مدیران خودروعصر اعتبار

برگزاری همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در نیمه اسفندماه

عصر ساختمان- هفتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست)، ۱۵ تا ۱۷ اسفندماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

برگزاری همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در نیمه اسفندماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، داوود رشتچیان، دبیر هفتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: این همایش علمی با محورهای ایمنی و محیط زیست، سلامت شغلی و بهداشت حرفه‌ای، سیستم مدیریت HSE و فرهنگ ایمنی و سلامت و محیط زیست در نیمه اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

    وی کارکرد مهندسی ایمنی و مدیریت HSE را به‌خصوص در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی دانست و گفت: می‌توان مهم‌ترین محور این همایش را رعایت ایمنی در محیط کاری عنوان کرد، به‌نحوی که کم‌ترین آسیب و صدمه به کارکنان وارد شود.

    وی اهداف برگزاری این همایش را معرفی و بحث در مورد مفاهیم پایه ایمنی و مدیریت HSE، فراهم کردن بستر مناسب همکاری بین متخصصان، محققان و کارشناسان آن، تشویق مراکز صنعتی و دانشگاهی جهت ایجاد برنامه‌های مؤثر و کارآمد تحقیق و توسعه در زمینه‌های مختلف ایمنی و HSE، شناسایی و بررسی توان بالقوه سیستم مدیریت HSE در حفاظت محیط زیست ملی و جهادی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار عنوان کرد.

    معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف سپس به ضرورت‌های برگزاری این همایش پرداخت و توضیح داد: تا به امروز به سبب مشکلات ایمنی و زیست محیطی موجود تا حد زیادی به این موضوع پرداخته شده است؛ برای مثال کمیته سلام (سلامت، ایمنی، محیط زیست) از سوی شرکت ملی نفت و وزارت نفت تشکیل شده است. این کمیته برای سازمان‌های بزرگ، کارخانه‌جات، صنایع نفت و پتروشیمی ایجاد شده و هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد.

    رشتچیان با تأکید بر این که در این زمینه همچنان توجه بیشتری مورد نیاز است، گفت: برگزاری این همایش نیز به نوعی گامی در جهت جلب توجه مدیران ارشد به این مقوله به شمار می‌رود و باعث می‌شود که آن‌ها درک بیشتری از آن داشته باشند.

    وی خاطرنشان کرد: عدم توجه به مسائل زیست‌محیطی کشور را با مسائل عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. در حال حاضر بخشی از این مشکل در قالب آلودگی هوا پدیدار شده که ناشی از عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی در کارخانه‌جات، وسایل نقلیه عمومی و وسایل نقلیه شخصی است.

    دبیر این همایش علمی، کمبود آب را یک مسئله دیگر عنوان کرد و ادامه داد: بعضاً شاهد وقوع برخی حوادث ناگوار صنعتی هستیم، در حالی‌که می‌توانستیم نباشیم. این موضوع عدم توجه کافی به این مقوله را نشان می‌دهد. کمتر ماهی از سال هست که در آن شاهد وقوع وقایعی از این دست نباشیم.

    رشتچیان با بیان اینکه چنین حوادثی از عدم رعایت ایمنی نشأت می‌گیرد، به امکان پخش شدن مواد شیمیایی و سمی در محیط زیست اشاره کرد و توضیح داد: چنین مسئله‌ای سلامت کارکنان را به خطر می‌اندازد. این در حالی است که اگر این مواد وارد آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی یا خاک شوند، محیط زیست را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد.

    وی به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، حوادث سنگین در پتروشیمی‌ها و نیز منطقه عسلویه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: چنین حوادثی نه‌تنها اثرات ناگواری بر روح و روان افراد دارد، بلکه بر مسائل اقتصادی هم تأثیرگذار است.

    رشتچیان آن‌گاه به صدمات ناشی از سوختن و غرق شدن نفت‌کش "سانچی" پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در پی این حادثه 30 نفر از جوانان این مرز و بوم فوت کردند، ضمن آن که یک میلیون بشکه میعانات گازی به ارزش 70 میلیون دلار از بین رفت.

    دبیر هفتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE صدمه دیدن کشتی را از دیگر خسارات پرهزینه این حادثه نام برد و افزود: این موضوع با آلودگی زیست محیطی دریا همراه است که در صورت بیمه نبودن کشتی جرایم سنگینی مترتب آن خواهد بود.

    وی با تصریح این نکته که حادثه مذکور پیش‌بینی نشده بوده و بر اثر برخورد کشتی چینی با نفت‌کش ایرانی به وقوع پیوسته است، خسارت‌های وارده به خانواده‌های کارکنان نفت‌کش ایرانی را از نوع جانی، مالی و اجتماعی دانست و گفت: با توجه به مقوله HSE می‌توان اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی چنین حوادثی را به حداقل رساند.

    معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف، سپس به نقش معاونت پژوهشی دانشگاه شریف در تشویق اساتید به همکاری در پروژه‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: این اساتید از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه و در قالب قراردادهای صنعتی فعالیت می‌کنند.

    رشتچیان در پایان با بیان اینکه مهلت ارسال مقالات همایش به پایان رسیده است، تعداد مقالات رسیده را 100 مورد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مشغول داوری مقالات دریافتی هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار