مدیران خودروعصر اعتبار

رتبه نخست کشوری تبریز در احیای بافت فرسوده

عصر ساختمان- شهردار تبریز با بیان اینکه در طول ۳۰ سال گذشته در کل کشور کار بخصوصی برای رفع معضل حاشیه نشینی انجام نگرفته است، گفت: تبریز در احیای بافت فرسوده رتبه نخست کشوری را دارد.

رتبه نخست کشوری تبریز در احیای بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، ایرج شهین باهر روز چهارشنبه در جلسه مشترک اعضای هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق تبریز با شهردار اظهار کرد: بر اساس گزارشی که مسکن و شهرسازی ارائه داده است در کل کشور فقط در تبریز برای رفع مشکل حاشیه نشینی اقدام عملی صورت گرفته است.
    وی با اشاره به اینکه این اقدام شهرداری تبریز تنها اقدام عملی برای رفع حاشیه نشینی است، گفت: برای رفع معضل حاشیه نشینی تنها 170 واحد آپارتمان در تبریز احداث شده است و این کلان شهر رتبه اول در کشور را دارد .
    شهردار تبریز ادامه داد: احداث این 170 واحد در طول 30 سال در مقابل 20 هزار واحد فرسوده عدد بسیار کمی است، هرچند در استان های دیگر یک واحد هم درست نکرده اند.
    شهین باهر با تاکید بر اینکه با روش های جاری دولت و شهرداری ها نمی‌توان معضل حاشیه نشینی را حل کرد، افزود: ما بدون اینکه نتایج روش های نامناسب گذشته را بررسی ‌کنیم و به جای توجه به نتایج آن، بر اجرای آنها اصرار می کنیم.
    وی خاطر نشان کرد: با روش های بسیار ساده می توانیم به اصلاح بافت های حاشیه نشین اقدام کنیم؛ ما می توانیم با همکاری انجمن انبوه سازان، سرمایه گذاران و کارخانه داران حوزه ساخت و ساز بسیاری از کارها را انجام دهیم بدون اینکه نیازی به کمک دولت داشته باشیم .
    شهردار تبریز افزود: برای احیای بافت حاشیه نشین کار اضافی نیاز نیست؛ دولت اگر بتواند برخی مشکلات دست و پاگیر را حل کند می توان این مسئله را حل کرد.
    وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین موضوعات در مناطق حاشیه نشین، بحث مالکیت مناطق حاشیه نشین است، گفت: شهرداری وقتی اقدام به تملک خانه های بافت حاشیه نشین می کند، بعد از تخریب و صاف نمودن خانه ها، راه و شهرسازی اعلام می‌کند که زمین متعلق به دولت است.
    شهردار تبریز عدم وجود تسهیلات بانکی برای انبوه سازی در بافت حاشیه نشین را مشکل دوم احیای این بافت ها دانست و افزود: اگر برای انبوه سازان تسهیلات مسکن مثلا هزار واحدی پرداخت شود تا به نسبت به احیای حاشیه نشینی اقدام کنند، این مسئله حل می شود.
    شهین باهر ادامه داد: انشالله قبل از زلزله احتمالی در تبریز بتوانیم برای حاشیه نشینی کارهایی انجام دهیم چون اگر زلزله ای اتفاق بیفتد نمی توان خسارات و اثرات آن را جبران کرد.
    شهردار تبریز با اشاره به تجربه موفق ترکیه در احیای بافت حاشیه نشین شهر آنکارا گفت: حاشیه نشینی آنکارا توسط شهرکت های انبوه ساز به صورت بسیار ساده ای حل شد.
    وی افزود: این شرکت ها به ازای مثلا یکصد متر خانه یک آپارتمان یکصد متری به مالک خانه داده اند و در حقیقت به جای یک مسکن غیر استاندارد و بدون سند یکصد متری یک آپارتمان دارای سند و ایمن به افراد داده اند.
    شهین باهر گفت: البته در این میان شهرداری علاوه بر اینکه ریالی بابت عوارض تجاری مسکونی دریافت نکرده، بلکه در کارهای قانونی نیز کمک حال شرکت های انبوه ساز بوده و با این روش بافت فرسوده در آنکارا بدون حمایت دولت انجام شده است .
    شهردار تبریز افزود: مساحت بافت حاشیه نشین آنکارا تقریبا برابر بافت حاشیه نشین تبریز است که با روش گفته شده احیا شد و بعد از اصلاح این منطقه، قیمت زمین در آنجا بالاتر از بافت مرکزی آنکارا بود و ارزش افزوده ایجاد شد.
    وی با اشاره به اینکه کارخانجات تولید مصالح ساختمانی استان بالای 90 درصد مصالح ساختمانی را تولید می کنند، گفت: اگر کارخانجات استان کنسرسیومی تشکیل دهند می‌توانند با سرمایه‌گذاری غیرنقدی احیای بافت فرسوده تبریز را انجام دهند.
    شهین باهر ادامه داد: در این صورت هم کارخانجات مرتبط با ساخت و ساز رونق می گیرد و هم بافت فرسوده تبریز با محصولات کارخانجات شهر و به دست توانمند صنعتگران خود شهر احیا می شود.
    در این جلسه نشان عالی اتاق تبریز از سوی اتاق بازرگانی به ایرج شهین باهر شهردار تبریز اعطا شد.
    کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز حدود 500 هزار حاشیه نشین دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو