مدیران خودروعصر اعتبار

نامه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

عصر ساختمان:حبیب الله بیطرف نامه‌ای با موضوع سند پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرد.

نامه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از سازمان نظام مهندسی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این نامه، به بیان نقطه نظرات، طرح موارد قانونی در خصوص این پیشنویس و همچنین ارائه پیشنهادات و راه‌کارهای قانونی پرداخت.
    به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، متن نامه به شرح زیر است:
    جناب آقای دکتر آخوندی
    مقام عالی وزارت راه و شهرسازی

    در پی تدوین و انتشار سند پیش نویس نظامات اداری با هدف ایجاد ترتیباتی در طراحی، محاسبه، اجرا، نگهداری و بهره­‌برداری از ساختمان‌ها برای تأمین ایمنی، بهداشت، بهره‌­دهی مناسب، صرفه اقتصادی و آسایش شهروندان و بهره‌­برداران نهایی، از طرف وزارت محترم راه و شهرسازی و ارائه آن در رسانه­‌ها برای نقد و بررسی و انتقال نقطه نظرات کارشناسان، مدیران، اصحاب حرفه و عموم مهندسان، به پیوست نقطه نظرات اینجانب و اعضا هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بشرح زیر به عرض میرساند:1ـ همانگونه که استحضار دارید فرآیند منطقی و علمی هر بازنگری قانون یا آیین­‌نامه اجرایی شامل موارد زیر می‌­باشد:

    الف) تبیین دقیق هدف، مفاد و استنتاجات صورت گرفته از قانون یا آیین­‌نامه اجرایی در دوره اعتبار و اجرای آن

    ب) ارزیابی و آسیب­‌شناسی چگونگی اجرا، سنجش رضایت­مندی مخاطبین و ذی‌نفعان و تدوین کلیه پیامدهای مثبت و منفی آن

    ج) نقد و بررسی مفاد سند (قانون یا آیین­‌نامه اجرایی) و مشخص کردن نقاط ضعف و قابل بهبود آن

    د) ارزیابی عملکرد متولیان قانون یا آیین­‌نامه اجرایی و سنجش کارآمدی آنان در تامین زیرساخت­‌های انسانی، مدیریتی، نرم­‌افزاری و سخت‌­افزاری لازم و برقراری الزامات، تدابیر، هدایت و نظارت‌های مربوطه

    هـ) تجزیه و تحلیل و ریشه یابی موارد نقاط ضعف و قابل بهبود و ارائه راه حل‌های علاج­‌بخش عملی برای آن‌ها

    و) تدوین متون اصلاحی جایگزین و پیش‌بینی الزامات و زیرساخت‌های پیاده‌­سازی آن

    ز) انجام بررسی­‌های آینده­‌نگر در خصوص اثرات و تبعات اجرای اصلاحیه مورد نظر وحصول اطمینان از اثربخشی آن در یک دوره قابل قبول 10 یا 20 سال آینده

    ح) اخذ نظرات کارشناسان خبره و کلیه ذینفعان و انجام اصلاحات لازم

    ط) قراردادن سند اصلاحی در مسیر بررسی و تصویب در مراجع ذیصلاح قانونی

    2ـ در مورد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که از دستاوردهای قانونی ارزشمند در دوره وزارت جنابعالی در وزارت مسکن و شهرسازی سابق بوده است، بدیهی است که بعد از گذشت 20 سال از عمر قانون نیازمند بازنگری بوده و به تبع آن آیین­‌نامه­‌های اجرایی و به طریق اولی دستورالعمل‌ها و شیوه­‌نامه­‌های مربوطه نیازمند بازنگری می­‌باشد.

    اگرچه قانون مذکور و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استانی برآمده از آن، طی بیست سال گذشته دستاوردهای مثبت و ارزشمندی را داشته‌­اند و کیفیت امروز ساخت و ساز در سراسر کشور و بخصوص در شهرهای بزرگ در مقایسه با سال‌های قبل از 1374 از پیشرفت و بهبود محسوسی برخوردار می­‌باشد ولاکن نقایص و نابسامانی­‌های فراوانی بخصوص در عرصه خدمات مهندسی و تداوم دخالت افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز و معضلات اساسی کلان شهرها در آمدوشد شهری، در آلودگی هوا و محیط زیست، در اتلاف انرژی، در ناهویتی معماری و فرهنگی شهرها و بویژه عدم رعایت مقررات شهرسازی در ساماندهی پهنه­‌ها و ارتفاعات و بازنگری‌های خارج از عرف و قاعده در محدوده­‌های شهری و ... فراوان بوده و مسلماً کنترل و کاهش این معضلات شهری، زیست محیطی و انسانی نیازمند بسی تدابیر حکیمانه و برنامه‌­ریزی­‌های گسترده خواهد بود.

    آنچه که امروز مهم است اینست که تمام مشکل شناسایی شده و کارکرد هریک از عوامل اثرگذار بدرستی احصاء شده و برای هر یک از مشکلات راه­ حل منطقی و علمی پیدا کرده و با جدیت برای انجام آن اهتمام گردد.

    حال اگر به تنهایی موضوع کیفیت ساخت و ساز شهری مورد نظر باشد بازهم باید سهم عوامل مختلف را شناسایی کنیم و برای هرکدام راه حلی پیدا کنیم.

    درخصوص ساخت و ساز شهری در کلان شهرها بویژه در کلان شهر تهران با جمعیت بالای 12 میلیون نفر علاوه بر قانون و مقررات و فعالین بازار کسب و کار خدمات مهندسی اعم از طراح و مجری و ناظر و سازنده و عوامل شهرداری و نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی و استانداری و شورای اسلامی شهر، حداقل 4 عامل اثرگذار جدی در کیفیت ساخت و ساز شهری موثرند که نمی‌­توان نقش آن‌ها را نادیده گرفت و بدیهی است که عملکرد مقتدرانه آن‌ها با وجود قانون و مقررات خوب یا بد ادامه پیدا خواهد کرد و بخش عمده­ای از کیفیت ساخت و ساز تابع اراده آن‌هاست.

    1ـ گروه اول باصطلاح بساز و بفروشان فاقد صلاحیت و یا فی­‌الواقع سودپرستانی هستند که به درآمدهای بادآورده عادت کرده­اند و برای سود بیشتر همه چیز را با پرداخت پول در اختیار می­‌گیرند این گروه به کیفی­‌سازی ساختمان تا جایی که هم راستا با افزایش سود آن‌ها باشد همراهند و بواسطه شرایط خاص شهر تهران میل به انجام تخلف در این گروه، بالا می­‌باشد.

    2ـ گروه دوم بخشی از افراد معمولی جامعه از اقشار مختلف که در اقتصاد ناسالم و نابسامان کشور برای حفظ ارزش نقدینگی و دارایی­‌های خود و با هدف تبدیل آن به سرمایه­‌گذاری مطمئن و بهره­‌گیری از ظرفیت قوانین و مقررات شهری برای کسب درآمد، بصورت گسترده وارد ساخت و ساز می‌شوند. اینها نه حرف‌ه­ای هستند و نه بهره‌­بردار نهایی از ساختمان. اینها هم به فکر حداکثرسازی سود و حداقل کردن هزینه بوده و با کیفی‌­سازی ساختمان میانه­‌ای ندارند.

    3ـ گروه سوم مراجع صدور پروانه اعم از شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهداری‌ها و فرمانداری‌هایی هستند که نیازهای درآمدی آن‌ها با رعایت قوانین و مقررات بخصوص قوانین شهرسازی تعارض دارد و لاکن برای دستیابی به منابع درآمدی خود و با اختیارات و مباشرهایی که دارند قوانین و مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی‌کنند.

    4ـ گروه چهارم هم تعاونی­‌ها، موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی پرقدرت که نوعاً برای احداث مجتمع‌­ها و واحدهای مسکونی کم­‌هزینه و ارزان در فرآیندهای ساخت و ساز مداخله کرده و علی‌رغم آگاهی از قوانین و مقررات ولاکن به تشخیص صلاح خود و مجموعه­‌های خود با نگاه کوتاه مدت عمل می­‌کنند. در جهت صرفه و صلاح و منافع خود عمل می­کنند.

    این گروه معمولا بعداز انجام 50% عملیات ساختمانی، پروانه می‌گیرند و قبل از اتمام عملیات نازک­‌کاری پایان کار گرفته و همه واحدهای خود را پیش­‌فروش کرده و صدهاهزار واحد مسکونی کم کیفیت را وارد چرخه زندگی مردم می­‌کنند.

    جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی

    جنابعالی بهتر از هرکسی می‌دانید که سهم قوانین و مقررات و عوامل دست اندرکار در عرصه خدمات مهندسی تا چه اندازه است و فرضاً اگر بجای شرکت‌های مجری ذیصلاح یا سازندگان ذیصلاح از عنوان پیمانکار کل استفاده گردد چه تأثیری بر کیفی سازی خواهد گذاشت که بلافاصله همین شرکت‌های مجری یا پیمانکار یا سازنده تغییر نام داده یا شرکت­‌های جدیدی بنام پیمانکار کل تأسیس خواهند کرد و تغییری در رفتار آنان ایجاد نشده و بنابراین مسلماً تحولی در تأمین و تضمین کیفیت ساخت و ساز شهری روی نخواهد داد.

    البته سازمان‌های نظام مهندسی و بسیاری از مهندسین عرضه‌­کننده خدمات مهندسی، از ضعف‌ها و مشکلات قوانین و مقررات فعلی و همچنین نارسایی­‌های جدی در فرآیند ارائه خدمات مهندسی و وجود برخی از فرآیندهای کاملا معیوب و صوری که جز هزینه اضافی و دردسر برای صاحبان اصلی کار و سرمایه­‌گذاران توسعه شهری نداشته، آگاهی داشته و بطور جدی معتقد به بازنگری در قانون و آیین­‌نامه­‌های اجرایی آن و بازنویسی برخی از آیین‌­نامه­‌های اجرایی از جمله ماده 33 و بخشی از نظامات اداری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان هستند و بنابراین راه‌کارهای زیر پیشنهاد می‌گردد:

    راه‌کارهای پیشنهادی:

    الف) از آنجاکه پس از گذشت 20 سال از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بسیاری از نقاط قوت و ضعف آن روشن گردیده و کم و بیش راه‌کارهای اصلاحی برای آن مطرح می­‌باشد، در صورتیکه جنابعالی و ستاد وزارت راه و شهرسازی آمادگی بازنگری قانون براساس روش منطقی و علمی و تدوین لایحه اصلاحی قانون را داشته باشند و امکان بررسی و تصویب لایحه توسط هیأت محترم وزیران و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی فراهم باشد، راه کار اساسی، طی کردن این مسیر بوده و طبیعتاً سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور و استان‌ها و عموم مهندسان فعال در حوزه کسب و کار خدمات مهندسی، از این حرکت حمایت خواهند کرد.

    ب) در صورتیکه راه حل بند الف در حال حاضر میسر و منجر به مقصود نگردد، پیشنهاد می‌شود بازنگری آیین‌­نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بازنگری آیین­‌نامه اجرایی ماده 33 در دستور کار قرار گیرد که بازهم فرآیند مورد نظر همان روش منطقی و علمی بازنگری در قوانین و مقررات  مطابق بند 1 پیش­‌گفته و تدوین آیین­‌نامه اصلاحی و ارسال آن به هیئت وزیران برای بررسی و تصویب می­‌باشد.

    بدیهی است در این راه‌کار هم سازمان نظام مهندسی کشور و کلیه سازمان­‌های نظام مهندسی استانی و خبرگان عرصه خدمات مهندسی و ساخت و ساز کشور هم‌کاری بایسته و شایسته خواهند نمود تا ریشه‌­های مشکل شناسایی و هدف­‌گیری شود. انشاءالله در فرآیند این بازنگری و با استفاده از تجارب مفید نظام فنی و اجرایی کشور، پایه­‌های نظام مهندسی و کنترل ساختمان هم اصلاح و توانمند گردیده و به موازات تقویت زیر ساخت‌های نظام حاکمیتی در وزارت راه و شهرسازی و شهرداری­‌ها و استانداری‌­ها، ساختارها، فرآیندها و ظرفیت­‌های خدمات مهندسی نیز متحول گردیده و به کارآمدی معقولی برسد.

    جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی

    آنچه که تحت عنوان پیش‌­نویس نظام اداری کنترل مقررات ملی ساختمان منتشر گردیده و در معرض مطالعه، بررسی، نقد و اعلام نظر مهندسان و عموم مخاطبان قرار داده شده است در یک بررسی اجمالی علی‌رغم برخی نکات مثبت و قابل قبول ولاکن کلیات آن به دلایل زیر، وافی به مقصود نبوده و باید اساساً متحول گردد:

    1ـ برخی از مواد پیش‌­نویس با متن قانون تعارض دارد و مفاد آنها مترادف با اصلاح قانون است، از آنجا که در آیین­‌نامه اجرایی قانون نمی­‌توان قانون را اصلاح کرد، فلذا این مواد قابل بررسی و تصویب نبوده و حتی در صورت تصویب در در هیأت وزیران، توسط اداره تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی ابطال خواهد گشت.

    2ـ همانگونه که استحضار دارند نظام طبقه­‌بندی اسناد اداری در کشور از منطق خاصی از نظر مرجع صدور و محتوای سند برخوردار است. مرجع تصویب قوانین مجلس شورای اسلامی است و مرجع تصویب آیین­‌نامه­‌های اجرایی قوانین، هیأت وزیران است و مرجع تصویب دستورالعمل‌ها و شیوه‌­نامه­‌های اجرایی وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی است، هرکدام از این اسناد از نظر محتوا و محدوده اثر تابع ضوابط خاصی است.

    در پیش‌­نویس مذکور برخی از مفاد مواد شأن قانونی و برخی دیگر در شأن آیین­‌نامه اجرایی و بسیاری از مواد و بندها و تبصره­‌های آن در شأن دستورالعمل‌ها و شیوه­‌نامه­‌های اجرایی است که همین موضوع حجم مطالب را بصورت گسترده­ای اضافه نموده و به 160 ماده رسانده است. علی‌رغم آنکه در ماده 150 به تدوین ده‌ها دستورالعمل، شیوه‌­نامه، ضوابط، آیین کار، فهرست و... اشاره گردیده که بعداً توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

    3 ـ علاوه بر موارد فوق­‌الذکر بنظر می­‌رسد چهار ایراد عمده بر این سند وارد است:

    الف) افزایش بوروکراسی­‌های غیر ضرور که موجب تطویل فرآیندهای صدور پروانه ساخت و دوره اجرای عملیات ساختمانی می­‌گردد.

    ب) کیفی‌­سازی خدمات مهندسی جای خود را به موازی­‌کاری و تزاحم‌های بی­‌مورد بویژه در امر نظارت بر ساخت داده است و این روند بعید است که موجب ارتقاء کیفیت گردد.

    ج) جایگاه سازمان­‌های نظام مهندسی استان‌ها بعنوان رکن حرف‌ه­ای و نقش تأثیرگذاری که در ساماندهی فعالیت‌های طراحی، اجرا و نظارت، بهره­‌برداری می‌توانند داشته باشند مورد غفلت قرار گرفته صرفاً به تنسیق امور مهندسان محدود گردیده و از ظرفیت و توانایی صدها هزار مهندس که در صورت ساماندهی مناسب صلاحیت، ظرفیت و رتبه‌­بندی آن‌ها، مسلماً در بهبود کیفیت ساخت و ساز تأثیرگذارند، مورد بی­‌توجهی قرار گرفته است.

    د) وظایف و مداخلات دولت بویژه وزارت راه و شهرسازی بسیار گسترده شده است و حتی ورود به جزئیات غیرضرور شده است که سازمان‌های نظام مهندسی و برخی از تشکل‌های صنفی و حرفه‌­ای به راحتی می­‌توانند آن‌ها را انجام دهند.

    در پایان به استحضار می­‌رساند که سند پیش‌­نویس نظامات اداری دارای نقاط ضعف فراوانی است و نیازمند یک بازنگری اساسی است و پیشنهاد می­‌شود ضمن عدم تعجیل در ارسال سند پیش‌­نویس جهت طی مراحل قانونی، بمنظور بازنگری و بازنویسی به سازمان نظام مهندسی کشور ارجاع تا ظرف سه ماه با انجام بررسی‌های کارشناسی ـ علمی ـ حرفه­‌ای و به دور از جنجال­‌های رسان‌ه­ای، مجدداً تنظیم و جهت تصمیم­‌گیری به خدمت آن جناب تسلیم گردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار