مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر چشم به در دوخته است

عصر ساختمان:تعداد ۷۵ هزار واحد مسکن مهر به دلیل جانمایی نامناسب با نبود متقاضی مواجه شده است.

مسکن مهر چشم به در دوخته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر در تیرماه سال جاری 88 هزار و 500 واحد بود که با برطرف کردن بخشی از مشکلات هم‌اکنون به 75 هزار واحد رسیده و قرار است در هفته‌ی جاری جزییات فروش این واحدها به استان‌های کشور اعلام شود.

    اختصاص تسهیلات به مساکن بدون متقاضی منطقی به نظر نمی‌رسد. لذا از سوی وزارتخانه راهکارهایی برای حل مشکل این واحدها پیشنهاد شده که فروش زمین به سازنده و واگذاری آن در چارچوب قوانین دولتی یا تسویه حساب با بانک و خرید اعیانی‌های احداث شده و همچنین تعدیل شرایط متقاضیان جهت واگذاری از جمله آنها به شمار می‌رود.

    اصغری مهرآبادی بیشترین تعداد واحدهای بدون متقاضی را در 5 استان کشور دانست و گفت: 45 هزار واحد متقاضی در 5 استان قرار دارند حال آنکه در 7 استان اصلا واحد بدون متقاضی نداریم و در 10 استان کمتر از 1000 واحد بدون متقاضی وجود دارد.

    استان‌هایی نظیر خوزستان، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان، سمنان، فارس و اصفهان دارای بیشترین واحدهای بدون متقاضی واجد شرایط در سایت مسکن مهر اعلام شده‌اند. از سوی دیگر استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، هرمزگان و خراسان جنوبی واحدهای بدون متقاضی ندارند. استان‌های دیگری مانند چهارمحال بختیاری، قم، مرکزی، آذربایجان شرقی، کردستان، مازندران، قزوین، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه نیز هرکدام کمتر از یک هزار واحد مسکن مهر واحد بدون متقاضی دارند.

    اما با یک حساب سرانگشتی و احتساب کف متراژ 70 متری و هزینه‌کرد حداقل 200 هزار تومانی در هر متر مربع برای مساکن مهر بدون متقاضی می‌توان به ارقام بیش از 1.1 تریلیون تومان رسیده است.

    عدم نیازسنجی و جانمایی نامناسب توسط دولت قبل دلیل عمده وجود واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر است که همواره انتقاداتی به ساخت این خانه‌ها می‌شود. دبیر کانون انبوه‌سازان دراین خصوص به ایسنا گفته است: بسیاری از واحدهایی که تحت عنوان «مسکن مهر» کلید خوردند و مراحل ساخت آن‌ها به خوبی پیش رفته است، بدون متقاضی هستند که باید به این مساله، رسیدگی و با ساماندهی مناسب این مسکن‌ها بخشی از مشکلات مسکن استان رفع شود.

    فرشید پورحاجت به مساکن مهر استان خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ناکامی پروژه مسکن مهر خوزستان، ساخت و ساز در بیابان بوده و شرایط بد اقلیمی منطقه هم به نوعی موجب شده است تا این واحدها متقاضی کمی داشته باشند.

    با رفتن دولت دهم و ابرتورم 40.4 درصدی که آن دولت در سال 1391 از خود به جا گذاشت، ساخت و ساز مسکن مهر دچار وقفه‌های مقطعی شد تا این‌که دولت یازدهم تصمیم گرفت 5 هزار میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی به مسکن مهر تزریق کند. با این وجود غالب پروژه‌ها از کمبود 50 درصدی سهم آورده متقاضیان رنج می‌کشند.

    محسن نریمان مردادماه سال جاری به آمار سهم آورده مسکن مهر اشاره و تاکید کرده بود: مردم تا سقف 50 درصد سهم خود را آوردند؛ چون بخشی از مخاطبان مسکن مهر مشکلات مالی دارند و دولت نمی‌تواند کاری کند. دولت می‌تواند در بحث‌های زیربنایی و روبنایی همچون مسجد و مدرسه کار کند اما برای خانه مردم و کاشی و تیرآهن مشخصا قانون گفته باید از محل تسهیلات و آورده مردم تامین شود. اما علی‌رغم این مشکلات با روش‌های مختلف پیش می‌رویم. به طور مثال کمک‌هایی به اقشار ضعیف از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی داریم اما آن‌چه مسلم است تعهدات متقاضی و تعهدات دولت در بخش مسکن مهر باید توامان انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی