مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم توجه ویژه شهرداری‌ها به حفظ هویت سیما و منظر شهری

عصر ساختمان- نشستی در راستای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون سیما و منظر شهری با حضور شهرداران سراسر استان و اعضای کمیته سیما و منظر شهری یزد برگزار شد.

لزوم توجه ویژه شهرداری‌ها به حفظ هویت سیما و منظر شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در این نشست بهار نوکار مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی پیرامون سیما و منظر شهری در سال 1387 تصویب شده و در همان سال و مجدداً در سال‌های بعد به شهرداری‌های استان ابلاغ و ارسال شده و لازم‌الاجرا بوده است اما متأسفانه نسبت به این مصوبه توجه کافی در شهرها صورت نگرفته و به همین دلیل امروز شاهد آشفتگی‌های زیادی در سیما و منظر شهری استان و فاصله گرفتن ساخت و سازها از هویت شهری هستیم.

    نوکار در ادامه افزود: به همین دلیل این نشست را برگزار کردیم تا در ابتدای آغاز بکار دوره جدید شهرداری‌های استان توجه آن‌ها را مجدداً به اهمیت و ضرورت اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی پیرامون سیما و منظر شهری که تأکید وزارت راه و شهرسازی نیز می‌باشد، جلب نماییم. همچنین وجود کمیته سیما و منظر شهری به دبیری مدیریت شهرسازی و معماری با عضویت نماینده شهرداری و دیگر اعضای تعریف شده طبق ضوابط را به عنوان تیمی متخصص جهت پیشبرد اهداف والای شهرسازی در استان یادآور شویم.

    وی خطاب به شهرداران نقاط مختلف استان بیان داشت: شهرداری‌های استان نسبت به اجرایی شدن این مصوبه و پاسداشت سیما و منظر شهر خود می‌بایست اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و با دبیرخانه کمیته سیما و منظر شهری همکاری کنند و در صورتی که درخواست‌هایی مرتبط با پروژه‌های طراحی شهری و سیما و منظر شهر دارند جهت اخذ مصوبه کمیته سیما و منظر شهری، به دبیرخانه این کمیته جهت طی مراحل قانونی ارسال نمایند.

    نوکار گرفتن مصوبه از کمیته سیما و منظر شهری یزد برای برنامه‌های اجرایی شهرداری‌ها در این موضوع را عامل بسیج کردن همه نیروها و نهادهای ذیربط در کمک به شهرداری‌ها برای اجرای برنامه‌هایشان دانست.

    در ادامه این نشست محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی انسان با محیط اطراف خود، ارتباط بصری است، گفت: امروزه آنچه در زندگی تبدیل به سبک و رویه اغلب شهروندان شده است، تشابه سازی و تقلید از دیگران است. گسترش این تشابهات ما را به بی‌هویتی می‌کشاند. همان‌طور که هر فرد با شخصیت خود در جامعه می‌تواند منحصر به فرد باشد، با نوع خانه و سیما و منظر آن هم می‌تواند مختص به خود و فرهنگ و شرایط اقلیمی خود باشد.

    مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان یزد در ادامه افزود: در گذشته ضوابط و مقررات شهری در چهار سطح تعریف می‌شد. سطح اول تشابه در مقیاس کلان، سطح دوم تمایز بین شهرها، سطح سوم تمایز بین محلات و سطح چهارم ضوابط و مقررات برای دانه‌ها؛ اما امروزه تنها یک ضابطه در قالب مقررات ملی ساختمان وجود دارد که برای سراسر کشور یکسان است و در نتیجه باعث یکسان شدن معماری و سیما و منظر شهری می‌شود.

    نقصان محمدی با تأکید بر اینکه باید سیما و منظر شهری هر منطقه می‌بایست منطبق بر هویت و شرایط اقلیمی و فرهنگی آن باشد، بیان داشت: باید موضوع سیما و منظر شهری را جدی بگیریم و از هویت به جامانده از گذشته و میراث فرهنگی‌مان در معماری شهری حفاظت کنیم و برای این منظور باید همه دستگاه‌های ذیربط خود را مسئول بدانند و خارج از چارچوب قوانین و مصوبات عمل نکنند.

    وی در خاتمه اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی نیز باید بر درستی اجرای قانون و مصوبات حوزه عمران شهری نظارت دقیق داشته باشند چرا که هویت و سیما و منظر شهری نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار