مدیران خودروعصر اعتبار

رشد صدور پروانه‌های ساختمانی پس از ۵سال

عصر ساختمان- تابستان امسال برای ۱۸ هزار و۷۶۷ واحد مسکونی پروانه‌ ساختمانی از سوی شهرداری تهران صادرشده که نسبت به فصل بهار ٦.٢٥ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٩.٩ درصد افزایش داشته است. افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی پس از ۵ سال کاهش نشانه مهمی برای خروج مسکن از رکود است.

رشد صدور پروانه‌های ساختمانی پس از ۵سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزنامه ایران، از بررسی نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» در فصل تابستان تعداد 18 هزار و 767 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته 6.25 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٩.٩ درصد افزایش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ١.٧ واحد بوده است.

     تعداد 2 هزار و 631 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در فصل تابستان صادرشده است که نسبت به فصل گذشته 8.15 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٧.١۰ درصد افزایش داشته است.  در کل کشور نیز در فصل تابستان برای ٨٢٥٢۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 6.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٦.٤ درصد افزایش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ٨.٢ واحد بوده است‌. تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی شهر تهران در 5 سال گذشته نشان می‌دهد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی منفی بوده، اما در سال 1395 روند منفی به سمت مثبت رفته است که نشان می‌دهد بخش مسکن در حال عبور از شرایط رکود چند ساله است. همچنین رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در زمستان 1395 و افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده طی دو ماه ابتدای سال 1396 علامت تغییر در روند ساخت و ساز را نشان می‌دهد. با رکود مسکن از سال 91، صدور پروانه ساختمانی که از سال 89 تا 91، 880 هزار پروانه صادر شده بود بشدت نزولی شد و در سال 91 صدور پروانه ساختمانی به 61 هزار، سال

    92، 52 هزار، سال 93، 33 هزار، سال 94، 28 هزار و سال 95، 24 هزار رسید. افزایش یکباره صدور پروانه ساختمانی از سال 89 تا 91 به تعبیر وزیر راه و شهرسازی بی‌سابقه‌ترین «شهرفروشی »در ایران بود چون با وجود افزایش ساخت و ساز، قیمت مسکن جهش ناگهانی داشت و رکود بر این بخش مهم از اقتصاد کشور سایه انداخت. بیشتر ساخت و سازهای آن سال‌ها منجر به تولید ساختمان‌هایی شد که الان از آن به خانه‌های خالی یاد می‌شود چون این ساختمان‌ها با متراژهای بالا در نقاط گران شهرها ساخته شد و متقاضیان واقعی مسکن توان خرید آن را نداشتند.

    بیشترین مداخلات دولت در بخش مسکن مربوط به سال 84 تا 92 است، به طوری که در همین دوره 2 میلیون واحد مسکونی یعنی 8 درصد موجودی مسکن ساخت و ساز صورت گرفت که در تاریخ ایران بی‌سابقه است. در همین دوره که اوج ساخت و ساز را داشتیم و باید قیمت مسکن به پایین‌ترین حد خود می‌رسید، قیمت زمین 8.6 برابر یعنی 760درصد رشد داشته است، اما در دوره 92 تا 95 رشد قیمت زمین تنها 0.2 درصد بود. قیمت مسکن در شهر تهران از سال 84 تا 92 شش برابر شد یعنی 500 درصد رشد پیدا کرد، این در حالی است که قیمت مسکن از سال 92 تا 95، 1.1 برابر یعنی 10 درصد رشد پیدا کرده است. محمد امیرزاده عضو کمیسیون احداث خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی معتقد است رشد صدور پروانه ساختمان نشان می‌دهد تقاضا برای ساخت و ساز افزایش یافته و این نشان می‌دهد اعتماد در بازار مسکن بیشتر شده است پس می‌توانیم امیدوار باشیم که رکود بتدریج جای خود را به رونق بدهد. امیرزاده می‌افزاید اکنون که تقاضا برای ساخت بالا رفته است باید دولت عوامل دیگر را هم برای رونق مهیا کند تا سرمایه‌گذاران و سازندگان آرامش خاطر بابت سرمایه‌گذاری داشته باشند.

    عضو اتاق بازرگانی پیش‌بینی کرد که روند رونق بازار مسکن ادامه خواهد داشت و سال آینده شاهد رشد بیشتر معاملات خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار