مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری برای اداره شهر

عصر ساختمان- عضو شورای شهر چهارم تهران با تاکید بر لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری برای پاسخگویی شورا و شهرداری گفت: باید ابزارهای نظارت الکترونیک برای رصد دقیق آنچه که در شهر اتفاق می‌افتد ایجاد شود.

لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری برای اداره شهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رحمت الله حافظی در واکنش به گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران، گفت: در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بسیار عنوان کردیم که ابزار نظارتی در اختیار شورا نیست و متاسفانه تعمدی هم در این موضوع احساس می‌شد.

    زیرساخت‌های نظارت الکترونیک برای شورای شهر چهارم فراهم نشد

    وی افزود: طی دوره چهارم شورای شهر تهران زیرساخت‌های لازم که امکان نظارت الکترونیک شهر را فراهم کند وجود نداشت. بی تردید با وجود زیرساخت‌های نظارت الکترونیک می‌توانستیم مدیریت دقیق و رصد شهری را محقق کنیم و بارها مطالبه فراهم شدن این زیرساخت‌ها مطرح شد اما متاسفانه توجهی به مطالبات وجود نداشت.

    با 300 نفر هم نمیتوانستیم نظارت دقیقی بر شهر داشته باشیم

    حافظی ادامه داد: برای نظارت دقیق نه تنها 30 نفر که حتی 300 نفر هم اگر عضو شورا بودند نمی‌توانستند نظارت دقیق را اعمال کنند، مگر اینکه زیرساخت‌های الکترونیک که امروزه در همه دنیا از آن بهره گرفته می‌شود برای شهر تهران نیز فراهم می‌شد. متاسفانه این مهم حاصل نشد و از سوی دیگر وادادگی که در شورا وجود داشت موجب می‌شد کار بیش از پیش دشوار شود.

    وی تاکید کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران به جز چهار پنج نفر که به صورت جدی امور را دنبال می‌کردند و در مسائل مختلف مطالبات شهروندان را عنوان می‌کردند مابقی 26 نفر دنبال مسائل خاصی بودند و یا در امور سیاسی و حتی برخی مواقع به دنبال مسائل حاشیه‌ای بودند که قصد ندارم به آنها اشاره کنم.

    این عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه پنج نفر از اعضا میان مابقی نمی‌توانستند کارها را به درستی پیش ببرند افزود: فضای موجود در شورا باید به صورت شورایی اداره می‌شد. قطعا نظر پنج نفر در یک شورای 31 نفره نمی‌توانست اثرگذاری بر روی تصمیمات نهایی داشته باشد. برای مثال در موضوع صیانت از باغات مشاهده شد که شهرداری با رأی بالایی حدود 26 نفر از اعضای شورا را با خود همراه کرد و پنج نفر در اقلیت ماندند و طرح صیانت از باغات به انجام نرسید. در چنین شرایطی چه انتظاری وجود دارد؟.

    وی افزود: هنگامی که موضوع فروش شهروند و شهر آفتاب مطرح شد "حافظی" با مخالفت جدی روبرو شد. این در حالیست که شهرداری در آن زمان سه ماه فرصت می‌خرد و پس از این مهلت، موضوع مجددا در صحن شورا مطرح می‌شود و نهایتا تنها هفت نفر مخالفت می‌کنند و بقیه همراه می‌شوند. قطعا ابزار نظارتی لازم برای اعمال اصلی‌ترین وظیفه شورا وجود نداشت و بعضا این وظیفه مهم زیر پا گذاشته می‌شد و قطعا واقعیت همیشه تلخ است.

    ضرورت تشکیل دیوان محاسبات شهری برای اداره شهر

    حافظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تشکیل دیوان محاسبات شهری به عنوان یک ضرورت حتمی برای اداره شهر تهران اشاره کرد و افزود: مطالبه تشکیل دیوان محاسبات شهری تا کنون از سوی مجلس شورای اسلامی محقق نشده است. در چنین شرایطی است که با عدم وجود این دیوان هر عضو شورا هر تصمیمی را اتخاذ می‌کند بدون اینکه مسئولیت آن را به عهده بگیرد و در قبال تصمیمش پاسخگو باشد.

    دیوان محاسبات شهری شهردار و شورای شهر را پاسخگو می‌کند

    وی ادامه داد: در فضای نبود دیوان محاسبات شهری در لابی‌ها تصمیماتی گرفته می‌شد؛ اما در مصاحبه‌ها طور دیگری اظهار نظر می‌شد. در صحن شورای شهر در دوره چهارم که نیمی از جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شد؛ متأسفانه موضع گیری‌ها و تصمیماتی که از سوی برخی اعضا گرفته می‌شد در مصاحبه‌ها خلاف آن عنوان می‌شد. اگر دیوان محاسبات شهری داشته باشیم هر شهردار و مدیر شهری و عضو شورای اسلامی شهر تهران در قبال تصمیماتی که می‌گیرد برای همیشه پاسخگو خواهد بود.

    وی تاکید کرد: باید فضایی ایجاد شود که هر عضوی که در قبال موضوعی رأی می‌دهد مشخص باشد. در حقیقت باید معلوم باشد کدامیک از اعضای شورا به یک موضوع شهری رأی موافق و کدامیک رأی مخالف داده‌اند. تا به این ترتیب برای همیشه مسئولیت رأی خود را بپذیرند. متاسفانه در چهارمین دوره شورای شهر چنین مهمی محقق نشد و اکنون انتظار می‌رود با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نظارت الکترونیک، آن بخش از مطالباتی که در دوره چهارم بیان شد اما گوش شنوایی برای تحقق آنها وجود نداشت اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد و با ایجاد سیستم‌های نظارتی و فضایی پاسخگو و تعهد آور برای نمایندگان شورای شهر بخش بزرگی از مشکلات شهری تهران حل و فصل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار