مدیران خودروعصر اعتبار

بالغ بر ۸۰ درصد آسانسور‌های منصوب داخلی هستند

قیمت یک آسانسور ایمن ۷۰ میلیون تومان

عصر ساختمان- رئیس سابق سندیکای آسانسور و پله برقی ایران گفت: خرید یک آسانسور ایمن و مطلوب برای یک آپارتمان ۶ طبقه با ظرفیت ۶ نفر حدود ۷۰ میلیون هزینه بر است.

قیمت یک آسانسور ایمن ۷۰ میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، صنعت آسانسور از جمله صنایعی است که بخش قابل توجهی از نیاز این صنعت در داخل کشور و از طریق تولید داخل و مونتاژ قطعات تامین می‌شود و از طرفی باعث اشتغال زایی قابل توجهی برای افراد در زمینه ساخت و تولید تا نگهداری و تعمیر شده است.

    در کنار واردات آسانسور و قطعاتی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود ندارد برخی از تولیدات داخلی به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود که با توجه به این بخش می‌توان پتانسیل تولید و همچنین میزان صادرات در این زمینه را بالا برد.

    در همین زمینه با داود اشتیاقی رئیس سابق سندیکای آسانسور و پله برقی ایران به گفت و گوی مشروح پرداختیم.

    میزان: در حال حاضر وضعیت کلی تولید و واردات آسانسور و همچینن لوازم جانبی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    اشتیاقی: صنعت آسانسور در حال حاضر بیش از 80 درصد سهم خود را از طریق تولید داخل و مونتاژ تامین می‌کند و تنها 20 درصد از نیاز این صنعت از طریق واردات آسانسور و قطعات جانبی تامین می‌شود از طرفی امکان تولید برخی از قطعات آسانسور در داخل کشور هنوز وجود ندارد از این رو نیازمند واردات آن هستیم و درکنار این موضوع برنامه‌هایی برای تولید بیشتر آسانسور در کشور وجود دارد تا نیاز به قطعات جانبی در حجم وسیع از طریق تولید داخل تامین شود.

    میزان: آیا صادرات آسانسور و لوازم جانبی در دستور کار وجود دارد یا خیر؟

    اشتیاقی: در کنار تولید آسانسور و قطعات جانبی در داخل کشور بخشی از آن به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود، اما رقم قابل توجهی نیست با این حال در این زمینه پتانسیل‌های بالایی برای تولید و صادرات وجود دارد که باید به آن بیشتر توجه شود همچنین در زمینه واردات در بیشتر کشور‌های جهان روال به این صورت است که بخشی از نیاز خود را از طریق واردات محصولات تامین کنند، چون تولید برخی از قطعات صرفه اقتصادی ندارد از این رو واردات را بر تولید داخل ترجیح می‌دهند.

    میزان: آیا تولید قطعات آسانسور تنها به این صنعت مربوط می‌شود یا نیاز به همکاری دیگر صنعت‌ها برای ارتقا تولید در آن لازم است؟

    اشتیاقی: مثلا تولید ریل آسانسور مربوط به صنعت فولاد می‌شود و از طرفی صنعت فولاد باید در این زمینه سرمایه گذاری کند، اما در بخش موتور‌های گیربکسی با سرمایه گذاری‌های مناسب توسط دو تا سه مجموعه، تولید خوبی در این زمینه وجود دارد که طبق آن در چند سال اخیر واردات تا حد زیادی کاهش یافته است از طرفی موتور‌های بدون گیربکس از طریق واردات تامین می‌شوند و هنوز در داخل کشور تولید آن انجام نمی‌شود، اما برخی از مجموعه‌ها برای تولید این نوع موتور در تلاشند که یکی از مجموعه‌ها به موفقیت‌هایی در این زمینه رسیده است با این حال افزایش تولید نیازمند همکاری برخی از صنایع با هم است.

    میزان: آیا می‌توان به طور کامل نیاز صنعت آسانسور را از طریق تولید داخل تامین کرد؟

    اشتیاقی: واردات در هر صنعتی میتواند به رشد و رونق آن صنعت کمک کند و در صنعت آسانسور نمی‌توان به طور کامل تولید را در داخل کشور انجام داد از این رو واردات در دستور کار قرار دارد، اما باید تلاش کرد تا بخش عمده‌ای از نیاز را در داخل کشور تامین کرد که خوشبختانه در حال حاضر به همین صورت است.

    میزان: سرمایه گذاری در صنعت آسانسور بیشتر به چه صورت انجام می‌شود؟

    اشتیاقی: علی رغم بی توجهی مسئولان در صنعت آسانسور به صورت خود ایستا و سرمایه گذاری بخش خصوصی این بخش توانسته روی پای خود بایستد که رقم 80 درصدی آسانسور‌های منصوب کشور که در داخل کشور تولید و مونتاژ شدند گویای این موفقیت است.

    میزان: قیمت تمام شده یک آسانسور ایمن و مناسب در داخل کشور چقدر است؟

    اشتیاقی: به دلیل اینکه آسانسور از قطعات جانبی بسیاری ساخته شده نمی‌توان قیمت پایه را برای آن تعیین کرد، اما به طور فرض برای خرید یک آسانسور ایمن و مناسب برای ساختمان 6 طبقه با ظرفیت 6 نفر به سرمایه 70 میلیون تومانی نیاز است و این درحالی است که با قیمت پایین‌تر هم می‌توان اسانسور را خریداری کرد، اما به عنوان یک صنعت گر آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

    میزان: معمولا پیمانکاران ساختمان آسانسور با چه کیفیتی را برای آپارتمان‌های خود انتخاب می‌کنند؟

    اشتیاقی: با وجود قیمت بالای آپارتمان‌ها و سود کم سازندگان، بیشتر به سمت آسانسور‌های ارزان قیمت کشیده می‌شوند که این بحث در زمینه ایمنی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

    میزان: آیا برنامه‌ای برای تعیین حداقل ایمنی برای آسانسور‌های مورد استفاده در آپارتمان‌ها وجود دارد یا خیر؟

    اشتیاقی: به طور کلی می‌توان این اقدام را در جهت ایمن کردن آسانسور‌های مصرفی در آپارتمان‌ها در دستور کار قرار داد، اما این طور سیاست‌های کنترلی اجباری نمی‌تواند زیاد کارامد باشد و باید از طریق افزایش استاندارد‌های لازم در این زمینه سازندگان ساختمان‌ها به سمتی سوق پیدا کنند که بدون آسانسور ایمن به آن‌ها پایان کار داده نشود.

    میزان: آیا می‌توان از طریق ساماندهی تولید به سمتی رفت که تولیدکننده محصول بی کیفیت را به مصرف کننده ارائه ندهد یا خیر؟

    اشتیاقی: از طریق ساماندهی تولید می‌توان کیفیت را ارتقا داد و این یکی از روش‌های کنترل کیفیت آسانسور‌ها است، اما یک روش دیگر اگاه سازی سازندگان به این مساله است که در صورت خرید اسانسور ارزان و بی کیفیت چه ریسک‌هایی را از نظر ایمنی و هزینه‌های اضافی باید قبول کند و به طور کلی باید در زمینه عرضه و تقاضا کار شود تا به نتیجه مطلوب رسید.

    میزان: در زمینه تولید پله برقی در داخل کشور چه اقداماتی انجام شده است؟

    اشتیاقی: در تولید پله برقی برخی از مجموعه‌ها در حال کار هستند و در این زمینه اقداماتی انجام شده و تنها بخش کمی از این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود و حجم بالای نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار