مدیران خودروعصر اعتبار

فرصت‌سوزی تدریجی سرمایه‌های مسکن مهر

عصر ساختمان- تجمیع حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر در بانک مسکن به باور وزیر راه و شهرسازی می‌تواند این بانک را تبدیل به بانک توسعه‌ای کند که قابلیت کنترل دوره‌های رکود و رونق را داشته باشد.

فرصت‌سوزی تدریجی سرمایه‌های مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دقیقا دو سال از پیشنهاد توسعه‌ای شدن بانک مسکن همزمان با سالگرد تاسیس این بانک می‌گذرد اما در این مدت بخش کوچکی از این هدف محقق شده است. گفته می‌شود سرمایه بانک مسکن از حدود 3000 میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان رسیده اما این رقم با حدود 48 هزار میلیارد تومان مدنظر هیات مدیره فاصله‌ی زیادی دارد. از سوی دیگر با توجه به تشکیل صندوق پس‌اندازمسکن یکم از خردادماه 1394 تا کنون و روند افزایشی سپرده‌گذارانی که پس از یک سال سررسید وام آنها فرا می‌رسد بیم آن می‌رود که این صندوق در آینده‌ی نزدیک خودکفایی خود را از دست بدهد و بانک مسکن با کمبود سرمایه مواجه شود. در این خصوص منابع  برگشت تسهیلات مسکن مهر می‌تواند موجب تقویت تنها بانک تخصصی و تنها بانک پرداخت کننده تسهیلات به خریداران مسکن شود.

    برای آنکه بانک مسکن تبدیل به بانک توسعه‌ای شود به دو ابزار احتیاج داشت که یکی از آنها افزایش سرمایه بانک بود و پیشنهادی که وزیر راه و شهرسازی در این مورد ارایه کرد این بود که خبطی که در بحث تامین اعتبار طرح مهر از طریق افزایش پایه پولی صورت گرفته و آثار منفی‌اش را گذاشته باید به فرصت تبدیل شود تا از این پس بتوان آن را تبدیل به ابزار مثبت کرد.

    عباس آخوندی بیان می‌کند: پیشنهادم در مهر سال 1392 این بود که تمام رقم تامین اعتبار طرح مهر، تبدیل به افزایش سرمایه بانک‌مسکن شود و آن خط اعتباری به عنوان بدهی دولت و بدهی بانک‌مسکن به بانک‌مرکزی در نظر گرفته شود. زیرا طرح آثار سوء خود را گذاشته بود و اگر دولت می‌خواست اصل و سود را برگرداند هزینه‌اش بیشتر و چندین برابر افزایش سرمایه بانک می‌شد.

    آخوندی می‌گوید: پیشنهادم این بود که از جهت اقتصاد کلان این تبدیل صورت نگیرد. هنوز هم معتقدم باید راهکارهایی ارایه شود که متضمن منافع دولت باشد. بدین‌معنا اگر با طرح توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن و افزایش سرمایه بانک موافقت می‌شد در حال حاضر شاهد افزایش سرمایه بانک‌مسکن از 3 هزار میلیارد تومان به 48 هزار میلیارد تومان بودیم و بدین‌ترتیب بانک مسکن تبدیل به بانک توسعه‌ای می‌شد که می‌توانست نقش موثری را در سیکل رونق و رکود در بخش مسکن ایفا کند.

    وی تصریح کرد: اگرچه چهار سال سپری شده است اما باز هم راهکارهای اصلی برای آنکه بخش مسکن رونق واقعی بگیرد وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.

    افزایش سرمایه بانک مسکن به 13 هزار میلیارد تومان

    وزیر راه و شهرسازی 26 دی‌ماه همزمان با هفتاد و نهمین سالروز تاسیس بانک مسکن در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید بانک مسکن: تلاش‌هایی را برای افزایش سرمایه بانک مسکن انجام دادیم و خوشبختانه در بودجه کشور، افزایش سرمایه بانک را به 13 هزار میلیاردتومان رساندیم که به تصویب رسید و با پیگیری‌های جناب آقای دکتر  بت‌شکن 5 هزار میلیاردتومان از 10 هزار میلیاردتومان بودجه تصویبی به ثبت رسید.

    وی یادآور شد: اندیشه ما این بوده  که افزایش سرمایه بانک مسکن را داشته باشیم و بتوانیم انباشت سرمایه 35 درصدی بخش مسکن و ساختمان را فعال کنیم و این کار را با افزایش سرمایه محقق کنیم. در حال حاضر سرمایه بانک مسکن 8000 میلیارد تومان است که به مفهوم 2 میلیارد دلار سرمایه است که یقینا این سرمایه برای بانک مسکن و همچنین مسکن، سرمایه اندکی است.

    به گفته آخوندی، اگر بخش مسکن بخواهد با سیکل رکود مبارزه کند نیاز به بانک مسکنی داریم که 10 میلیارد دلار سرمایه داشته باشد تا با این سرمایه بتواند وارد بازار شود و آن را به رونق وادارد.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نیاز به افزایش سرمایه مستمر در بانک مسکن داریم و باید کل اعتبارات بخش مسکن مهر تبدیل به افزایش سرمایه بخش مسکن شود. همچنین بانک مسکن برای ایجاد تحرک در بازار مسکن، نیازمند ابزارهای جدید پولی و بانکی بود که انواع صندوق ها، اوراق رهنی و سایر محصولاتی که بانک مسکن باید عرضه می کرد و خوشبختانه بانک مسکن در چهار سال گذشته بخشی از آنها را محقق  کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو