مدیران خودروعصر اعتبار

حادثه در بافت فرسوده تهران فاجعه ملی را رقم می‌زند

اشتباه برخی مسئولین در این است که منتظرند حادثه‌ای رخ دهد سپس بودجه اختصاص دهند

عصر ساختمان:رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در بازدید از «نسیم آنلاین» ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان در ۹ ماهه اول سال‌جاری به اولویت‌های این سازمان در برنامه‎‌های آتی پرداخت.

حادثه در بافت فرسوده تهران فاجعه ملی را رقم می‌زند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از نسیم آنلاین، پس از تأسیس جمعیت هلال‌احمر در سال 1301 و با وقوع زلزله‌ای در خرداد 1302 در شرق خراسان و سه ماه بعد در سیرجان و کرمان و جاری شدن سیلاب‌های گسترده در همان سال در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان زندگی بسیاری از هم‌وطنان به مخاطره افتاد و باعث تلفات و خسارات بسیاری گردید. در این سوانح اولین استمداد ملی برای کمک به آسیب‌دیدگان در سطح کشور صورت گرفت. این استمداد جرقه‌ای برای سازمان‌دهی تشکیلاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر شد.

    خدمات ارزنده سازمان امداد و نجات در عملیات‌های گسترده ملی و بین‌المللی ازجمله زلزله سال‌های 69 رودبار، 82 بم، بحران آوارگان عراقی در سال 1370، امداد و نجات در حوادث جاده‌ای و کوهستان، امدادرسانی در سیل پاکستان، زلزله و سونامی ژاپن، قحطی و خشک‌سالی در سومالی و... موجب گردید جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای را در بین جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر کسب کند و به‌عنوان یکی از ده جمعیت قدرتمند جهان در پاسخ‌گویی به سوانح و حوادث مطرح گردد.

    در همین راستا دکتر ناصر چرخ‌ساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در نشستی که به بررسی موضوعات مختلف این سازمان پرداخته شد که مشروح این نشست تقدیم می‌شود.

    چرخ‌ساز: به نظر من یکی از موضوعاتی که جا دارد روی آن بحث شود موضوع بودجه سازمان امداد و نجات است. بحث امداد و نجات از مواردی است که با توجه به استفاده مداوم، تجهیزات فرسوده خواهند شد بنابراین نیاز به نوآوری و باز توانی داریم. اهمیت این موضوعات زمانی مشخص می‌شود که مسئولان بدانند زمانی که ما آرامشی داریم به دنبال یک حضور است و ممکن است زمانی که این خطر به وجود می‌آید ما این آرامش را نداشته باشیم. بنابراین اینکه بودجه‌ای برای زمان وقوع حادثه در نظر گرفته شود که در اختیار ما قرار دارد بدترین حالت مدیریت است.
    بودجه‌ای برای پیشگیری در اختیار ما قرار نگرفته است

    ما در حال حاضر فقط برای مقابله فعالیت می‌کنیم درحالی‌که برای پیش‌گیری هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم. برای نمونه در مورد بودجه سال گذشته که مبلغ 700 میلیارد تومان در اختیار ما قرار گرفت باید بگویم که تا به الآن هیچ بودجه جدیدی در اختیار ما قرار نگرفته است که بتوانیم در مورد پیش‌گیری اقدام نماییم. شاید نگاه این باشد که ما حادثه کلانی نداشتیم که این نگاه غلطی است.

    به‌عنوان نمونه در بحث ورزش، ورزش همگانی که در حال برنامه‌ریزی و اجرا است برای پیشگیری از ابتلا مردم به بیماری‌ها است. بنابراین در بحث امداد و نجات باید برنامه‌ای را نیز برای پیشگیری از حوادث و درگیر شدن مردم با حوادث را داشته باشیم که مستلزم توجه ویژه مسئولان است. دراین‌بین نقش رسانه‌ها را نباید نادیده گرفت. رسانه‌ها نقش تأثیرگذاری در این مقوله دارند تا توجه مسئولان را به این بحث مهم جلب کنند تا هم نگاه‌ها تغییر کند و هم بودجه خاصی برای آموزش مردم در نظر گرفته شود. امروز اگر حادثه عظیمی اتفاق بی افتد شاید ما به دلیل اینکه آموزش‌های کافی را در پیشگیری از حوادث نداشته‌ایم دچار خسارت‌های سنگینی شویم که بنابراین جای کار بسیار دارد.
    یک ریال هزینه در پیشگیری مانع ده‌ها ریال هزینه در مقابله است

    کلان‌شهر تهران و بازار آن واقعاً وضعیت اسف‌باری را دارد. منطقه 12 تهران منطقه‌ای فرسوده، پرتلاطم و بسیار حساس است. رخ دادن حادثه در این منطقه یک حادثه ملی را رقم می‌زند که جمع‌کردن و پرداختن به آن عزمی همه‌گیر را می‌طلبد. حادثه تهران یک فاجعه ملی است که برای پیشگیری از آن‌یک اقدام همه‌جانبه را می‌طلبد که باید مسئولان و نهاد‌های ذی‌ربط در آن مشارکت کنند. برای این منظور باید از الآن به صحنه بیایند و شروع به همکاری کنند.

    امثال تهران جاهای بسیار زیادی راداریم. با این تفکر مسئولان که اگر حادثه‌ای رخ دهد همه در پای‌کار حاضر خواهند بود نمی‌شود پیش رفت. پای‌کار بودن را باید قبل از حادثه آمادگی داشته باشیم. هرچقدر توان بگذاریم به نظر من کم است. هر یک‌ریالی که در بحث پیشگیری هزینه کنیم مانع ده‌ها ریال در زمان مقابله خواهد بود.
    اجرای طرح امداد زمستانه بدون حتی یک کشته

    در بحث امداد زمستانی همان‌طور که در جریان هستید توانمان را با تمام مشکلات و با تمام کمی بودجه‌ای که داشتیم درصدی افزایش دادیم. سعی کردیم پررنگ‌تر در این زمینه حضور پیدا کنیم. علی‌رغم برنامه‌ریزی‌هایی که کرده بودیم زمستان زودتر فرارسید. بعد از سفرهای اربعین و حجم کاری که ما در این سفرها داشتیم و 28 صفر در مشهد مقدس هم‌زمان با این‌ها طرح زمستانی بدون برنامه‌ریزی کلید خورد.بنده فکر می‌کنم آن نمره ارزیابی که تا به الآن به نیروهایمان خواهیم داد نمره خوبی خواهیم داد. خدا را شکر ما در بحث حوادث طبیعی کمترین آمار خسارت جانی را داشتیم که حتی در آن برف و کولاک اربعین حسینی حتی یک فوتی هم نداشتیم درصورتی‌که می‌توانست با آن حجم عظیم خسارات سنگینی را داشته باشد. اما حوادث انسان‌ساز مانند حوادث جاده‌ای زیاد بود که آمارش بعد از اتمام طرح زمستانه منتشر خواهد شد. ما و بقیه دستگاه سعی کردیم این اطلاع‌رسانی انجام شود. اما باوجوداین در این حوادث کشته زیاد داشتیم که در پایان طرح کاهش یا افزایش تعداد این نفرات مشخص خواهد شد.

    حوادث جاده‌ای در مثلث راننده، خودرو و جاده خلاصه نمی‌شود

    واقعیت امر این است که در حوادث جاده‌ای کشته زیاد داشتیم و حتی یک نفر هم یک نفر است. اینکه در سال نزدیک به 20 هزار نفر کشته می‌شوند واقعاً جبران‌ناپذیر است. خوب این رقمی نیست که ما بتوانیم به‌راحتی از کنارش بگذریم. مطمئناً این هم جای پیشگیری دارد. نزدیک به سه تا چهار برابر این آمار مصدوم و مجروح داریم. از طرفی به ازای کشته شدن یک نفر بیش از ده‌ها نفر دچار تألمات روحی می‌شوند. تمامی این مسائل دست‌به‌دست هم می‌دهند که مسئولان نگاه ویژه‌تری را نسبت به این مسئله داشته باشند و ما نباید این حوادث را در مثلث راننده، خودرو و جاده خلاصه کنیم. بلکه باید حوادث ترافیکی را درست و حساب‌شده مدیریت کنیم.
    تهران مانند یک بمب ساعتی است

    اینکه تهران مانند یک بمب ساعتی است نظریه‌ای است که می‌تواند درست باشد. همان‌طور که گفتم مانند منطقه 12 و بازار تهران که بافتی فرسوده و پرخطر دارند در تهران کم نداریم. اما اینکه با بمب ساعتی مقایسه کنیم تفاوت وجود دارد. زیرا زمانی که می‌دانیم جایی بمب ساعتی وجود دارد خود را آماده می‌کنیم و برای مقابله با خسارت آن برنامه‌ریزی می‌کنیم اما در مورد تهران همان بحث پیشگیری را که عرض کردم متأسفانه موردتوجه قرار نگرفته است.

    این تفکر از آنجایی نشاءت می‌گیرد که متأسفانه باورمان نشده است که تک‌تک مناطق تهران دارای اهمیت هستند و واقعاً بافت فرسوده و پرخطر جزء لاینفک این مناطق است که باید به آن اهمیت داده شود. متأسفانه بافت شهری تهران مخصوصاً در مناطقی بافت که فرسوده دارند ترافیکی که ایجاد می‌شود مانع امدادرسانی به‌موقع می‌شود. جدا از این، میزان آواری که ریخته می‌شود مانع از انتقال مصدومان برای امدادرسانی می‌شود. امروز در تهران یک زندگی آرام بین انسان‌ها و مخاطرات شاهد هستیم. مخاطراتی که دائماً هرروز با آن درگیر هستیم و باورمان نمی‌شود که این مخاطره است. شهرداری تهران که یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های دخیل در این امر است باید صحنه شود، همچنین بقیه دستگاه‌ها نیز باید وارد کار شوند و به این موضوع اهمیت دهند.
    گسترش ناوگان هوایی در دست اجرا است

    در مورد بالگرد‌های موردنیاز قراردادی را با شرکت پنها درباره تحویل سه بالگرد داشته‌ایم که تاکنون یکی از ‌آن‌ها را دریافت کرده‌ایم که انشالله در طرح نوروزی‌مان رونمایی می‌کنیم و وارد چرخه امدادرسانی خواهیم کرد. همچنین 6 فروند دیگر نیز خریداری کرده‌ایم که باید وارد چرخه عملیاتی شوند. امیدواریم بتوانیم تا قبل از طرح نوروزی بخش زیادی از این‌ها وارد چرخه امدادرسانی کنیم.

    یکی از برنامه‌های ما توسعه ناوگان هوایی است. همچنین بحث تجهیزات امداد و نجات است که منتظر هستیم بخشی از بودجه‌هایی که نرسیده به دستمان برسد تا بتوانیم گسترش و نوسازی را در این زمینه انجام دهیم. جای دارد همین‌جا از آقای دکتر ضیائی به دلیل کمک‌هایی که به ما کردند تشکر کنم. رئیس جمعیت هلال‌احمر تلاش کردند از محل ذخایر احتیاط هم که شده کار متوقف نشود. مبلغ قابل‌توجهی را برای شارژ انبارهایمان به ما اختصاص دادند، همچنین برای خرید تجهیزات که انشالله تا قبل از طرح نوروزی وارد فیلد عملیاتی می‌شوند.

    اما در بحث گسترش ناوگان زمینی باید بگویم که هیچ‌گونه گسترشی را نداشته‌ایم اما امیدواریم اگر بودجه موردنیاز به دستمان برسد بتوانیم توسعه ایجاد کنیم. بعضی از قسمت‌های ناوگان زمینی دچار فرسودگی شده است اما با این شرایط در تمام عملیات‌ها از تمام توانمان استفاده می‌کنیم.
    وظیفه بالگردهای سازمان امداد و نجات انتقال نیرو و تجهیزات لجستیکی است

    بالگردهای ما برای امدادرسانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. یعنی انتقال نیرو و تجهیزات لجستیکی به مکان آسیب‌دیده از طریق این بالگرد‌ها که هم‌اکنون 18 فروند هستند صورت می‌گیرد. این تعداد بالگرد برای این‌گونه عملیات‌ها کفایت می‌کند. اما با توجه به بررسی‌های ما اگر خواسته باشیم پوشش آمبولانس هوایی را داشته باشیم بالغ‌بر 50 بالگرد نیاز داریم. اگر خواسته باشیم این پوشش را برای مناطق کوهستان داشته باشیم باز تعدادش فرق خواهد کرد. اما اکنون با این تعداد بالگرد وظیفه‌ای که برای ما تعریف‌شده است در حال انجام است. ما می‌توانیم مصدوم را نیز با این بالگردها جابه‌جا نماییم اما نه به‌صورت اورژانسی. وظیفه اصلی ایر آمبولانس‌ها نیز به عهده وزارت بهداشت است اما با توجه به صحبت‌هایی که داشته‌ایم و با توجه به زیرساخت‌های موجود در سازمان هلال‌احمر درخواست کرده‌ایم که به عهده ما باشد که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

    خودروهای داخلی رضایت‌بخش نبوده‌اند

    در رابطه با قرارداد با تولیدکنندگان داخلی خودرو در رابطه با تأمین خودروهای موردنیاز گفت: ما سعی کرده‌ایم هم از خودروهای داخلی و هم خارجی استفاده نماییم. در استفاده از خودروهای داخلی از یکی دو خودروساز داخلی خرید داشته‌ایم که متأسفانه رضایت‌بخش نبوده است. ازآنجایی‌که بیشتر خودروهای ما تیپ آف رود هستند، خودروهای داخلی بعضاً در عملیات‌ها خوب جواب نداده‌اند. اگر سازنده‌ای در کشور داشته باشیم که بتواند نیازهای ما را برطرف نماید مطمئناً چون هزینه‌های ما را کاهش خواهد داد استقبال خواهیم کرد. اولویت اول ما اقتصاد کشورمان است اما در زمان وقوع حادثه نمی‌توانیم کمک به اقتصاد جامعه را بهانه گذشتن از جان مردم کنیم.
    وظیفه امداد و نجات دریایی با سازمان بنادر کشوری است

    درباره موضوع حوادث دریایی باید بگویم که وظیفه امداد و نجات دریایی با سازمان بنادر کشوری است. اما ما در زمینه‌های بین‌المللی در حال فعالیت‌هایی هستیم. ما در سواحل مشغول فعالیت‌های امدادرسانی هستیم که هم‌اکنون نزدیک به 27 پایگاه ساحلی داریم که پوشش حوادث ساحلی را انجام می‌دهیم. اما به‌طور مستقیم در پوشش حوادث دریایی نقشی نداریم.
    داوطلبان بخش عظیم نیروهای سازمان امداد و نجات را تشکیل می‌دهند

    همچنین در مورد سازمان داوطلبان باید بگویم که بیشتر نیروهای ما از این جمعیت هستند که خداراشکر با توجه به دوره‌های آموزشی که گذرانده‌اند مهارت‌های لازم را کسب نموده‌اند و در بیشتر عملیات‌ها شرکت داشته‌اند که ازنظر ما شامل دریافت نمره قبولی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی