در میدان امام خمینی (توپخانه) اولین تجربه کارشناسان ایرانی در ساخت برج سازی مخابراتی محسوب می‌شود.

    ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول از برجهای تجاری است که 50 سال پیش تقریبا همزمان با ساختمان آلومینیوم و توسط یک نفر ساخته شد. این پاساژ هم اکنون یکی از مراکز معروف برای تهیه پوشاک محسوب می شود
    برج سپهر، این برج، ساختمان مرکزی بانک صادرات است که معماری ساده ای به شکل مکعب مستطیل دارد. برج سپهر واقع در خیابان سمیه، با 4902 متر مربع مساحت و 33 طبقه، یکی از ساختمانهای بلند تهران است.

    برج های شهرک غرب. قبل از انقلاب 57، دولت وقت برنامه هایی را با عنوان "مدرنیزاسیون پایتخت" به اجرا گذاشت که برج‌ هایی که در ضلع شمال شرقی میدان صنعت (شهرک غرب) دیده می‌شوند، ثمره آنهاست.
    "برج بین المللی تهران"، در محدوده اتوبانهای کردستان، رسالت و شیخ بهایی واقع است. این برج با ارتفاع 162 متر، بلندترین برج مسکونی تهران است که از شهریور ماه عملیات تکمیلی آپارتمانهایش انجام می ‌شود. این بنای عظیم بیش از 220 هزار مترمربع زیربنا را در سه بال پهناور و در 56 طبقه در خود جای داده است. این برج توانسته رکورد قیمت برج های مسکونی تهران را بشکند. طبقه اول تا دهم این برج را می‌ توانید مترمربعی حدود 3 میلیون تومان بخرید، طبقه یازدهم تا بیستم را متری تقریبا 3 میلیون و نیم، طبقه بیست و یکم تا سی‌ام متری 4 میلیون، طبقه سی و یکم تا چهلم متری 4 و نیم میلیون و در نهایت برای خرید طبقه چهل و یکم تا چهل و هفتم باید متری حدود 4 میلیون و هفتصد هزار تومان بپردازید. قیمت طبقات بالاتر از 47 که به صورت سه طبقه "تریپلکس" ساخته شده است به صورت نجومی بالا می رود!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار