مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان:

نرخ سود تسهیلات مسکن سنگین و گران است

عصر ساختمان- دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تأکید بر اینکه معاونت مسکن راه و شهرسازی بخشی از گزارش انبوه‌سازان مبنی بر بالا بودن نرخ سود اوراق مسکن را پذیرفته است، گفت: در عین حال هنوز وزیر راه و شهرسازی به این گزارش جوابی نداده است.

نرخ سود تسهیلات مسکن سنگین و گران است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، فرشید پورحاجت در پاسخ به این سوال که آیا وزیر راه و شهرسازی نسبت به گزارش انبوه‌سازان به این وزارتخانه برای بالا بودن نرخ سود اوراق مسکن واکنش نشان نداده است، گفت: اگرچه معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی پس از مطالعه گزارش تحویلی انبوه‌سازان به وزارت راه و شهرسازی آن را تا حدودی پذیرفته و نرخ سود آن را بالا دانسته است، اما هنوز آخوندی نسبت به این گزارش واکنش نشان نداده و پاسخی به آن نداده است.

    پورحاجت با اشاره به اینکه نرخ سود اوراق مسکن به صورت اسمی 17.5 درصد اما در عمل نرخ سود آن 24 تا 25 درصد است، اظهار داشت: دریافت تسهیلات گران قیمت باعث شده تا بخش خصوصی رغبتی برای ورود به ساخت و ساز از خود نشان نمی‌دهد.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: در گزارشی که انبوه‌سازان به درخواست شخص آخوندی آن را تهیه کردند به طور مشخص اعلام شده است، نرخ سود تسهیلات حوزه مسکن بسیار سنگین است و باید نرخ سود متناسب با نرخ تورم کاهش یابد.

    وی اظهار داشت: متأسفانه در 20 سال گذشته حتی در دوره‌ای که بازار مسکن رونق داشته است این همه تفاوت بین نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز با سایر وام‌های غیرصندوقی وجود نداشت.

    به گفته وی، سود صندوق‌های پس‌انداز مسکن در حال حاضر 9.5 درصد است، در حالی‌که نرخ سود اوراق مسکن به صورت اسمی 17.5 درصد و به صورت واقعی 24 درصد است.

    پورحاجت تصریح کرد: کانال تأمین منابع مالی برای تولید مسکن از محل اوراق شرایط بسیار سختی دارد، بنابراین یکی از عوامل اصلی کاهش صدور پروانه ساختمانی و عدم رغبت بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن همین موضوع می تواند باشد.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته منبع مالی مشخصی برای بخش تولید مسکن تعریف نشده است، ادامه داد: آمار تولید مسکن در سال گذشته نشان می‌دهد که تولید مسکن حدود 300 هزار واحد مسکونی بوده است و این در حالی است که این عدد خوبی نیست و تهدیدی برای بازار مسکن محسوب می‌شود.

    وی اضافه کرد: کاهش تولید و عرضه مسکن با توجه به اینکه بر صنایع پسین و پیشین تأثیر می‌گذارد قطعاً در بلندمدت موجب ورود شوک‌های ناگهانی در بازار مسکن خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار