مدیران خودروعصر اعتبار

نیمی از واحدها متقاضی ندارند

نبود خدمات زیربنایی مشکل اصلی مسکن مهر

عصر ساختمان- مسکن مهر یکی از طرح هایی است که با گذشت حدود ۱۰ سال از اجرایی شدن آن همچنان نیمه تمام باقی مانده و با توجه به نبود خدمات زیر بنایی در بیشتر این واحدها متقاضی نیز ندارند.

نبود خدمات زیربنایی مشکل اصلی مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، مسکن مهر یکی از پروژه هایی است که از سال 1386 کلید خورده و هنوز بعد از گذشت حدود 10 سال به نتیجه نرسیده است و بسیاری از واحدهای آن نیمه تمام و بدون متقاضی باقی مانده است.

    این طرح در ابتدای امر با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد ایجاد شد و استقبال خوبی از آن صورت گرفت و در این بین بسیاری از اجاره نشین ها نیز صاحب خانه شدند اما نکته قابل توجه اینجاست که هزینه بالای اجرای این طرح در سطح جامعه موجب نارضایتی بسیاری از مسئولان و نارکارآمدی تلقی کردن آن شد.به علاوه بسیاری از کارشناسان و مسئولان بازار مسکن ایجاد مسکن مهر را طرحی موفق در جهت خانه دار کردن اقشار کم درآمد تلقی می کنند که با انجام اصلاحاتی در مدیریت این پروژه بخش عمده ای از مشکلات بخش مسکن حل خواهد شد.

    با توجه به کمی و کاستی های موجود در اجرای مسکن مهر، این طرح همچنان ادامه حیات می دهد و دولت نیز در این راستا در صدد اتمام این پروژه به نحو مطلوب است.

    به گفته مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی چندی پیش از فقدان خدمات زیر بنایی در بیش از 56 هزار واحدی احداث شده پردیس خبر داد و گفت: قدامات زیرساختی که به عهده وزارت راه و شهرسازی بوده، به انجام رسیده و خاتمه و اتمام پروژه مذکور نیازمند ورود و نقش آفرینی هر چه بیشتر دستگاه های ذی ربط دیگر(همچون شرکت عمران شهرهای جدید،بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و...) است.

    در این رابطه محسن سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با میزان گفت: با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای مسکن مهر مشتری و متقاضی ندارند، آن هم در شرایطی که موضوع مسکن یکی از جدی ترین و اساسی ترین نیاز بخش قابل توجهی از خانواده های ایرانی به شمار می رود، دلایل مشخصی دارد و تا زمانیکه برای رفع کاستی های پیرامونی مسکن های مهر فاقد متقاضی، تدابیر لازم اندیشیده نشود، نباید امید چندانی به استقبال از این سکونت گاه داشت.

    وی در ادامه افزود: سکونت در هر محدوده و حوزه جغرافیای، مستلزم برخورداری از امکانات و زیر ساخت هایِ مقتضی و بدیهی
    همچون مسجد، مدرسه، درمانگاه، معابر استاندارد... و از همه مهمتر آب گاز و برق است.

    کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: برخی به وجود امکانات دیگری همچون سالن های ورزشی، سینما، فرهنگسرا و ... نیز در
    برخی نقاط،کاستی ها آن‌چنان جدی است که انتظار تامین و مُهَیا سازی وجود چنین امکاناتی وحداقل در شرایط فعلی آرمان گرایانه محسوب می شود.

    سرحدی بیان کرد: اصول و قواعد ساخت چنین پروژه هایی ایجاب می‌کند که پیش از احداث و یا حداقل همگام با بنای واحدهای مسکونی، به پروژه ها و زیرساخت های مکمل این طرح ها نیز توجه شود و این یک اصل است که برای ساخت یک شهر، شهرک و یا محدوده ای وسیع از سکونت گاه انسانی، باید به آن توجه شود و تنها ساخت چهار دیواری و سقف، تامین کننده نیاز متقاضیان مسکن نخواهد بود.

    وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در مسکن مهر صفا دشتِ ملارد، به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه های مِهرِ کشور، بسیاری از امکانات و زیر ساخت ها تامین نشده و با وجود اقدامات بسیاری که در این عرصه در سالیان اخیر اجرایی و عملیاتی شده که در نوع خود قابل تقدیر است، اما رغبت و میل چندانی برای حضور و سکونت در واحدهای خالی در این حوزه وجود ندارد.

    کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از مسکن های مهر، بسترساز حاشیه نشینی را فراهم ساخته و جز در مواردی همچون مسکن مهر شهر جدید اندیشه که به عنوان یکی از موفق ترین پروژه های مسکن مهر در کشور مطرح است، شاهد وجود مشکلاتی زیرساختی جدی در این خصوص هستیم.

    براساس گزارش میزان، ادامه تاخیر در اتمام طرح پروژه مسکن مهر موحب بی اعتمادی و نارضایتی بیشتر مردم و همچنین هدر رفت منابع دولتی برای طرحی نیمه تمام شود و امید می رود دولت دوازدهم با اهتمام بیشتر در جهت اتمام پروژه بزرگ مسکن مهر تلاش کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی