مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهاد جدید وزیر راه و شهرسازی برای مقابله با تراکم‌فروشی شهرداری‌ها

حکمروایی شهری و محلی ایجاد شود

عصر ساختمان:وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوعی که ما در وزارت راه و شهرسازی برای اجرای اندیشه ایران‌شهری دنبال می‌کنیم، اندیشه بازآفرینی شهری است که می‌توانیم آن را جایگزین انواع طرح‌های جامع شهری کنیم.

پیشنهاد جدید وزیر راه و شهرسازی برای مقابله با تراکم‌فروشی شهرداری‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان رشته معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی که در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی  برگزار شد، در پاسخ به  یکی از اعضای پنل که نسبت به افراط در نظریه‌پردازی و دوری از حوزه عمل در اجرای اندیشه ایران‌شهری سخنانی اظهار کرد، گفت: برای اینکه بتوانیم از حوزه نظریه به عمل برسیم، باید اندیشه داشته باشیم. اتفاقا در حوزه نظریه است که کمبود داریم و منجر به مشکلاتی در حوزه عمل شده است. ما در حوزه نظریه‌پردازی بسیار کم کار کرده‌ایم و فکر نمی‌کنم بتوانیم در یک سخنرانی یکی دو ساعته نگاه آسیب‌شناسانه به مشکلات هویتی ایران بعد از مشروطه داشته باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوعی که ما در وزارت راه و شهرسازی برای اجرای اندیشه ایران‌شهری دنبال می‌کنیم، اندیشه بازآفرینی شهری است که می‌توانیم آن را جایگزین انواع طرح‌های جامع شهری کنیم. همچنین از این اندیشه می‌توان برای توسعه شهر با اتکا به مشارکت مردم و نزدیک بودن به محیط، استفاده کرده و یک درک جدید از توسعه ایران‌شهری به دست بیاوریم. البته مدت کمی است که اندیشه بازآفرینی شهری را وارد چرخه نظریه و عمل کرده‌ایم که به همین دلیل هنوز نمی‌توان نتایج و آثار خاصی بر آن در مدیریت شهری مترتب دانست و نیازمند گذر زمان است تا این اندیشه خود را در شهرسازی مدرن نشان دهد.

    وی در پاسخ به پرسشی درباره ابزار مورد نیاز برای بازگشت به اندیشه ایران‌شهر و فرار از تراکم‌فروشی شهرداری‌ها اظهار کرد: ما دو کار کردیم؛ یکی بحث ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌هاست به این صورت که باید مفهوم منافع عمومی را بپذیریم که می‌تواند متفاوت از منافع ملی ولی در ذیل آن باشد. ما در ایران تنها یک سطح منفعت و یک سطح قانونگذاری دارم که آنها هر دو ملی هستند اما در سطح شهری مانند کاشان هم می‌توانید منافعی برای مردم ایجاد کنیم که قطعا با منافع مردم مشهد متفاوت است ولی با منافع ملی در تضاد نیست و می‌تواند در ذیل آن باشد.

    آخوندی با بیان اینکه برای رسیدن به این موضوع باید حکمروایی شهری و محلی پرقدرت و با اختیارات بالا ایجاد کنیم، ادامه داد: منابع مالی آن را هم خود مردم شهرها می‌بایست تأمین کنند. این یک راهکار بنیادین است که سطحی از حکمروایی شهری را می‌طلبد و نیاز به کار گسترده در دانشکده‌های جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری و معماری و شهرسازی دارد.

    وی تصریح کرد: بدون چنین موضعی همواره یکی از پایه‌های بهبود برنامه‌ریزی بهبود شهری می‌لرزد. همچنین ما در این مدت که از عمر دولت می‌گذرد جلوی سوداگری در شهر را گرفته‌ایم. ضمن اینکه درباره نظام درآمد محلی لایحه داریم که در دولت در حال بررسی است. ولی آنچه از همه مهمتر است این است که ما هنوز در سطح آگاهی‌رسانی عمومی مشکل داریم که دانشگاه‌های نقش مهمی در این زمینه دارند.

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارتباط میان از جا کندگی اجتماعی و اندیشه ایران‌شهر تصریح کرد: وقتی از ساختار جامعه جدا می‌شویم به این وضع بی‌وزنی در شهرسازی دچار می‌شویم. ساختار معرفتی چیزی است که در طول تاریخ محصول زندگی تمدنی ملت‌هاست و از آن به اندیشه ایران‌شهر برگشت می‌شود. بازگشت به ریشه‌های فرهنگی اجتماعی ایران که به اندیشه ایران‌شهر برمی‌گردد راه حل این مشکلات است.

    وی سپس به این پرسش که اندیشه ایران‌شهر با تمدن جهانی چه ارتباطی دارد چنین پاسخ گفت: درباره جهانی شدن بحث‌های زیادی صورت گرفته است پولانی می‌گوید آیا تصور جهان یکسان وجود دارد؟ پاسخ: نه؛ مفهوم جهانی شدن این است که از هر نقطه‌ای هر فردی این مفهوم را به گونه‌ای خاص می‌فهمد. ما قرار است در ایران امروز زندگی کنیم بنابراین اندیشه ایران‌شهر به ایران قدیم بازگشت نمی‌کند آنچه اهمیت دارد بازخوانی این اندیشه است تا بتوانیم از تضارب جهانی و اسلامی آرا بهره ببریم.

    آخوندی درباره انطباق اندیشه ایران‌شهری با حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: ما در حمل و نقل بازآفرینی جاده ابریشم در دنیای معاصر در همه شقوق حمل و نقل را دنبال می‌کنیم وقتی می‌گوییم اندیشه ایران‌شهر از دریای مدیترانه تا آسیای میانه و شبه قاره را درمی‌نوردد. باید کریدور حمل و نقل بین‌المللی این مسیر را با بازتعریف اندیشه ایران‌شهر طراحی و ایجاد کنیم. امکان ندارد ما ایران توسعه‌یافته را بدون افغانستان توسعه‌یافته یا با پاکستان فقیر تصور کنیم. اندیشه ایران‌شهری بسیار گسترده است و همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، حمل و نقل و ... را شامل می‌شود ما همچنین مسئولیت اجتماعی در برابر کشورها و مللی که در دایره نفوذ اندیشه ایران‌شهر می‌گنجند داریم و باید برای توسعه‌یافتگی آنها نیز تلاش کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار