مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۸۰)

لزوم مطالعات جدید زلزله احتمالی تهران

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم انجام مطالعات جدید در حوزه وقوع زلزله احتمالی پایتخت و تاکید شورای شهر بر این موضوع به ساخت برج میلاد بر روی گسل اشاره کرد و گفت: گسلی که برج میلاد در کنار آن ساخته شده است پیش از احداث این بنا شناسایی شده بود.

لزوم مطالعات جدید زلزله احتمالی تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد سالاری در تشریح مطالعاتی که درباره مدیریت بحران در پی وقوع زلزله احتمالی شهر تهران در حوزه زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی برای کمک رسانی به حادثه دیدگان صورت گرفته است، گفت: پس از مطالعاتی که در سال 1384 به صورت جامع توسط یک شرکت ژاپنی به نام جایکا انجام شد علی رغم اینکه در سطح دولت و شورا موضوع مطالعات جدید مطرح بود ولی مطالعات دیگری انجام نشد و آن مطالعات سال 84 نیز به روزرسانی نشد.

    وی افزود: بسیاری معتقد هستند اساسا نتایج مطالعات جایکا در حال حاضر خیلی قابل استناد نیست؛ چرا که بسیاری از شرایط و زیرساخت‌ها نسبت به سال 1384 تغییر کرده و به نوعی وضعیت بسیار وخیم‌تر از گذشته شده، لذا مطالعات قبلی نمی‌تواند خیلی مورد استناد قرار گیرد.

    سالاری ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران در این دوره تصمیم دارد که شهرداری تهران را ملزم کند تا با کمک سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در امر مدیریت بحران و مقاوم سازی بناها و ابنیه شهر در مقابل زلزله همچون وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه‌ها مطالعات جدیدی را انجام دهد.

    وی تاکید کرد: در صحبت‌های شهردار تهران در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران نیز به این موضوع تاکید شد که یکی از اولویت‌های شهرداری تهران در کوتاه مدت انجام مطالعات جدید در حوزه مدیریت بحران و وقوع زلزله احتمالی است که ما نیز به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

    عضو شورای شهر تهران درباره انجام مطالعات دقیق برای گسل‌های شهر تهران و دسترسی‌ها به محلات برای امداد رسانی در پی وقوع زلزله، گفت: متاسفانه تا کنون برای نحوه دسترسی محلات برای امدادرسانی مطالعات دقیقی انجام نشده و تا سال 1395 نیز نقشه گسل‌های شهر تهران تهیه نشده بود و بعضا نقشه‌های اولیه‌ای که تهیه شده بود نیز به هیچ عنوان قابل تطبیق با طرح تفصیلی نبودند. نهایتا در سال 1395 با محوریت و درخواست شورای اسلامی شهر تهران توسط مرکز تحقیقات زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و سازمان زلزله شناسی این نقشه‌ها تهیه شد؛ اما حتی این نقشه‌ها نیز بر اساس بررسی‌های انجام شده هنوز قابل لحاظ کردن در طرح تفصیلی شهر تهران به صورت دقیق نیستند و آنچه که لحاظ شده اشکالاتی را به همراه دارد.

    در نظر نگرفتن پهنه گسل‌های شهر تهران در ساخت و سازهای پایتخت تا کنون

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ساخت و سازهایی که تا امسال انجام شده است بدون در نظر گرفتن پهنه گسل‌های شهر تهران بوده، افزود: شهرداری تهران ملزم بوده است که نقشه گسل‌های شهر تهران را تهیه کند و اگر می‌خواست می‌توانست این کار را عملیاتی کند چرا که در ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران، شهرداری ملزم شده بود که این موضوع را پیگیری کند. البته نمی‌توان گفت که تمام قصور از سوی شهرداری تهران بوده چرا که سازمان‌های زلزله شناسی و راه و شهرسازی نیز قصوراتی داشتند؛ اما متاسفانه رویکرد شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته درآمدزایی بوده و اساسا دغدغه چنین موضوعاتی را نداشته است.

    سالاری در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام احداث برج میلاد مدیریت شهری وقت از قرار گیری این برج بر روی گسل مطلع بوده است یا خیر؟ گفت: قطعا آنچه که صاحبنظران در خصوص برج میلاد و قرارگیری آن در کنار گسل عنوان کرده‌اند پیش از احداث این بنا عنوان شده بود. در حقیقت گسلی که برج میلاد بر روی آن قرار گرفته پیش از احداث این بنا شناسایی شده بود اما متاسفانه دقت لازم را انجام ندادند و یا اینکه تهیه کنندگان نقشه‌های برج میلاد موضوع وجود گسل در آن محدوده را لحاظ کردند و مقاوم سازی لازم را انجام دادند. البته در این خصوص شبهه وجود دارد. چرا که به موجب آئین‌نامه‌هایی که در حال حاضر در مقررات ملی ساختمان وجود دارد هنوز روی موضوع ساخت بنا بر روی گسل‌ها آئین‌نامه جدی منطبق با مطالعات جهانی تدوین نشده است.

    وی افزود: در دنیا بعضا بر روی گسل‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود اما ساخت و ساز ساختمان‌های پر اهمیت بر روی گسل‌ها انجام نمی‌شود و ساختمان‌های بی اهمیت نیز برابر آئین‌نامه‌های تدوین شده ساخته می‌شود اما در کشور ما متاسفانه هنوز این آئین‌نامه‌ها تدوین نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار