مدیران خودروعصر اعتبار

گزارشی از تاثیر اجرای طرح فروش مسکن قسطی در بازار ساخت و ساز:

معاملات بازار مسکن معتبر می شود

عصر ساختمان- طبق هماهنگی که میان انبوه‌سازان مسکن و بانک مسکن صورت گرفته قرار است واحدهای مسکونی با متراژ بالاتر که متقاضی کمتری در بازار دارد، به صورت قسطی به خریداران فروخته شود.

معاملات بازار مسکن معتبر می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صما، انبوه‌سازان به عنوان ناوگان اجرایی و خصوصی بخش مسکن به دولت پیشنهاد کردند به منظور ایجاد رونق در خرید و فروش بازار مسکن، خانه هایی را که از متراژ بالاتری برخوردار هستند را با تضمین بانک مسکن، به صورت قسطی و با شرط اولیه دریافت20 تا 50 درصد هزینه کلی خانه به متقاضیان واگذار کنند ؛ همچنین براساس این طرح، عرضه کنندگان مسکن، مابقی هزینه خانه را براساس توافق با خریداران به صورت قسطی دریافت خواهند کرد .

    اعتبار در بازار مسکن توزیع می شود

    در همین زمینه یک کارشناس مسکن با اشاره به تاثیر اجرای این طرح در بازار مسکن گفت: عرضه مسکن قسطی با تضمین بانکی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند باعث توزیع اعتبار در بازار مسکن باشد.

    بیت‌ا... ستاریان در گفتگو با «صما» با بیان این مطلب تصریح کرد: حضور بانک‌ها در مکانیزم پیش‌ خرید مسکن، همواره تاثیر مثبتی در بازار مسکن دارد و بانک ها با نقش تضمین‌کننده خود در معاملات مسکن و ایجاد عملیات وسیع می توانند نقش موثری در توزیع اعتبار در این بخش از معاملات بازتار مسکن داشته باشند.

    ستاریان با تاکید بر اینکه همه بانک‌ها باید در عرضه مسکن قسطی ورود کنند، افزود: در حال حاضر بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی در این حوزه ورود کرده است و برای توزیع بیشتر اعتبار در بازار مسکن لازم است همه بانک‌ها ورود کنند.

    این استاد دانشگاه عرضه قسطی مسکن توسط انبوه‌سازان و تضمین بانک را یک راهکار مناسب برای توزیع اعتبار در بازار مسکن دانست و اظهار داشت: در حال حاضر سازندگان مسکن با دو مشکل اساسی در کمبود نقدینگی و کمبود اعتبار بازار مسکن روبرو هستند.

    ستاریان با بیان اینکه کمبود اعتبار ضربه و قدرت بیشتری نسبت به کمبود نقدینگی در بازار مسکن دارد، گفت: یکی از علل وجودی بانک‌ها در اجرای این طرح جبران کمبود اعتبار است که متاسفانه تاکنون بانک‌ها از این وظیفه اصلی خود غافل بودند.

    وی افزود: در حال حاضر به دلیل وقوع تخلفات در معاملات مسکن و ساختمان، سازندگان کمتر از اعتبار و جایگاه برخوردار هستند لذا تضمین یک موسسه مالی و ضمانت بانک مسکن، تضمین دوجانبه‌ای را میان فروشنده و خریدار مسکن ایجاد می‌کند.

    به گفته این کارشناس وجود بانک مسکن به عنوان یک نهاد تضمین‌کننده در طرح فروش قسطی مسکن باعث تسهیل‌بخشی به معاملات و جمع‌آوری اعتبارات مالی در این صنعت می‌شود.

    ستاریان با بیان اینکه حضور موسسات مالی در فروش قسطی مسکن، سابقه‌ای 100 ساله در کشورهای توسعه یافته دارد، گفت: فروش قسطی مسکن انبوه‌سازان، طرح موثری در بازار مسکن است در صورتی که همه سازندگان به صورت حرفه‌ای در جایگاه انبوه‌سازان فعالیت کنند و از خرده‌فروشی خارج شوند.

    وی با بیان اینکه اکنون تنها 10 درصد از انبوه‌سازان کشور به صورت حرفه‌ای در حوزه انبوه‌سازی فعالیت می‌کنند، اذعان داشت: اجرای فروش طرح قسطی مسکن می‌تواند طرحی مثبت در جهت غربالگری انبوه‌سازان از حرفه‌ای و خرده‌سازی باشد اما با این حال باید برنامه‌ای نیز برای فروش مسکن‌های سازندگان خرده‌فروشی نیز طراحی شود تا این افراد تولید خود را به بازار عرضه کنند.

    این استاد دانشگاه افزایش تولید مسکن را یکی دیگر از دستاوردهای اجرای طرح فروش قسطی عنوان کرد و گفت: تردید خریداران به خرید مسکن در سال‌های اخیر باعث رکود بازار مسکن و عدم تحریک تقاضای مسکن شده بود، بنابراین با توزیع اعتبار توسط بانک مسکن در معاملات این حوزه می‌توان حرکت بازار را مشاهده کرد.

    ستاریان در پایان خاطرنشان کرد: در صورت توسعه این طرح برای تمام واحدهای مسکونی کوچک، بزرگ، اداری و تجاری و... می‌توان رشد صنعت ساختمان را شاهد بود.

    مسکن قسطی با حضور بانک مسکن اعتبار گرفته است

    همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تایید طرح فروش قسطی مسکن، گفت: این طرح همانند طرح پیش‌خرید آپارتمان‌هاست اما با این تفاوت که با حضور بانک مسکن این معامله اعتبار می‌گیرد.

    علیرضا خسروی در گفتگو با «صما» بیان این مطلب، تصریح کرد: حضور بانک مسکن به عنوان یک نهاد تضمین‌کننده می‌تواند اجرای این طرح را با موفقیت روبرو کند.

    این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر خرید مسکن تا دهک هشتم جامعه با مشکل روبرو است، گفت: این طرح نمی‌تواند نیاز درصد زیادی از متقاضیان مسکن را در جامعه جوابگو باشد و تنها می‌تواند دهک‌های هشت به بالا را خانه‌دار کند.

    خسروی تصریح کرد: دهک‌های 1 و 2 و 3 جامعه باید با حمایت دولت و برنامه‌ریزی‌های صحیح وزارت راه و شهرسازی نیازهای مسکن خود را مرتفع کنند چرا که توان مالی آنها محدود است و باید دولت هم در زمینه تهیه زمین، مسکن و هزینه خرید ورود کند.

    نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: طرح فروش قسطی مسکن تکمیل شده طرح پیش‌خرید است و نکته بارز این طرح وجود بانک مسکن به عنوان یک نهاد مالی تضمین‌کننده میان این معاملات است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار