مدیران خودروعصر اعتبار

جای خالی مشاوره تخصصی مسکن در ایران

نبود ابزارهای لازم، سد راه پیشرفت

عصر ساختمان- با اینکه بازار مسکن نقش پررنگ و تاثیرگذاری در اقتصاد ایران دارد، سال‌هاست که این بازار به شکل سنتی اداره می‌شود و هنوز نتوانسته است خود را با تغییرات جهانی هم‌سو کند.

نبود ابزارهای لازم، سد راه پیشرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، در حالی که استفاده از دانش و فناوری‌های جدید در صنعت Real Estate کشورهای پیشرفته جهان کاملا جا افتاده است، این صنعت در کشور ما تغییرات شگرفی به خود ندیده و از به کار گرفتن ابزارها و روش‌های جدید باز مانده است؛ شاید به همین خاطر است که با وجود پتانسیل بالا، شاهد فراز و فرودهای متعدد در بازار مسکن ایران هستیم.
    مشاوره در خرید و فروش املاک، کار سنگین و تخصصی است که نیاز به تجربه و دانش بالایی دارد. در کشور ما آژانس‌ها و مشاورین املاک تنها مراجع رسمی هستند که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.
    اگرچه مشاورین املاک کشور ثابت کرده‌اند که قادر به ارائه مشاوره به مشتریان خود در سطح جهانی هستند، به دلیل ناکارآمد بودن سیستم موجود و نداشتن ابزارهای درست در بحث مشاوره تخصصی مسکن، نتوانسته‌اند قابلیت‌های خود را گسترش دهند و با روند جهانی همگام سازند.
    کیلید جدیدترین سامانه هوشمند املاک کشور است که ماموریت دارد بستری آنلاین برای برآورده ساختن کلیه نیازهای عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن، به عنوان یک One-Stop Shop، را فراهم کند و همه ابزارهای لازم برای مشاوره تخصصی مسکن را در اختیار مشاورین بگذارد.
    کیلید با استفاده از روش‌های نوین، به ارتقا راندمان و سطح کیفی مشاورین املاک ایران، به خصوص شهر تهران، کمک می‌کند. این سامانه همچنین داده‌های ارزشمند و انحصاری خود را در دسترس مشاورین املاک می‌گذارد تا انعکاس روشنی از تغییرات بازار داشته باشند و با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع، سود بیشتری کسب نمایند.

    اپلیکیشن تخصصی کیلید
    اولین و اصلی‌ترین ابزاری که کیلید در بحث مشاوره تخصصی مسکن در اختیار مشاورین املاک می‌گذارد اپلیکیشن تخصصی و کاملی است که مجموعه‌ای از اطلاعات منحصر به فرد و انحصاری را در خود جای داده است.
    مشاورین املاک با استفاده از اپلیکیشن کیلید می‌توانند به قیمت معاملات انجام شده در محله‌ها و منطقه‌ فعالیت خود دسترسی داشته باشند و اطلاعات آن را به صورت هفتگی و ماهانه مشاهده کنند؛ به این ترتیب تصویری روشن‌تر از وضعیت خرید و فروش ملک در اطراف خود به دست می‌آورند که در بحث قیمت‌گذاری بسیار مفید واقع خواهد شد.
    امکان دیگر اپلیکیشن کیلید ارائه شاخص‌های واقعی تغییرات قیمت است؛ که روند واقعی تغییرات قیمت املاک را به صورت محله‌ای و منطقه‌ای یا به صورت شاخص قیمت کل نشان می‌دهد و اجازه می‌دهد تا شاخص قیمت محله‌ها و منطقه‌های مختلف شهر را بایکدیگر مقایسه کرد.
    آنچه در بحث شاخص تغییرات قیمت اهمیت فراوانی دارد این است که شاخص داده شده باید تا جای ممکن دقیق و نتایج آن با واقعیت تطابق داشته باشد. شاخصی که در حال حاضر از سوی مراجع مختلف منتشر می‌شود شاخص میانگین قیمت بازار مسکن است که تصویر درستی از روند تغییرات قیمت املاک ارائه نمی‌دهد و داده‌های آن با خطای بسیاری روبه‌رو است؛ به همین جهت ممکن است مشاورین را در تصمیم‌گیری به اشتباه بیندازد.
    اپلیکیشن تخصصی کیلید با رجوع به داده‌هایی که از تمامی معاملات محله‌ها و مناطق شهر تهران در دست دارد و با کمک گرفتن از روش‌های آماری پیچیده و به‌روز دنیا، شاخصی واقعی از تغییرات قیمت املاک را ارائه می‌کند که نسبت به شاخص قیمت میانگین بازار بسیار دقیق‌تر است. این روش کامپیوتری سال‌هاست که در صنعت Real Estate کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کیلید توانسته است برای اولین بار در کشور آن را پیاده‌سازی کند و براساس فاکتورهای بازار مسکن ایران به اجرا در آورد.
    یکی از کوچک‌ترین مزیت‌های شاخص واقعی قیمت، حذف داده‌های پرت است. یعنی اگر ملکی با قیمتی بسیار بالاتر یا پایین‌تر از قیمت معاملات صورت گرفته معامله شود، در نظر گرفته نمی‏شود تا شاخص قیمت صحیح‌تری از بازار به دست بیاید؛ در نتیجه مشاورین قادر خواهند بود با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری و املاک را قیمت‌گذاری کنند.

    اطلاعات پارسل املاک
    دومین ابزاری که کیلید در بحث مشاوره تخصصی به آژانس‌ها و مشاورین املاک می‌دهد به اطلاعات پارسل املاک مربوط می‎شود.
    پارسل‌ املاک، اطلاعات بسیار مهم و با اهمیتی هستند که تنها در اختیار شهرداری‌ها و چند نهاد دولتی دیگر قرار دارند؛ به همین دلیل دست پیدا کردن به آنها برای آژانس‌های املاک کار مشکلی است.
    کیلید اطلاعات پارسل املاک را به رایگان در اختیار مشاورین املاک می‌‌گذارد که در آن داده‌های ارزشمندی همچون ابعاد زمین، شکل زمین، پهنه زمین، بر زمین، کاربری زمین و مواردی از این دست قرار داد.
    آژانس‌ها و مشاورین املاک با داشتن اطلاعات پارسل املاک تمامی محله‌ها و مناطق شهر تهران، توانایی بیشتری در قیمت‌گذاری مستغلات و املاکی با سن 5 سال به بالا به دست می‌آورند. از آنجا که این اطلاعات تاثیر مستقیمی در مشخص کردن قیمت زمین‌ها و خانه‌ها نسبت به یکدیگر دارد؛ هنگامی که فردی برای خرید یا فروش ملک مراجعه کند، بنگاه‌دار با بررسی اطلاعات پارسل و شاخص‌های قیمت، ارزش واقعی ملک را یافته و به سرعت قیمت‌گذاری می‌کند.

    اطلاعات محله و منطقه
    سومین ابزار کیلید، ارائه اطلاعات محله و منطقه برای فایل‌های ثبت شده است.
    اگرچه امکانات و مشخصات هر ملک بر تعیین قیمت آن نقش به سزایی دارد، مشخصات محله و منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده است نیز می‌تواند بر قیمت خانه تاثیرگذار باشد.
    متقاضایان و مشاورین املاک می‌دانند خانه‌ای که از نظر دسترسی به راه‌های ارتباطی و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی وضعیت بهتری داشته باشد، هنگام خرید و فروش، قیمت بالاتری نسبت به ملکی دارد که دسترسی به آن راحت نیست. مورد دیگر به مراکز خرید، بازارها و مراکز تفریحی مربوط می‏شود که اگر در نزدیکی باشند ارزش ملک را بالا خواهند برد.
    کیلید اطلاعات مربوط به هر محله و منطقه را در سامانه هوشمند خود نمایش می‌دهد تا مشاورین با توجه به مشخصات هر محله قادر باشند قیمت دقیق‌تری بر املاک بگذارند و بر اساس فیلترهای موجود ملکی را پیدا کنند که مطابق با خواسته مراجعه‌کنندگان است.

    ارزیابی و انعکاس شفاف قیمت
    کیلید در تلاش است تا قیمت بازار و معاملات مسکن را به گونه‌ای شفاف انعکاس دهد و به مشاورین در قیمت‌گذاری بهتر املاک کمک کند.
    سوالی که زمان معامله هر ملکی باید به آن پاسخ داد، نحوه تغییرات قیمت آن ملک در محدوده زمانی و مکانی مشخص است. به طور مثال باید دید قیمت سایر املاک آن منطقه در ماه‌های گذشته چگونه بوده و در آینده ممکن است چند درصد کاهش یا افزایش داشته باشد.
    از آنجا که این تغییرات برای خریدار، سرمایه‌گذار و حتی صاحب ملک بسیار اهمیت دارد، کیلید شاخصی دقیق و متفاوت از روش‌های معمول را محاسبه می‌کند که کاملا با شاخص تغییرات میانگین قیمت فرق دارد؛ چون بر این باور است که شاخص میانگین قیمت، تغییرات بازار مسکن را به درستی بیان نمی‎کند.
    شاخص کیلید، برخلاف روش میانگین، ویژگی‎های ظاهری خانه‎های معامله ‎شده و دیگر عوامل تعیین‎کننده را در نظر می‌گیرد و تاثیر آن‎ها را در محاسبه این شاخص لحاظ می‌کند. این شاخص قیمت براساس روش پیشنهادی برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2013 محاسبه‎ می‌شود که در اکثر کشورهای پیشرفته جهان نیز جایگاه ثابتی پیدا کرده است.
    با توجه به اینکه محاسبه این شاخص به صورت هوشمند و با تکیه بر یادگیری ماشین (Machine Learning) انجام می‌گیرد، دخالت انسان و سلیقه‌های شخص در نتایج آن اثرگذار نیست. همچنین دخیل کردن جامعه آماری به بزرگی ایران و در نظر گرفتن شاخص‌های 10 سال گذشته تمامی محله‌ها و مناطق شهرها کشور، نتایج شاخص کیلید را از هر شاخص دیگری دقیق‌تر و قابل اعتمادتر کرده است.

    مشاوره تخصصی املاک تجاری
    شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران، برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران بزرگ تجاری موقعیت بسیار خوب و ویژه‌ای دارند؛ این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند با اطمینان بیشتری شروع به فعالیت کنند و میزان ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند نیاز به افراد متخصصی دارند که آنها را در این راه راهنمایی نمایند.
    مشاوره تخصصی املاک تجاری یا CRE از جمله مواردی است که جای آن در بازار املاک ایران خالی است؛ اما استارتاپ کیلید با برخورداری از تخصص و تجربه بالا در حوزه CRE آماده است تا این تخصص و ابزارهای آن را به مشاورین املاک کشور منتقل کند تا برای یافتن مکان‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری، مشاوره تخصصی در سطح جهانی به صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ ارائه دهند.
    مشاورین املاک با کمک CRE به این توانایی می‌رسند تا برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال ایجاد مراکز تجاری بزرگی همچون مراکز خرید، هتل، بیمارستان، فوت کورت، مجموعه‌های تفریحی، هایپرمارکت، مجموعه‌های ورزشی و... هستند پروپوزالی جامع و کامل از آنچه برای تصمیم‌گیری نیاز دارند آماده کنند.
    ابزارهایی که CRE در دست مشاورین می‌گذارد، کاملا مشخص می‌کند کدام نقطه از شهر برای سرمایه‌گذاری مناسب است و بازگشت سرمایه باتوجه به طرح توجیهی نوشته شده چگونه خواهد بود. به این ترتیب تمامی مطالعات و بررسی‌ها در خصوص مکان‌یابی، انتخاب زمین، طراحی بنا، راه‌های دسترسی، بیزینس پلن و حتی گرفتن جواز، در بخش مشاوره تخصصی املاک تجاری صورت می‌گیرد تا صاحبان کسب‌و‌کار بدون دغدغه و با اطمینان کامل طرح خود را اجرایی کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو